Par iesāktajiem un tuvākajā laikā plānotajiem remontiem saruna ar Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītāju Emīlu Jakrinu.
- Krasta ielas remonts vēl nav sācies, kāpēc tā? Kādēļ tika mainīta sākotnējā iecere no ielas atjaunošanas uz pārbūvi?
- Krasta ielas seguma atjaunošanu mēs sadalījām divos projektos - paredzot seguma atjaunošanu brauktuvei, bet pārbūvi veikt gājēju ietvei Daugavas pusē, izveidojot veloinfrastruktūru. Tas nozīmē, ka brauktuvei, vietējās satiksmes joslām un iebrauktuvēm ielas konfigurācija tiks saglabāta, tiks atjaunots asfaltbetona segums, bet pilnībā no jauna tiks izbūvēta gājēju un velosipēdu ceļš Krasta ielas Daugavas pusē. Pārbūve nepieciešama, jo pašreizējais ietves platums neatbilst tam, lai draudzīgi uz ietves varētu sadzīvot gan gājēji, gan velobraucēji, tāpat ir jāpilnveido un jāpārbūvē pieslēgumi uz blakus teritorijām. Gājēju un velosipēda ceļa izbūves ietvaros uzstādīs apgaismojumu, veiks labiekārtošanas darbus, pārcels komunikācijas.
Iespējams, solījumi par Krasta ielas seguma atjaunošanas sākšanu bija optimistiski, bet es gribētu uzsvērt, ka brauktuves projektēšana iekavējās nedaudz, mazāk par mēnesi, kas, vērtējot kopējo termiņu - mazāk nekā pusgads, ir neliels kavējums. Papildu laiku prasa arī būvniecības iepirkums, tā termiņš ir 40 dienu. Bet mana pārliecība joprojām ir, ka šogad sāksim darbus Krasta ielā ne tikai brauktuves ietvaros, bet arī veloinfrastruktūras izbūvē. Būvniecības sezona kļūst arvien garāka pateicīgo laika apstākļu dēļ, pieļauju, ka daudz darba šogad paveiksim.
- Nākamgad - atlikušo, un viss?
- Kvalitatīvai ielas seguma virskārtas ieklāšanai tiek prasīts, lai āra gaisa temperatūra būtu plus desmit grādu. Ja būs šāda temperatūra, tad nav problēmu seguma virskārtu uzklāt. Ja ne, to darīs nākamgad, jo apakšējā seguma kārta ir gana kvalitatīva un labi braucama. Piemēram, šoziem Lucavsalas ielā tika izdarīti tikpat kā visi darbi, un pavasarī ielu atlika tikai asfaltēt.
Pirms pāris gadiem mēs tā rīkojāmies dažos kvartālos Lāčplēša ielā, posmā no Krišjāņa Valdemāra ielas līdz Tērbatas ielai, kur iekavējās darbi apakšzemes komunikāciju pārbūves dēļ. Tur virskārtu ieklājām tad, kad laikapstākļi ļāva, līdz tam satiksmei izmantoja apakšējo kārtu.
- Centra ielu remonti notiek pēc grafika?
- Seguma atjaunošana būvniekiem jāpabeidz līdz svētdienai, 2. septembrim. Viņi ir solījuši, ka to izdarīs. Šobrīd grafiks tiek ievērots. Pieturvietās izmantojām veltnējamo betonu, ko ieklāj ar asfalta klājēju un veltnē ar ceļa rulli, bet ap komunikāciju akām, kuru ir ļoti daudz, izmantojam citu tehnoloģiju, lai ieklātais materiāls kalpotu ilgāk, jo betons ir cietāks materiāls nekā asfalts un veidojas mikroplaisas. Tehnoloģiju mainījām sadarbībā ar betona ražotāju Cemex.
- Krišjāņa Barona iela no sabiedrības acīgāko un kritiskāko pārstāvju vidus nemitīgi atradās uz grauda. Katram bija redzams, kas tur izdarīts un kādā kvalitātē, tāpēc acīmredzot viedoklis bija tik daudziem, bet kādu iemeslu dēļ Barona iela ilgstoši netika pieņemta ekspluatācijā oficiāli?
