Izglītības nākotne – ne mazāk svarīgs jautājums par medicīnas problēmām. Diemžēl par to runā, par to debatē reti un visnotaļ vienpusīgi. Tā iegājies, ka parasti runas grozās ap slinku mācīšanos, jaunu zināšanu nepieciešamību utt. Nav saprotams, kur palicis otrs, 21. gadsimtā ne mazāk svarīgs skolu jautājums, proti, skolēnu augstāko domāšanas prasmju attīstīšana? Pietiek taču meklētājserverī Google uzklikšķināt „developing higher order thinking skills”, lai pārliecinātos, kāds rakstu klāsts veltīts šim jautājumam. Tostarp pedagoģijā tas ir degpunktā jau kopš pagājušā gadsimta, kad ASV izglītības komisija konstatēja, ka, neskatoties uz apgūtajām zināšanām, daudzi skolēni nav spējīgi paši domāt. Ko vērta tāda izglītība? Tieši tādēļ ASV izglītības politiķis D.H.Pinks 2005. gadā arī uzsver, ka izglītībā „ar zināšanām vien ir par maz. Šodien spējas ir visbūtiskākās”.
Jānis Imants Birzkops
/ 11.jūl 2016