Piektdiena, 17.maijs

redeem Dailis, Herberts, Umberts

arrow_right_alt Vakara Ziņas \ Šovbizness

Eirovīzijā izcēlušies pirmie skandāli

«Es­prit-Are­na» – daudz­fun­kci­onā­la arē­na un tre­šais lie­lā­kais Zie­meļ­rei­nas-Ves­tfā­le­nes fe­de­rā­lās ze­mes fut­bo­la sta­di­ons, kas tiek pār­bū­vēts TV šo­va «Eiro­dzies­ma 2011» va­ja­dzī­bām. © Vakara Ziņas

«Fe­el Your He­art Be­at!» jeb «Sa­jū­ti sa­vus sirds­puk­stus!» – tāds ir 56. Eiro­vī­zi­jas starp­tau­tis­kā dzies­mu kon­kur­sa ofi­ci­ālais mo­to, ku­ra au­to­re ir pēr­nā ga­da uz­va­rē­tā­ja no Vā­ci­jas Lē­na Mei­je­re-Lan­drū­ta. Pa­vi­sam drīz pul­sē­jo­šā sirds sim­bo­lis­ki at­kal vie­nos val­stis, cil­vē­kus un dzies­mas.

Di­sel­dor­fa pār­spēj pat Ber­lī­ni

Pērn pēc veik­smī­gās uz­stā­ša­nās Os­lo un uz­va­ras ar dzies­mu «Sa­tel­li­te» vā­cie­te Lē­na Mei­je­re-Lan­drū­ta kā pa­tei­cī­bu vi­siem zva­nī­tā­jiem, ku­ri bal­so­ja par vi­ņu, rai­dī­ja svei­cie­nus, vei­do­jot ar pirk­stiem sirds kon­tū­ru. Šis sil­tais un drau­dzī­gais žests sa­jūs­mi­nā­ja bri­tu aģen­tū­ru «Turquoise», ku­ra to adap­tē­ja un iz­strā­dā­ja kon­krē­tu kon­cep­tu, kas ir 56. Eiro­vī­zi­jas dzies­mu kon­kur­sa mo­to pa­ma­tā. Pa­tei­co­ties jaun­ās da­līb­nie­ces Lē­nas svai­ga­jam un spir­gta­jam iz­pil­dī­ju­mam, pēc il­gā­ka lai­ka kon­kur­sa or­ga­ni­zē­ša­nas tie­sī­bas ie­gu­va Vā­ci­ja, ku­rai pē­dē­jos ga­dos ša­jā kon­kur­sā ne­bi­ja īpa­ši vei­cies. Vā­ci­ja gran­di­ozās pa­sā­ku­ma or­ga­ni­za­to­res lo­mā ir bi­ju­si ti­kai di­vas rei­zes – 1957. un 1983. ga­dā. Ga­ta­vī­bu rī­kot šo­gad Eiro­pā tik po­pu­lā­ro pa­sā­ku­mu pau­da četr­as Vā­ci­jas pil­sē­tas – Ham­bur­ga, Han­no­ve­re, Ber­lī­ne un Di­sel­dor­fa. Iz­vē­les sva­ru kauss no­svē­rās par la­bu Di­sel­dor­fai vai­rā­ku ie­mes­lu dēļ: gan tā­pēc, ka pa­šā tās cen­trā at­ro­das va­re­nā «Es­prit-Are­na» ar 54 400 ska­tī­tā­ju vie­tām, gan arī starp­tau­tis­kās lid­os­tas tu­vums.

