Vienīgā Latvijas formulas braucēja Karlīne Štāla, ja izdosies piesaistīt sponsorus, nākamo sezonu, visticamāk, aizvadīs, startējot «Radical» sacīkšu auto sacensībās. Lai gan tāpat kā jebkurš formulas braucējs viņa sapņo par autosporta karali F-1, tas varētu piepildīties, ja sakrīt divi priekšnoteikumi: liels žūksnis naudas un liela veiksme.
Patlaban Karlīne Štāla jau vairāk nekā gadu strādā «RA Motorsports», kas nodarbojas ar «BTA Rallijs Talsi» un «1000 kilometru» sacensību organizēšanu. «Var teikt, ka esmu atradusi labāko variantu no pašlaik iespējamiem. Vide ir tā pati – autosports, un katrā gadījumā nav tā, ka man no rītiem negribētos iet uz darbu,» viņa saka. Paralēli tam autosportiste kopā ar rallija braucēju Raimondu Strokšu darbojas «BeFast.lv», organizējot sacensības kartingiem un ielas mašīnām. «Protams, mērķis ir pašai startēt nopietnajā autosportā, bet tagad tā nu ir, kā ir, – naudu ar to nevar nopelnīt. Tāpēc pašreizējais darbs ir laba alternatīva.»
Piespiedu pauze
Ar autosportu Karlīne sāka nodarboties 13 gadu vecumā. Pēc piecu gadu startēšanas kartingā, tostarp Eiropas un Austrijas čempionātos, Štālu pamanīja arī citu disciplīnu pārstāvji. Tika dota iespēja braukt ar «Legend Car», kas ir kaut kas pa vidu starp formulu un salona auto, vēlāk sekoja daži testi ar Haralda Šlēgelmilha BMW formulu, kuru laikā Karlīne saprata, ka formula visvairāk atbilst viņas prasībām. Divi gadi tika aizvadīti «Renault» formulas Beļģijas čempionātā, paralēli veicot izmēģinājuma braucienus arī ar citām formulām. 2007. gadā braucēja kļuva par «Renault» formulas čempionāta uzvarētāju, taču 2008. gads jau bija krietni smagāks. Augot čempionāta nopietnībai, auga arī finansiālās prasības. Kad Karlīne bija pavadījusi laiciņu F-3, pēc 2008. gada viņas karjera, ja ne gluži apstājās, bet krietni sabremzējās gan. Kopš tā laika viņai sanācis vien pavizināties ar visdažādākajiem sporta auto.
Mērķē uz Lemānu
Šā gada sākumā no čehiem Karlīne saņēmusi piedāvājumu par brīvu testēt «Radical» sporta auto – braucamo ar 260 ZS motocikla dzinēju. Pirms pāris nedēļām Spānijā šie testi arī veikti. «Man ļoti patika šī mašīna. Trasē tā turas līdzi F-3, taču atšķirībā no formulas izmaksas ir salīdzinoši nelielas, un, ja tiešām kāpšu šajā mašīnā, nav izslēgts, ka braukšu Lemānas 24 stundu autosacīkstēs. Tas nav nedz solis uz priekšu, nedz atpakaļ, bet drīzāk sāņus, jo «Radical» nav nedz formula, nedz salona auto. Pēc stabilitātes un citiem rādītājiem tā ir tuvāka formulai, un tas neizslēdz iespēju atgriezties formulā. Galu galā agrāk uzskatīja, ka tiem, kuri brauc DTM (vācu salon-auto sacensības), ceļš uz formulu ir slēgts, taču, kā redzam, tieši no DTM uz F-1 ir nokļuvis Pols di Reste, tā ka viss ir iespējams. Līdz aprīlim jāmeklē sponsori, jo komandas pārstāvji, kas meklē tieši ātru pilotu – meiteni, bija apmierināti ar manu rezultātu. Viņi gatavi segt arī daļu komandas sezonas izmaksu,» pauž Štāla.
Sapnis nav atmests
Sezonas izmaksas ietver mehāniķu algošanu, trases izmantošanas maksu, dalības maksas sacensībās, arī par rezerves daļām un degvielu. Tomēr summas neesot astronomiskas. Dalības maksa divu pilotu komandai ir 1500 eiro, bet kopējās sezonas izmaksas «Radical Masters» sērijai ir mērāmas vairākos desmitos tūkstošu. Tas ir vairāk nekā par pusi lētāk nekā F-3 sacensības, tās notiek diezgan bieži un ir ar lielu dalībnieku skaitu. Tas viss padara sacensības pievilcīgas sponsoriem.
«Sapnis par F-1 vēl ir dziļi manī. Es to neesmu atmetusi, taču vairāk arī nedeklarēju pa labi, pa kreisi. Ļoti daudz ir atkarīgs no veiksmes, jo ceļi uz F-1 ir ļoti dažādi. Formulu klašu ir pietiekami daudz. Bez F-3, F-2 un «Renault» vēl ir dažādas apakšklases, un no visām tām ceļi var aizvest uz F-1. Viss atkarīgs no tā, kādus cilvēkus satiec. Ceļi tehniskajos boksos krustojas ar visdažādākajiem cilvēkiem. «Radical» sacensības «pa kluso» treniņu nolūkos izmanto arī dažādu formulu klašu piloti, iespējams, arī F-1, kuriem noteikts limitēts treniņu skaits.