- Galvenais iemesls bija projekta dokumentācija. Būvniecība sastāv no četrām sadaļām. Pirmā - finansēšana. Pasūtītājs darbus vairs neapmaksā iepriekš, bet tikai tad, kad objekts ir pieņemts ekspluatācijā vai arī darbi pabeigti pa posmiem. Tagad būvnieki paši nodarbojas ar finansējuma piesaisti. Otrā sadaļa - dokumentācija. Saskaņā ar likumdošanu bez nepieciešamās dokumentācijas, ielu ekspluatācijā pieņemt nevar. Trešā un ceturtā sadaļa ir būvniecība un mūsdienās arī sabiedriskās attiecības.
Krišjāņa Barona ielā lielākā problēma bija ar dokumentāciju, ņemot vērā procesu ar tiesībsargājošām instancēm. Dokumentācija tika izņemta tieši tad, kad ielā tikko bija noslēgušies būvdarbi. Kamēr dokumentāciju atgrieza, iela tika nemitīgi ekspluatēta, gan būvdarbu laikā, gan, loģiski, arī tos noslēdzot. Būvnieks godprātīgi laboja defektus pēc mūsu norādēm, un, kad būvvaldes un piesaistīto ekspertu atzinums bija pozitīvs - iela atbilst tam, ko mēs kā pasūtītājs sagaidījām, tā tika pieņemta ekspluatācijā.
Tomēr jāatzīst, Krišjāņa Barona ielas projekts bija sarežģīts. Projekta izstrādātāji bija paredzējuši (un lielākā daļa - arī ieviesti) sarežģītus risinājumus, dažādu materiālu, izmēru un krāsu bruģi, un šāda apjoma darbi Latvijā, manuprāt, nebija iepriekš veikti. Šis izaicinājums būvniekiem bija pārāk liels. Pēdējos gados esam uzdevuši projektētājiem izvēlēties ziemeļnieciskākus, piezemētākus, latviskai dzīvesziņai atbilstošākus risinājumus, kurus ir vieglāk uzturēt un ekspluatēt. Centra ielas tiek atjaunotas pēc šādiem principiem.
- Kuru tiltu remonti ir šā gada aktualitāte?
- Šobrīd ir divi lieli objekti - Salu tilta rekonstrukcijas otrā kārta un Augusta Deglava ielas satiksmes pārvads pār dzelzceļu. Salu tiltam no Zaķusalas uz Pārdaugavas pusi darbi rit pilnā sparā, liels apjoms jau ir izdarīts. Būvnieka atbildība ir darbu izpildes laiks, bet secība ir viņa ziņā. Šogad tiks pārbūvēts tilta posms, kas šķērso arī Krasta ielu, un piebrauktuves.
Dziesmu svētku gatavošanās ietvaros ap Daugavas stadionu tika rekonstruētas Ata iela, Augšiela un Vagonu iela, bet Augusta Deglava ielas satiksmes pārvada pārbūve ar pilnu jaudu sākās pēc svētkiem. Asfaltēšana varētu notikt šogad, bet tā nav obligāta prasība, jo darbu termiņš iestiepjas nākamajā gadā. Tomēr būvnieks ir paredzējis brauktuves atjaunot jau šogad. Ir izbūvētas jaunas trepes uz Daugavas stadiona pusi, kas līdz šim nebija. Stadiona pusē izbūvēs gājēju un velosipēdu ceļu, pašreizējā ietve tiks maksimāli paplašināta, ņemot vērā tilta konstruktīvos risinājumus. Līdz šim ar velosipēdiem pārvietoties traucēja apgaismes un kontakttīklu stabi. Projektētājs ir izdarījis visu, lai vietu sadalītu starp visiem iespējamajiem transporta veidiem.
- Salu tilta termiņš ir…
- …nākamā gada beigas, 2020. gada pats sākums. Šobrīd viss rit pēc grafika. Ja būs silta ziema, tad darbi notiks ātrāk.
- Brasas pārvads arī ir viens no vairākus gadus solītiem, bet neizpildītiem darbiem.
- Tas tiešām ir rūpju bērns vairākus gadus. Esmu skaidrojis deputātiem un sabiedrībai, kāpēc tā noticis. Bija problēmas ar projekta izstrādi, tā ievilkās gadiem. Šobrīd man tiek pārmests, ka solīju tilta remontu jau pavasarī. Diemžēl projektētājs tik ilgi ievilka projekta izstrādi, ka bija no jauna jāpārstrādā topogrāfija, jāpieprasa jauni tehniskie noteikumi un jāveic projekta korekcijas. Saskaņā ar likumu topogrāfiskās uzmērīšanas dati ir jāatjauno ik pēc diviem gadiem. Protams, projektētājs to atkārtoti veica par savu naudu. Maksimālos līgumsodus esam uzlikuši, bet topogrāfijas dēļ projektēšana ievilkās vēl par dažiem mēnešiem. Lauzt līgumu nelikās racionāli, jo jauna konkursa sludināšana, projektēšanas uzsākšana, arī tas prasītu vairāk nekā divus gadus. Šobrīd projekts ir saskaņots. Un tūlīt tiks sludināts būvniecības iepirkuma konkurss.