Būs žur­nā­lis­tu re­kord­skaits

«Es­prit-Are­na» ir daudz­fun­kci­onā­la arē­na un tre­šais lie­lā­kais Zie­meļ­rei­nas-Ves­tfā­le­nes fe­de­rā­lās ze­mes fut­bo­la sta­di­ons, kas tiek pār­bū­vēts TV šo­va «Eiro­dzies­ma 2011» va­ja­dzī­bām. Vie­na no arē­nas priekš­ro­cī­bām ir pla­šais stāv­lau­kums, kur ēr­ti va­rēs no­vie­tot gan tele­vī­zi­ju trans­lā­ci­jas ma­šī­nas, gan sma­gās au­to­ma­šī­nas, kas no­dro­ši­nās vi­su teh­nis­ko ap­rī­ko­ju­mu, gan da­līb­nie­ku trans­por­tu. Sa­vu­kārt bla­kus arē­nai at­ro­das arī viegl­at­lē­ti­kas hal­le, ku­ra pār­taps «Eiro­dzies­ma 2011» pre­ses cen­trā. Tas ir ļo­ti bū­tisks un no­zī­mīgs fak­tors, jo šo­gad ak­re­di­tē­ti tik daudz žur­nā­lis­tu kā vēl ne­kad (2500). Re­kor­du dzies­mu kon­kur­sa vēs­tu­rē sa­snie­dzis arī pār­do­to bi­ļe­šu skaits – uz fi­nā­la kon­cer­tu jau ap­rī­ļa sā­ku­mā bi­ja pār­do­tas pil­nī­gi vi­sas bi­ļe­tes. Arē­nas pār­bū­ves dar­bos bi­ja ie­sais­tī­tas vai­rāk ne­kā 100 da­žā­das paš­mā­ju un ār­zem­ju fir­mas. Tā kā šovs no­tiks fut­bo­la sta­di­onā, pir­mais uz­de­vums bi­ja zā­lie­na un ze­mes virs­kār­tas no­ņem­ša­na 40 centi­met­ru dzi­ļu­mā. Pēc tam lau­kums ti­ka pie­pil­dīts ar smil­tīm, ku­rām pār­i pār­klā­ja spe­ci­ālas plāk­snes, lai sta­di­onā va­rē­tu ie­braukt sma­gais trans­ports un pa­ce­ļa­mie krā­ni, kas pa­re­dzē­ti teh­nis­kā ap­rī­ko­ju­ma uz­stā­dī­ša­nai.

Šovs par 12 mil­jo­niem

Kon­kur­sa da­līb­nie­ki uz­stā­sies uz ie­spai­dī­ga lie­lu­ma ska­tu­ves (di­ametrs 13 met­ru), ku­ras di­zai­na au­tors ir Flo­ri­ans Vī­ders. Viņš vei­do­jis ska­tu­ves gan tā­diem po­pu­lā­riem TV šo­viem kā «Ec­ho» un «Wetten, dass…?», gan arī starp­tau­tis­ka mē­ro­ga pa­sā­ku­miem, kā bri­tu TV šo­vam «The X Factor» vai arī «MTV Eu­ro­pe Mu­sic Award». Gi­gan­tis­ka sa­vos iz­mē­ros so­lās būt arī gais­mas di­ožu (LED) sie­na 16 met­ru pla­tu­mā un 18 met­ru augs­tu­mā. Tā kā pub­li­ka būs tie­ši ie­sais­tī­ta pa­sā­ku­mā, gais­mām ir jā­būt iz­vie­to­tām tā, lai tās ap­gais­mo­tu ne ti­kai ska­tu­vi, bet vi­su hal­li. At­ka­rī­bā no da­līb­nie­ka uz­stā­ša­nās tiks iz­man­to­ta vi­sa ska­tī­tā­ju zā­le un fa­ni tiks in­teg­rē­ti šo­vā. Īpa­ši sva­rīgs fak­tors ir arī ska­ņas no­dro­ši­nā­ša­na, lai tā vie­nā­di per­fek­ti sa­snieg­tu vi­sus klau­sī­tā­jus. Ko­pu­mā tiks iz­man­to­ti 90 da­žā­da vei­da mikro­fo­ni. Vie­na no lie­lā­ka­jām Di­sel­dor­fas arē­nas pro­blē­mām tās gran­di­ozā lie­lu­ma dēļ ir at­balss il­gums. Lai to sa­ma­zi­nā­tu, arē­nā tiks iz­ka­ri­nā­ti audu­ma ce­li­ņi. «Šā­da vē­rie­nī­gu­ma šovs Vā­ci­jā vēl ne­kad nav bi­jis,» at­zīst sa­bied­ris­kā TV ka­nā­la ARD iz­klai­des no­da­ļas šefs To­mass Šrai­bers. «Mēs vē­la­mies Di­sel­dor­fas arē­nā ra­dīt šo­vu, kas tie­šām snieg­tu mūs­die­nī­gu iz­klai­di.» Lai to re­ali­zē­tu, ARD pie­šķī­ru­si šo­va vei­do­tā­jiem 12,1 mil­jo­nu eiro. Tā ir lie­la nau­da, to­mēr ne­daudz ma­zā­ka par to sum­ma, kas ti­ka iz­lie­to­ta pērn Os­lo.

