Eirovīzijā izcēlušies pirmie skandāli

«Es­prit-Are­na» – daudz­fun­kci­onā­la arē­na un tre­šais lie­lā­kais Zie­meļ­rei­nas-Ves­tfā­le­nes fe­de­rā­lās ze­mes fut­bo­la sta­di­ons, kas tiek pār­bū­vēts TV šo­va «Eiro­dzies­ma 2011» va­ja­dzī­bām. © Vakara Ziņas

«Fe­el Your He­art Be­at!» jeb «Sa­jū­ti sa­vus sirds­puk­stus!» – tāds ir 56. Eiro­vī­zi­jas starp­tau­tis­kā dzies­mu kon­kur­sa ofi­ci­ālais mo­to, ku­ra au­to­re ir pēr­nā ga­da uz­va­rē­tā­ja no Vā­ci­jas Lē­na Mei­je­re-Lan­drū­ta. Pa­vi­sam drīz pul­sē­jo­šā sirds sim­bo­lis­ki at­kal vie­nos val­stis, cil­vē­kus un dzies­mas.

Di­sel­dor­fa pār­spēj pat Ber­lī­ni

Pērn pēc veik­smī­gās uz­stā­ša­nās Os­lo un uz­va­ras ar dzies­mu «Sa­tel­li­te» vā­cie­te Lē­na Mei­je­re-Lan­drū­ta kā pa­tei­cī­bu vi­siem zva­nī­tā­jiem, ku­ri bal­so­ja par vi­ņu, rai­dī­ja svei­cie­nus, vei­do­jot ar pirk­stiem sirds kon­tū­ru. Šis sil­tais un drau­dzī­gais žests sa­jūs­mi­nā­ja bri­tu aģen­tū­ru «Turquoise», ku­ra to adap­tē­ja un iz­strā­dā­ja kon­krē­tu kon­cep­tu, kas ir 56. Eiro­vī­zi­jas dzies­mu kon­kur­sa mo­to pa­ma­tā. Pa­tei­co­ties jaun­ās da­līb­nie­ces Lē­nas svai­ga­jam un spir­gta­jam iz­pil­dī­ju­mam, pēc il­gā­ka lai­ka kon­kur­sa or­ga­ni­zē­ša­nas tie­sī­bas ie­gu­va Vā­ci­ja, ku­rai pē­dē­jos ga­dos ša­jā kon­kur­sā ne­bi­ja īpa­ši vei­cies. Vā­ci­ja gran­di­ozās pa­sā­ku­ma or­ga­ni­za­to­res lo­mā ir bi­ju­si ti­kai di­vas rei­zes – 1957. un 1983. ga­dā. Ga­ta­vī­bu rī­kot šo­gad Eiro­pā tik po­pu­lā­ro pa­sā­ku­mu pau­da četr­as Vā­ci­jas pil­sē­tas – Ham­bur­ga, Han­no­ve­re, Ber­lī­ne un Di­sel­dor­fa. Iz­vē­les sva­ru kauss no­svē­rās par la­bu Di­sel­dor­fai vai­rā­ku ie­mes­lu dēļ: gan tā­pēc, ka pa­šā tās cen­trā at­ro­das va­re­nā «Es­prit-Are­na» ar 54 400 ska­tī­tā­ju vie­tām, gan arī starp­tau­tis­kās lid­os­tas tu­vums.

