Degvielas trūkums, kas Krievijā radās pēc virknes dronu uzbrukumu lielākajām naftas pārstrādes rūpnīcām, turpina saasināties un tuvojas valsts centrālajiem reģioniem, raksta Reuters, atsaucoties uz degvielas tirgotājiem un tirgus dalībniekiem.
Degvielas krīze, kas radās augustā, jau ir skārusi vismaz 20 Krievijas reģionus, sākot no Čukotkas un Sahalīnas līdz Rjazaņas un Samaras reģioniem. Mazās privātās degvielas uzpildes staciju ķēdes ir pirmās, kas pārtrauc benzīna pārdošanu, savukārt naftas kompāniju degvielas uzpildes stacijās pārdošana turpinās, lai gan atsevišķu veidu degvielai ir lokāli pārtraukumi, ziņo Reuters avoti.
Pēc viņu teiktā, viens no pašreizējo problēmu iemesliem ir tas, ka privātās degvielas uzpildes stacijas dārgo kredītu dēļ neveidoja rezerves un sāka paaugstināta pieprasījuma sezonu praktiski bez rezervēm. Situācija strauji pasliktinājās augustā, kad vismaz piecas naftas pārstrādes rūpnīcas bija spiestas pārtraukt ražošanu dronu uzbrukumu dēļ, un kopumā naftas rūpniecība zaudēja 17% no savas pārstrādes jaudas.
"Benzīna situācija ir ļoti slikta un turpina pasliktināties," Reuters pastāstīja Reuters avots. Septembrī vēl četras naftas pārstrādes rūpnīcas cieta dronu uzbrukumos: Rjazaņas, Saratovas, Novoil Ufā un Kinef Ļeņingradas apgabalā. Pēdējā bija spiesta slēgt savu galveno naftas pārstrādes iekārtu un darbosies ar trīs ceturtdaļām jaudas.
Lielākās naftas kompānijas regulāri atliek benzīna piegādes, cenšoties nodrošināt savu staciju apgādi, ziņo Reuters avoti. "Šis ir mans benzīns, ko es nopirku un par ko samaksāju biržā, un ko viņi man nav izkrāvuši pusotru mēnesi," sūdzējās viens tirgotājs.
Naftas kompānijām ir izdevīgāk maksāt 5% sodu par līguma neizpildi biržā nekā piegādāt benzīnu, un tās bieži vien pašas piedāvā lauzt līgumus.
Austrumsibīrijā dažas degvielas uzpildes stacijas ir pārtraukušas noteiktu produktu pārdošanu, bet citas tiek slēgtas degvielas trūkuma vai nevēlēšanās pārdot ar zaudējumiem dēļ. Daudzas mazās ķēdes vienkārši vairs nepērk degvielu: "Nav jēgas, jo tā ir ļoti dārga, un viņi galu galā zaudē naudu mazumtirdzniecībā."
Dažas degvielas uzpildes stacijas uz automaģistrālēm Vladimira un Belgorodas apgabalos ir apturējušas darbību. "Direktors nolēma uz laiku slēgt staciju, jo nav benzīna. Arī kaimiņu ciematā tika slēgta degvielas uzpildes stacija, bet citās vienkārši nav nekāda veida degvielas"
Degvielas ražošana Krievijā augustā samazinājās par aptuveni 5%,. Naftas kompānijas ir atjaunojušas neskartas jaudas esošajās pārstrādes rūpnīcās, lai kompensētu dīkstāvi rūpnīcās, kuras skāra dronu uzbrukumi.
Pagājušajā mēnesī 23% no valsts naftas pārstrādes rūpnīcas jaudas (6,4 miljoni tonnu) bija dīkstāvē, kas ir vēsturiski augstākais rādītājs. Reaģējot uz to, valdība lika naftas kompānijām atbrīvot benzīna rezerves, pielāgot plānotās pārstrādes rūpnīcu apkopes programmas un sāka manuāli regulēt degvielas pārvadāšanu pa dzelzceļu. Lai stabilizētu situāciju, degvielas eksporta aizliegums tika pagarināts par diviem mēnešiem.