Kar­lī­ne Štā­la – so­li sā­ņus no for­mu­las

© F64

Vie­nī­gā Lat­vi­jas for­mu­las brau­cē­ja Kar­lī­ne Štā­la, ja iz­do­sies pie­sais­tīt spon­so­rus, nā­ka­mo se­zo­nu, vis­ti­ca­māk, aiz­va­dīs, star­tē­jot «Ra­di­cal» sa­cīk­šu au­to sa­cen­sī­bās. Lai gan tā­pat kā jeb­kurš for­mu­las brau­cējs vi­ņa sap­ņo par auto­spor­ta ka­ra­li F-1, tas va­rē­tu pie­pil­dī­ties, ja sa­krīt di­vi priekš­no­tei­ku­mi: liels žūk­snis nau­das un lie­la veik­sme.

Pat­la­ban Kar­lī­ne Štā­la jau vai­rāk ne­kā ga­du strā­dā «RA Mo­to­rsports», kas no­dar­bo­jas ar «BTA Ral­lijs Tal­si» un «1000 kilo­met­ru» sa­cen­sī­bu or­ga­ni­zē­ša­nu. «Var teikt, ka es­mu at­ra­du­si la­bā­ko va­ri­an­tu no paš­laik ie­spē­ja­miem. Vi­de ir tā pa­ti – auto­sports, un kat­rā ga­dī­ju­mā nav tā, ka man no rī­tiem ne­gri­bē­tos iet uz dar­bu,» vi­ņa sa­ka. Pa­ra­lē­li tam auto­spor­tis­te ko­pā ar ral­li­ja brau­cē­ju Rai­mon­du Strok­šu dar­bo­jas «Be­Fast.lv», or­ga­ni­zē­jot sa­cen­sī­bas kar­tin­giem un ie­las ma­šī­nām. «Pro­tams, mēr­ķis ir pa­šai star­tēt no­piet­na­jā auto­spor­tā, bet ta­gad tā nu ir, kā ir, – nau­du ar to ne­var no­pel­nīt. Tā­pēc paš­rei­zē­jais darbs ir la­ba al­ter­na­tī­va.»

Pie­spie­du pau­ze

Ar auto­spor­tu Kar­lī­ne sā­ka no­dar­bo­ties 13 ga­du ve­cu­mā. Pēc piec­u ga­du star­tē­ša­nas kar­tin­gā, tos­tarp Eiro­pas un Aus­tri­jas čem­pio­nā­tos, Štā­lu pa­ma­nī­ja arī ci­tu dis­cip­lī­nu pār­stāv­ji. Ti­ka do­ta ie­spē­ja braukt ar «Le­gend Car», kas ir kaut kas pa vi­du starp for­mu­lu un sa­lo­na au­to, vē­lāk se­ko­ja da­ži tes­ti ar Ha­ral­da Šlē­gel­mil­ha BMW for­mu­lu, ku­ru lai­kā Kar­lī­ne sa­pra­ta, ka for­mu­la vis­vai­rāk at­bilst vi­ņas pra­sī­bām. Di­vi ga­di ti­ka aiz­va­dī­ti «Re­nault» for­mu­las Beļ­ģi­jas čem­pio­nā­tā, pa­ra­lē­li vei­cot iz­mē­ģi­nā­ju­ma brau­cie­nus arī ar ci­tām for­mu­lām. 2007. ga­dā brau­cē­ja kļu­va par «Re­nault» for­mu­las čem­pio­nā­ta uz­va­rē­tā­ju, ta­ču 2008. gads jau bi­ja kriet­ni sma­gāks. Augot čem­pio­nā­ta no­piet­nī­bai, auga arī fi­nan­si­ālās pra­sī­bas. Kad Kar­lī­ne bi­ja pa­va­dī­ju­si lai­ci­ņu F-3, pēc 2008. ga­da vi­ņas kar­je­ra, ja ne glu­ži ap­stā­jās, bet kriet­ni sa­brem­zē­jās gan. Kopš tā lai­ka vi­ņai sa­nā­cis vien pa­vi­zi­nā­ties ar vis­da­žā­dā­ka­jiem spor­ta au­to.

