Pērtiķu uzvedībā novērotas tikai cilvēkam raksturīgas pazīmes

© Pixabay

Šimpanzes labāk paveic dotos uzdevumus, kad tās vēro citi - tāpat kā daudzi cilvēki to dara darbā. Saskaņā ar nesenākajiem Japānas zinātnieku atklājumiem, lielie pērtiķi ir jutīgi pret auditorijas efektu, kas ilgu laiku tika uzskatīts par unikālu tikai cilvēkiem, vēsta “Sky News”.

Kristena Lina no Kioto universitātes Japānā sacīja: "Bija ļoti pārsteidzoši konstatēt, ka šimpanzes uzdevumu izpildi ietekmē kā sugasbrāļu, tā cilvēkveidīgo skatīšanās.”

Nevarētu sagaidīt, ka šimpanzei īpaši rūpēs, ja kāda cita suga skatās, kā tās veic kādu uzdevumu, taču tās ietekmē cilvēku auditorija, turklāt tas ir atkarīgs arī no uzdevuma sarežģītības pakāpes," sacīja pētniece.

Pētnieki sešu gadu laikā analizēja tūkstošiem video sesiju, kurās sešas šimpanzes Kioto universitātes Cilvēka uzvedības evolūcijas izcelsmes centrā tika novērotas, veicot skārienekrāna uzdevumus.

Tika atklāts, ka dzīvnieki labāk veica vissarežģītākos uzdevumus, pieaugot cilvēku skaitam, kas tos vēro. Taču, veicot vienkāršākos uzdevumus, šimpanzēm veicās sliktāk, ja tās vēroja vairāk cilvēku.

Pētnieki pagaidām nevar izskaidrot, kas izraisa šo, ar auditoriju saistīto, uzvedību, taču savā ziņojumā piebilda, ka vērošana "var ietekmēt atlīdzības uztveri, kognitīvo slodzi un koncentrēšanos". Rezultāti liecina, ka skatītāju ietekme "var nebūt tik specifiska mūsu sugai".

Cilvēku vidū šīs īpašības var izskaidrot ar faktu, ka mūsu sabiedrība lielā mērā balstās uz reputāciju.

Pasaulē

Īlons Masks kļuvis par pirmo cilvēku vēsturē, kura bagātība pārsniedz 400 miljardus dolāru, ziņo "Bloomberg". Tas notika pēc tam, kad viņš pārdeva "SpaceX" akcijas, kas, saskaņā ar "Bloomberg", palielināja Maska naudas maku par aptuveni 50 miljardiem dolāŗu līdz 439,2 miljardiem dolāru.