Pērnā gada zaudējumu segšanai "Latvijas dzelzceļam" vajadzīgi 26 miljoni eiro

© Dmitrijs Suļžics / F64

Satiksmes ministrija (SM) saskaņošanai nodevusi rīkojuma projektu, kas paredz VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) finanšu līdzsvara nodrošināšanai par 2024. gadu pārdalīt 26,013 miljonus eiro, liecina informācija Tiesību aktu portālā.

SM skaidro, ka LDz pagājušajā gadā strādāja ar 58,86 miljonu eiro zaudējumiem pirms finanšu līdzsvara maksājumiem, kas norāda uz valsts finansējuma nepieciešamību 26,013 miljonu eiro apmērā, kas šogad stabilizētu uzņēmuma finanšu darbību.

Savukārt atlikušie 32,847 miljoni eiro galvenokārt veidojas uz pamatlīdzekļu vērtības samazināšanās atzīšanas rēķina, proti, tie nav faktiskie izdevumi no naudas plūsmas viedokļa.

Vienlaikus ministrijā norāda, ka LDz plāno infrastruktūras izmantošanas ieņēmumu samazināšanos arī šogad, kas būtiski ietekmēs infrastruktūras pārvaldītāja finanšu rezultātu. Tomēr, pēc ministrijā teiktā, plānotie zaudējumi nepārsniegs 26 miljonus eiro pirms finanšu līdzsvara maksājumiem, tādēļ arī 2026. gadā saglabāsies valsts finansējuma nepieciešamība vidēji 26 miljonu eiro apmērā par 2025. gadu.

Finansējumu 26 miljonu eiro apmērā plānots pārdalīt no budžeta resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi".

Ministrijā uzsver, ka LDz šogad turpina veikt izdevumu optimizēšanas pasākumus, samazinot dzelzceļa infrastruktūras aktīvu uzturēšanas un pārvaldības izmaksas, kā arī pārskatos sniedzamo pakalpojumu cenas. Tādējādi LDz nākamo periodu finanšu rezultāta prognozes kopumā uzlabojas.

SM atzīmē, ka 2025. gada pirmajos piecos mēnešos prognozēto LDz finanšu iztrūkumu ir izdevies samazināt par septiņiem miljoniem eiro. Vienlaikus 2025. gada prognozes liecina, ka arī gada laikā finanšu rezultāts būs labāks nekā prognozēts, tomēr LDz 2025. gadu neizdosies pabeigt bez zaudējumiem.

Tāpat SM informē, ka prognozes tiks iekļautas Indikatīvajā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānā 2025.-2029. gadam, kā arī saistītajā dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības Daudzgadu līgumā, ko atbilstoši Dzelzceļa likumā noteiktajām prasībām plānots apstiprināt Ministru kabinetā 2025. gadā.

Jau ziņots, ka 2024. gada 17. decembrī valdība atbalstīja VAS "Latvijas dzelzceļa" (LDz) pamatkapitāla palielināšanu par 46,8 miljoniem eiro.

LDz zaudējumi 2022. gadā sasniedza 24 358 998 eiro, no kuriem desmit miljonus eiro 2023. gadā valsts sedza no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Savukārt 2023. gadā LDz zaudējumi sasniedza 32 439 157 eiro, un tos nebija iespējams segt no citiem saimnieciskās darbības veidiem, iepriekš skaidroja ministrijā.

Tāpat ziņots, ka LDz koncerna apgrozījums pagājušajā gadā, pēc auditētiem datiem, bija 233,738 miljoni eiro, kas ir par 11,3% mazāk nekā 2023. gadā, savukārt koncerna zaudējumi pieauga daudzkārtīgi - līdz 39,438 miljoniem eiro.

Ekonomika

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) direktores Lienes Cipules atalgojums pērn, salīdzinot ar 2023.gadu, pieaudzis par 21,5%, liecina viņas iesniegtā amatpersonas deklarācija par 2024.gadu.

Svarīgākais