Būs žur­nā­lis­tu re­kord­skaits

«Es­prit-Are­na» ir daudz­fun­kci­onā­la arē­na un tre­šais lie­lā­kais Zie­meļ­rei­nas-Ves­tfā­le­nes fe­de­rā­lās ze­mes fut­bo­la sta­di­ons, kas tiek pār­bū­vēts TV šo­va «Eiro­dzies­ma 2011» va­ja­dzī­bām. Vie­na no arē­nas priekš­ro­cī­bām ir pla­šais stāv­lau­kums, kur ēr­ti va­rēs no­vie­tot gan tele­vī­zi­ju trans­lā­ci­jas ma­šī­nas, gan sma­gās au­to­ma­šī­nas, kas no­dro­ši­nās vi­su teh­nis­ko ap­rī­ko­ju­mu, gan da­līb­nie­ku trans­por­tu. Sa­vu­kārt bla­kus arē­nai at­ro­das arī viegl­at­lē­ti­kas hal­le, ku­ra pār­taps «Eiro­dzies­ma 2011» pre­ses cen­trā. Tas ir ļo­ti bū­tisks un no­zī­mīgs fak­tors, jo šo­gad ak­re­di­tē­ti tik daudz žur­nā­lis­tu kā vēl ne­kad (2500). Re­kor­du dzies­mu kon­kur­sa vēs­tu­rē sa­snie­dzis arī pār­do­to bi­ļe­šu skaits – uz fi­nā­la kon­cer­tu jau ap­rī­ļa sā­ku­mā bi­ja pār­do­tas pil­nī­gi vi­sas bi­ļe­tes. Arē­nas pār­bū­ves dar­bos bi­ja ie­sais­tī­tas vai­rāk ne­kā 100 da­žā­das paš­mā­ju un ār­zem­ju fir­mas. Tā kā šovs no­tiks fut­bo­la sta­di­onā, pir­mais uz­de­vums bi­ja zā­lie­na un ze­mes virs­kār­tas no­ņem­ša­na 40 centi­met­ru dzi­ļu­mā. Pēc tam lau­kums ti­ka pie­pil­dīts ar smil­tīm, ku­rām pār­i pār­klā­ja spe­ci­ālas plāk­snes, lai sta­di­onā va­rē­tu ie­braukt sma­gais trans­ports un pa­ce­ļa­mie krā­ni, kas pa­re­dzē­ti teh­nis­kā ap­rī­ko­ju­ma uz­stā­dī­ša­nai.

Šovs par 12 mil­jo­niem

Kon­kur­sa da­līb­nie­ki uz­stā­sies uz ie­spai­dī­ga lie­lu­ma ska­tu­ves (di­ametrs 13 met­ru), ku­ras di­zai­na au­tors ir Flo­ri­ans Vī­ders. Viņš vei­do­jis ska­tu­ves gan tā­diem po­pu­lā­riem TV šo­viem kā «Ec­ho» un «Wetten, dass…?», gan arī starp­tau­tis­ka mē­ro­ga pa­sā­ku­miem, kā bri­tu TV šo­vam «The X Factor» vai arī «MTV Eu­ro­pe Mu­sic Award». Gi­gan­tis­ka sa­vos iz­mē­ros so­lās būt arī gais­mas di­ožu (LED) sie­na 16 met­ru pla­tu­mā un 18 met­ru augs­tu­mā. Tā kā pub­li­ka būs tie­ši ie­sais­tī­ta pa­sā­ku­mā, gais­mām ir jā­būt iz­vie­to­tām tā, lai tās ap­gais­mo­tu ne ti­kai ska­tu­vi, bet vi­su hal­li. At­ka­rī­bā no da­līb­nie­ka uz­stā­ša­nās tiks iz­man­to­ta vi­sa ska­tī­tā­ju zā­le un fa­ni tiks in­teg­rē­ti šo­vā. Īpa­ši sva­rīgs fak­tors ir arī ska­ņas no­dro­ši­nā­ša­na, lai tā vie­nā­di per­fek­ti sa­snieg­tu vi­sus klau­sī­tā­jus. Ko­pu­mā tiks iz­man­to­ti 90 da­žā­da vei­da mikro­fo­ni. Vie­na no lie­lā­ka­jām Di­sel­dor­fas arē­nas pro­blē­mām tās gran­di­ozā lie­lu­ma dēļ ir at­balss il­gums. Lai to sa­ma­zi­nā­tu, arē­nā tiks iz­ka­ri­nā­ti audu­ma ce­li­ņi. «Šā­da vē­rie­nī­gu­ma šovs Vā­ci­jā vēl ne­kad nav bi­jis,» at­zīst sa­bied­ris­kā TV ka­nā­la ARD iz­klai­des no­da­ļas šefs To­mass Šrai­bers. «Mēs vē­la­mies Di­sel­dor­fas arē­nā ra­dīt šo­vu, kas tie­šām snieg­tu mūs­die­nī­gu iz­klai­di.» Lai to re­ali­zē­tu, ARD pie­šķī­ru­si šo­va vei­do­tā­jiem 12,1 mil­jo­nu eiro. Tā ir lie­la nau­da, to­mēr ne­daudz ma­zā­ka par to sum­ma, kas ti­ka iz­lie­to­ta pērn Os­lo.