Mēr­ķē uz Le­mā­nu

Šā ga­da sā­ku­mā no če­hiem Kar­lī­ne sa­ņē­mu­si pie­dā­vā­ju­mu par brī­vu tes­tēt «Ra­di­cal» spor­ta au­to – brau­ca­mo ar 260 ZS mo­to­cik­la dzi­nē­ju. Pirms pār­is ne­dē­ļām Spā­ni­jā šie tes­ti arī veik­ti. «Man ļo­ti pa­ti­ka šī ma­šī­na. Tra­sē tā tu­ras līdz­i F-3, ta­ču at­šķi­rī­bā no for­mu­las iz­mak­sas ir sa­lī­dzi­no­ši ne­lie­las, un, ja tie­šām kāp­šu ša­jā ma­šī­nā, nav iz­slēgts, ka brauk­šu Le­mā­nas 24 stun­du au­to­sa­cīk­stēs. Tas nav nedz so­lis uz priekš­u, nedz at­pa­kaļ, bet drī­zāk sā­ņus, jo «Ra­di­cal» nav nedz for­mu­la, nedz sa­lo­na au­to. Pēc sta­bi­li­tā­tes un ci­tiem rā­dī­tā­jiem tā ir tu­vā­ka for­mu­lai, un tas ne­iz­slēdz ie­spē­ju at­griez­ties for­mu­lā. Ga­lu ga­lā ag­rāk uz­ska­tī­ja, ka tiem, ku­ri brauc DTM (vā­cu sa­lo­n-au­to sa­cen­sī­bas), ceļš uz for­mu­lu ir slēgts, ta­ču, kā re­dzam, tie­ši no DTM uz F-1 ir no­kļu­vis Pols di Res­te, tā ka viss ir ie­spē­jams. Līdz ap­rī­lim jā­mek­lē spon­so­ri, jo ko­man­das pār­stāv­ji, kas mek­lē tie­ši ātr­u pi­lo­tu – mei­te­ni, bi­ja ap­mie­ri­nā­ti ar ma­nu re­zul­tā­tu. Vi­ņi ga­ta­vi segt arī da­ļu ko­man­das se­zo­nas iz­mak­su,» pa­už Štā­la.

Sap­nis nav at­mests

Se­zo­nas iz­mak­sas ie­tver me­hā­ni­ķu al­go­ša­nu, tra­ses iz­man­to­ša­nas mak­su, da­lī­bas mak­sas sa­cen­sī­bās, arī par re­zer­ves da­ļām un deg­vie­lu. To­mēr sum­mas ne­esot as­tro­no­mis­kas. Da­lī­bas mak­sa di­vu pi­lo­tu ko­man­dai ir 1500 eiro, bet ko­pē­jās se­zo­nas iz­mak­sas «Ra­di­cal Mas­ters» sē­ri­jai ir mē­rā­mas vai­rā­kos des­mi­tos tūk­sto­šu. Tas ir vai­rāk ne­kā par pus­i lē­tāk ne­kā F-3 sa­cen­sī­bas, tās no­tiek diez­gan bie­ži un ir ar lie­lu da­līb­nie­ku skai­tu. Tas viss pa­da­ra sa­cen­sī­bas pie­vil­cī­gas spon­so­riem.

«Sap­nis par F-1 vēl ir dzi­ļi ma­nī. Es to ne­es­mu at­me­tu­si, ta­ču vai­rāk arī ne­dek­la­rē­ju pa la­bi, pa krei­si. Ļo­ti daudz ir at­ka­rīgs no veik­smes, jo ce­ļi uz F-1 ir ļo­ti da­žā­di. For­mu­lu kla­šu ir pie­tie­ka­mi daudz. Bez F-3, F-2 un «Re­nault» vēl ir da­žā­das apakš­kla­ses, un no vi­sām tām ce­ļi var aiz­vest uz F-1. Viss at­ka­rīgs no tā, kā­dus cil­vē­kus sa­tiec. Ce­ļi teh­nis­ka­jos bok­sos krus­to­jas ar vis­da­žā­dā­ka­jiem cil­vē­kiem. «Ra­di­cal» sa­cen­sī­bas «pa klu­so» tre­ni­ņu no­lū­kos iz­man­to arī da­žā­du for­mu­lu kla­šu pi­lo­ti, ie­spē­jams, arī F-1, ku­riem no­teikts li­mi­tēts tre­ni­ņu skaits.

Vakara Ziņas

Sestdien, 23. novembrī, Valmieras teātrī Latvijas Teātra darbinieku savienība (LTDS) ar Kultūras ministrijas, Borisa un Ināras Teterevu fonda un Valmieras novada pašvaldības atbalstu rīko 31. Gada balvas teātrī «Spēlmaņu nakts» 2023./2024. gada sezonas apbalvošanas ceremoniju.

Svarīgākais