- Bet pabeigts?
- Tādu projektu nevar pabeigt viena gada laikā. Pēc rekonstrukcijas tilts būs asfaltēts, Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija atļāva mainīt bruģa segumu pret asfaltu. Brasas tilta pārbūves darbos liela daļa attiecas uz Rīgas satiksmi. Sliedes tiks ieliktas no jauna betona klājuma plātnēs, tramvaju kontakttīkli pārcelti - puse no tilta izmaksām attieksies uz Rīgas satiksmes infrastruktūru.
Otrs risinājums ir nojaukt un būvēt no jauna. Bet, nojaucot Brasas tiltu, tāpat arī Gaisa tiltu, rastos milzīgas problēmas satiksmes nodrošināšanā. Šo tiltu nojaukšana pie Rīgas satiksmes intensitātes nav iespējama, kaut gan, es domāju, no ekonomiskā aspekta un nākotnes redzējuma tas būtu apsverams. Bet, izvērtējot visus plusus un mīnusus, divu gadu laikā, kamēr Brasas tiltu uzceltu no jauna, problēmas, mūsuprāt, būtu lielākas nekā ieguvumi nākotnē.
- Vai Vanšu tilta projektēšanu sāks šogad, kas vēl nenozīmē reālus darbus uz tilta?
- Pēc plāna - jā. Šobrīd tiek projektētas tilta kāpnes, rudenī būs gatavs projekts, un šogad sāksim kāpņu pārbūvi. Pats tilts kā konstrukcija ir labā stāvoklī, bet rekonstrukcija ir nepieciešama, jo daudzi tilta elementi ir savu laiku nokalpojuši. Tilts kalpo jau 37 gadus. Darbu secību ievērojam - vispirms atjaunot Salu tiltu, pēc tam - Vanšu tiltu.
- Cik ilgi Vanšu tilta remonts radīs vēl lielākas satiksmes problēmas nokļūšanai uz Pārdaugavu un no Daugavas kreisā krasta uz centru?
- Pārbūves ilgums būs apmēram tāds pats kā Salu tiltam. Tās būs divas sezonas. Skaidrs, ka darbu laikā viena josla katrā virzienā uz tilta būs slēgta. Citādi nevar. Bet pēc tam vēl 35 gadus varēsim dzīvot mierīgi, nevaram atļauties šo tiltu neremontēt.
Tuvāko gadu plānos ir arī Jorģa Zemitāna tilts, Gaisa tilts.
- Ziepniekkalna iedzīvotāji uztraucas, ka, turpinot Dienvidu tilta projektu, gar viņu māju logiem stiepsies estakādes un mašīnas.
- Šobrīd notiek Zemgales virziena maģistrālā mezgla projektēšana. To mēdz dēvēt par Dienvidu tilta 4. kārtu. Nākamā gada pašā sākumā Jāņa Čakstes gatves maģistrāles un pārvadu projektēšana būs pabeigta. Zemju atpirkšanas risku dēļ projekts ir sadalīts divās kārtās. Tiklīdz projekts būs pabeigts, nekavējoties varēs uzsākt būvdarbus. Pagaidām nav skaidrs, vai tiks laikā pabeigtas procedūras ar zemju atpirkšanu, tāpēc projekta otrā kārta ir Jāņa Čakstes gatves posms no Valdeķu ielas līdz Vienības gatvei. Kad tiks uzbūvēts šis posms, tad apvedceļu loks būs pabeigts. Es domāju, ka Ziepniekkalna iedzīvotājiem satraukumam nav pamata. Tur, kur plānota maģistrāle, pašlaik apbūves nav. Tā Zemgales virziena maģistrālā mezgla daļa, ko būvēs Ziepniekkalna pusē, izskatīsies labi, plānojam ietves un veloceļu, labiekārtojumu, un šī vieta drīzāk iegūs, nevis radīs problēmas iedzīvotājiem.