Ne­smu­kums ar rek­lā­mām

Jau ir arī pirm­ie skan­dā­li. Di­sel­dor­fai nā­cās at­saukt 100 000 tū­ris­tiem do­mā­tos bez­mak­sas rek­lā­mas buk­le­ti­ņus, kur bi­ja ie­vie­su­sies ne­pa­tī­ka­ma dru­kas kļū­da. Kaut arī ru­na bi­ja ti­kai par vie­nu lie­ku pat­ska­ni, iz­nā­kums bi­ja skan­da­lozs, pro­ti, vār­da «schu­len» vie­tā bi­ja «schwulen», kas at­tie­cī­gi no­zī­mē «sko­las» un «ho­mo­sek­su­āļi», un līdz ar to «sko­lu ak­ci­jas die­nas» vie­tā ti­ka rek­la­mē­ta «ho­mo­sek­su­āļu ak­ci­jas die­na». Tas vēl ne­bi­ja viss: an­gļu va­lo­dā ti­ka pār­tul­kots ne­vis pa­rei­zais va­ri­ants, bet gan dru­kas kļū­da – «Gay's Day Of Ac­ti­on». Tā kā lai­ka trū­ku­ma dēļ vairs ne­bi­ja ie­spē­jams bro­šū­ras no­dru­kāt no jaun­a, kļū­dai­nā vie­ta ti­ka no­tu­šē­ta ar uz­lī­mi. Bet ar to ne­pa­tik­ša­nas vēl ne­bi­ja ga­lā: vēl vie­na ne­jē­dzī­ga kļū­da ro­tā­ja an­gļu va­lo­das iz­de­vu­ma vā­ku, pro­ti, «Welcome To Du­es­sel­dorf» vie­tā va­rē­ja la­sīt «Wielcome to Du­es­sel­dorf»... Cik pil­sē­tai iz­mak­sā­ja šīs pa­vir­šī­bas, pa­gai­dām ne­tiek at­klāts.

Skan­dāls par pla­ģi­ātis­mu

Skan­dā­li pirms po­pu­lā­rā dzies­mu kon­kur­sa nav ne­kas jauns – tas ir sa­va vei­da pa­ņē­miens, kā pie­vērst lie­lā­ku uz­ma­nī­bu. Šo­reiz skan­dā­la iz­rai­sī­tājs ir jaun­ais krie­vu dzie­dā­tājs Alek­sejs Vo­rob­jovs, kurš ap­vai­no­jis zvied­ru kon­ku­ren­tu Ēri­ku Sā­di pla­ģi­ātis­mā. Vo­rob­jovs ap­gal­vo, ka zviedrs sa­vā dzies­mā iz­man­to­jot vi­ņa šo­va ele­men­tus no 2007. ga­da «Rus­si­an Mu­sic Awards MTV». «Līdz­ība ir acīm­re­dza­ma, īpa­ši tri­kā ar plīs­to­šo stik­lu,» pa­zi­ņo­jis dzie­dā­tā­ja pre­ses pār­stā­vis. Iz­pil­dī­ju­ma lai­kā zem zvied­ru dzie­dā­tā­ja dū­res sa­birst stik­la sie­na. Krie­vu dzie­dā­tā­ja va­ri­an­tā tā sa­plīst pa­ti no se­vis un Vo­rob­jovs iz­iet pēc tam tai cau­ri. Tie­sa, vai­rā­kos me­di­jos pa­rā­dī­jās in­for­mā­ci­ja, ka Vo­rob­jovs ne­ko tā­du ne­esot ap­gal­vo­jis un ka vi­ņam esot «ļo­ti po­zi­tī­va un drau­dzī­ga at­tiek­sme pret zvied­ru dzie­dā­tā­ju». Vo­rob­jo­va pār­stāv­ji uz­ska­ta, ka strī­da mek­lē­tājs pa­tie­sī­bā esot pats Sā­de, sa­kot, ka Vo­rob­jovs ne­pro­tot de­jot un ka vi­ņa dzies­ma esot «diez­gan vā­ja». Sa­vu­kārt tri­ku ar stik­la sie­nu esot iz­man­to­ju­ši vai­rā­ki māk­sli­nie­ki, un tā­dā zi­ņā tas ne­esot ne­kas jauns.

Vakara Ziņas

Sestdien, 23. novembrī, Valmieras teātrī Latvijas Teātra darbinieku savienība (LTDS) ar Kultūras ministrijas, Borisa un Ināras Teterevu fonda un Valmieras novada pašvaldības atbalstu rīko 31. Gada balvas teātrī «Spēlmaņu nakts» 2023./2024. gada sezonas apbalvošanas ceremoniju.

Svarīgākais