Vai nav kaitinoši, ja citi auto vadītāji nelieto pagrieziena signālus, negaidīti iegriežoties blakus joslā vai nobraucot no šosejas? Dažu modeļu vadītājiem šai jautājumā ir sliktāka reputācija nekā citiem - īpaši BMW. Lai labāk izprastu šo fenomenu, vietne DiscoverCars.com, veica pētījumu, noskaidrojot, kuru modeļu auto vadītāji visretāk lieto pagrieziena signālus.
Eksperimenta ietvaros pētnieki izvēlējās novērot sešus krustojumus ar aktīvu auto satiksmi. Pieci no novērojumiem tika veikti Rīgā - Jūrkalnes ielā Šampētera apkaimē; pagriezienā uz Ķīpsalas ielu pie Vanšu tilta; satiksmes rotācijas aplī pie tirdzniecības centra “Ozols” Ķengaraga apkaimē; Granīta un Krustpils ielu krustojumā Šķirotavas apkaimē; kā arī Pļavnieku apkaimē. Viens novērojums tika veikts Iecavas pilsētā, Rīgas un Edvarta Virzas ielu krustojumā.
Katrā no krustojumiem mūsu komanda pavadīja vismaz pusstundu, veicot detalizētu novērojumu par to, kuru modeļu auto vadītāji lieto vai nelieto pagrieziena signālus. Iegūtā informācija mums ļāva piemērot procentuālu rezultātu katram no novērotajiem auto modeļiem. Kopumā tika novērotas 1493 automašīnas.
Top 10
1. Auto modelis, kura vadītāji visbiežāk nesignalizēja par pagriezienu, bija BMW - pētnieku komanda novēroja, ka 19,3% BMW vadītāju nelietoja pagrieziena signālus! Visu pārējo auto modeļu kopējais signālu nelietošanas biežums bija 11,4%, kas ir ievērojami zemāks rādītājs.
2. Otro augstāko rezultātu mūsu veiktajā novērojumā ieguvis Mercedes-Benz - šī auto modeļa vadītāji nesignalizēja par pagriezienu 14,7% gadījumu (novērojumā iekļāvām visu kategoriju Mercedes transporta līdzekļus, tostarp kravas automašīnas). Līdzīgi BMW, Mercedes-Benz ir vēl viens luksus klases auto, kura vadītājiem piemīt zināma reputācija attiecībā uz viņu braukšanas stilu un savtīgu uzvedību ielās.
3. Trešajā vietā ierindojies Renault. Populārais franču modelis ir pirmais mūsu sarakstā, par kuru ierasti netiek domāts kā par luksusa klases auto. Sasniedzot ļoti līdzīgu rādītāju kā Mercedes-Benz, 14,5% Renault vadītāju atstāja krustojumu, nesignalizējot par paredzēto pagriezienu.
4. Vēl viens luksusa klases zīmols mūsu sarakstā ir Audi. 13,8% novēroto Audi vadītāju veica pagriezienu, par to nesignalizējot - tātad, šī modeļa vadītāji ir ceturtie visbiežākie panikas izraisītāji citos satiksmes dalībniekos!
5. Piektajā vietā ar rādītāju 12,7% ierindojušies Opel vadītāji. Šis auto modelis, kas pieder Stellantis Group, kontinentālajā Eiropas daļā pazīstams kā Opel, bet Lielbritānijā - kā Vauxhall. Opel nav zināms kā luksusa klases auto, bet gan kā uzticamu un cenas ziņā pieejamu spēkratu ražotājs.
6. Tagad esam nonākuši reitinga sadaļā, kurā mazāk nekā 10% autovadītāju netīšām neizmantoja pagrieziena rādītājus. 9,3% Volkswagen automašīnu tika pamanītas bez pagrieziena rādītāju izmantošanas krustojumos, kas šo zīmolu ierindo sestajā vietā.
7. Septīto vietu ieņem Volvo - to vadītāji nelietoja pagrieziena signālu 7,7% gadījumu. Visbiežāk pārdotais zviedru zīmola Volvo modelis ir XC60 SUV. Kaut gan mūsu pētījums neaplūkoja katra auto ražotāja individuālos modeļus, mums bija jāaizdomājas, vai auto tipam un izmēram ir kāda ietekme uz to, cik disciplinēti ir auto vadītāji signālu lietošanā.
8. Nākamo vietu sarakstā ar Volvo sasniegtajam ļoti līdzīgu rezultātu ieņem Toyota. Šī zīmola autovadītāji bija vainīgi pagrieziena signāla nerādīšanā 7,6% gadījumu. Toyota ir lielākais auto ražotājs pasaulē un ik gadu apgrozībā laiž līdz desmit miljoniem jaunu spēkratu, kas nozīmē, ka šī modeļa automašīnas uz ceļiem sastopamas īpaši bieži.
9. Devīto vietu ieņem Honda - šī modeļa vadītāji par pagriezienu nesignalizēja 6,9% gadījumu. Honda ražo visdažādāko veidu automašīnas - no kompaktiem un mobiliem pilsētas auto kā Honda Jazz līdz sedaniem kā Accord un apvidus auto kā HR-V.
10. Pētījumā pirmo desmitnieku noslēdz Peugeot, kuru vadītāji 6,7% gadījumu citus neinformēja par paredzēto pagriezienu. Līdzīgi kā Opel, arī šis auto zīmols pieder Stellantis Group. Tas ir vecākais auto ražotājs pasaulē - ģimenes bizness, kurš vēlāk kļuva par Peugeot, dibināts 1810. gadā. Pirmais kompānijas ražotais auto modelis dienasgaismu ieraudzīja 1890. gadā.
Secinājumi
Pētnieki ir novērojuši, ka cilvēki, kuri izvēlas BMW - modeli, kura vadītājiem ir vissliktākā reputācija attiecībā uz signālu nelietošanu - patiešām visretāk paziņo par plānoto pagriezienu, to nedarot teju katru piekto reizi! Rādītājs ir ievērojami augstāks nekā pārējiem modeļiem, kas iekļuvuši pirmajā desmitniekā un kuru kopējais signālu nelietošanas biežums bija 11,4%.
Lai uz ceļa izceltos ar priekšzīmīgu uzvedību, pirms pagrieziena vai joslu maiņas vispirms ieskaties savos atpakaļskata spoguļos, tad signalizē, sniedzot citiem auto vadītājiem pietiekami daudz laika, lai ņemtu vērā tavu paredzēto manevru - un tad pagriezies!