Ne­smu­kums ar rek­lā­mām

Jau ir arī pirm­ie skan­dā­li. Di­sel­dor­fai nā­cās at­saukt 100 000 tū­ris­tiem do­mā­tos bez­mak­sas rek­lā­mas buk­le­ti­ņus, kur bi­ja ie­vie­su­sies ne­pa­tī­ka­ma dru­kas kļū­da. Kaut arī ru­na bi­ja ti­kai par vie­nu lie­ku pat­ska­ni, iz­nā­kums bi­ja skan­da­lozs, pro­ti, vār­da «schu­len» vie­tā bi­ja «schwulen», kas at­tie­cī­gi no­zī­mē «sko­las» un «ho­mo­sek­su­āļi», un līdz ar to «sko­lu ak­ci­jas die­nas» vie­tā ti­ka rek­la­mē­ta «ho­mo­sek­su­āļu ak­ci­jas die­na». Tas vēl ne­bi­ja viss: an­gļu va­lo­dā ti­ka pār­tul­kots ne­vis pa­rei­zais va­ri­ants, bet gan dru­kas kļū­da – «Gay's Day Of Ac­ti­on». Tā kā lai­ka trū­ku­ma dēļ vairs ne­bi­ja ie­spē­jams bro­šū­ras no­dru­kāt no jaun­a, kļū­dai­nā vie­ta ti­ka no­tu­šē­ta ar uz­lī­mi. Bet ar to ne­pa­tik­ša­nas vēl ne­bi­ja ga­lā: vēl vie­na ne­jē­dzī­ga kļū­da ro­tā­ja an­gļu va­lo­das iz­de­vu­ma vā­ku, pro­ti, «Welcome To Du­es­sel­dorf» vie­tā va­rē­ja la­sīt «Wielcome to Du­es­sel­dorf»... Cik pil­sē­tai iz­mak­sā­ja šīs pa­vir­šī­bas, pa­gai­dām ne­tiek at­klāts.

Skan­dāls par pla­ģi­ātis­mu

Skan­dā­li pirms po­pu­lā­rā dzies­mu kon­kur­sa nav ne­kas jauns – tas ir sa­va vei­da pa­ņē­miens, kā pie­vērst lie­lā­ku uz­ma­nī­bu. Šo­reiz skan­dā­la iz­rai­sī­tājs ir jaun­ais krie­vu dzie­dā­tājs Alek­sejs Vo­rob­jovs, kurš ap­vai­no­jis zvied­ru kon­ku­ren­tu Ēri­ku Sā­di pla­ģi­ātis­mā. Vo­rob­jovs ap­gal­vo, ka zviedrs sa­vā dzies­mā iz­man­to­jot vi­ņa šo­va ele­men­tus no 2007. ga­da «Rus­si­an Mu­sic Awards MTV». «Līdz­ība ir acīm­re­dza­ma, īpa­ši tri­kā ar plīs­to­šo stik­lu,» pa­zi­ņo­jis dzie­dā­tā­ja pre­ses pār­stā­vis. Iz­pil­dī­ju­ma lai­kā zem zvied­ru dzie­dā­tā­ja dū­res sa­birst stik­la sie­na. Krie­vu dzie­dā­tā­ja va­ri­an­tā tā sa­plīst pa­ti no se­vis un Vo­rob­jovs iz­iet pēc tam tai cau­ri. Tie­sa, vai­rā­kos me­di­jos pa­rā­dī­jās in­for­mā­ci­ja, ka Vo­rob­jovs ne­ko tā­du ne­esot ap­gal­vo­jis un ka vi­ņam esot «ļo­ti po­zi­tī­va un drau­dzī­ga at­tiek­sme pret zvied­ru dzie­dā­tā­ju». Vo­rob­jo­va pār­stāv­ji uz­ska­ta, ka strī­da mek­lē­tājs pa­tie­sī­bā esot pats Sā­de, sa­kot, ka Vo­rob­jovs ne­pro­tot de­jot un ka vi­ņa dzies­ma esot «diez­gan vā­ja». Sa­vu­kārt tri­ku ar stik­la sie­nu esot iz­man­to­ju­ši vai­rā­ki māk­sli­nie­ki, un tā­dā zi­ņā tas ne­esot ne­kas jauns.