Tuvākajās dienās amatu atstāšot valsts akciju sabiedrības Latvijas dzelzceļš (LDz) meitasuzņēmuma SIA LDz apsardze valdes priekšsēdētājs ģenerālis, bijušais Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs Aivars Straume.
Politikas kuluāros viņa nomaiņu saista ar apsardzes firmas TM Security plāniem apvienot un monopolizēt satiksmes nozares (LDz, Rīgas lidostas, citu lidostu, ostu utt.) drošības dienestus un sistēmas.
Atbilstīgi kuluāros izskanējušajai informācijai, kas ir arī kompetentu avotu rīcībā, formāli nomaiņu varētu pamatot ar līdzīgu iemeslu, kāds jau iepriekš ir izskanējis «reformu un tiesiskuma» koalīcijas rīkotajās kadru tīrīšanās – A. Straume jāaizstāj ar «drošības jautājumu profesionāli» vai līdzīgi. Savukārt faktiskais iemesls ir – svarīgā vakance jāaizpilda ar TM Security saistītam cilvēkam, kas tādējādi iezīmētu pirmo uzvaru cīņā par satiksmes drošības dienestu apvienošanu.
Jau šā gada sākumā sākās runas par to, ka politiskajos procesos iesaistītā apsardzes firma TM Security, izmantojot t. s. Olšteina grupu Saeimā, vēlas izlobēt satiksmes drošības dienestu apvienošanu, vienotā dienesta vadībā iebīdot ar TM Security tieši vai pastarpināti saistītus cilvēkus. Ideja pirmo reizi esot izskanējusi gada sākumā, Olšteina grupas pārstāvjiem tiekoties ar Satiksmes ministrijas un tās pārraudzībā esošo struktūru pārstāvjiem. Patlaban gan gaisa satiksmei, gan dzelzceļam, gan ostām ir pašiem savi drošības dienesti. To apvienošana varētu notikt, ja īstenotos vismaz divi nosacījumi: tiktu panākta politiska vienprātība valdībā, kura nepieciešama attiecīgo normatīvo aktu pieņemšanai, un esošo drošības dienestu vadības labā griba apvienoties. Ja pirmo nosacījumu iespējams panākt politiskā tirgus ceļā, solot atbalstu tam vai citam koalīcijas pasākumam, tad otro nosacījumu iespējams īstenot, vienīgi nomainot esošo drošības dienestu vadītājus ar apvienošanas idejai lojāliem pārstāvjiem.
Vēl ir trešais nosacījums, kurš kuluāros tiek pieminēts vismazāk, proti – starptautiskās drošības un starptautisko līgumu izpildes nodrošināšanas aspekts, par ko atbildību nes kompetentās Latvijas valsts drošības iestādes. Lai notiktu minēto drošības dienestu apvienošana, kompetentajām iestādēm jābūt pilnībā pārliecinātām, ka neradīsies robi attiecīgo satiksmes veidu drošībā, par ko būs jāatskaitās arī partnerdienestiem.
Bijušais TM Security Service personāla vadītājs, tagadējais Saeimas deputāts no Olšteina grupas Gunārs Rusiņš Neatkarīgajai apstiprināja, ka sarunas ar satiksmes ministru ir notikušas. Viņš arī apstiprināja, ka esot dzirdējis runājam par minēto satiksmes drošības struktūru apvienošanu, taču šīs idejas saistību ar TM Security viņš nosauca par nezināmu aprindu izplatītu pīli. «Tādu pašu pīli arī es esmu dzirdējis. Pēdējo reizi, kad sarunā ar ministru pieskāros šim jautājumam, viņš skaidri atbildēja, ka Latvijas dzelzceļam ir savs drošības dienests, kas uzrauga tajā skaitā militāro kravu drošību, kuras tiek transportētas no punkta A līdz punktam B.» G. Rusiņš apliecināja, ka jau iepriekš žurnālisti viņam prasījuši par šo dienestu apvienošanu. Deputāts pieļāva, ka pie viņa ar jautājumiem vērsušies tāpēc, ka viņš iepriekš strādājis TM Security.
Pats ministrs Aivis Ronis šā gada sākumā Neatkarīgajai noliedza, ka politiķi no Olšteina grupas ar viņu būtu apsprieduši satiksmes drošības dienestu apvienošanu.
Satiksmes ministra biroja vadītājs Aivis Freidenfelds, vaicāts par ieplānoto A. Straumes rotāciju uz citām LDz struktūrvienībām, apgalvoja, ka viņam tā esot pirmā dzirdēšana. «Ministram par to nav darīšana. Lēmumus par šādiem jautājumiem pieņem LDz vadība,» skaidroja A. Freidenfelds.
Jāpiebilst, ka SIA LDz apsardze sniedz apsardzes pakalpojumus koncerna LDz uzņēmumiem, kā arī privātpersonām, uzņēmumiem, sabiedriskajām organizācijām, valsts iestādēm un pašvaldībām. Uzņēmums atbild par drošības risku novērtēšanu, sniedz konsultācijas par piemērotāko apsardzes pakalpojuma veidu, veic dzelzceļa kravu, ēku un teritoriju apsardzi, caurlaižu režīma nodrošināšanu, masu pasākumu drošības organizēšanu, patrulēšanu, personu apsardzi, inkasāciju un nodrošina dažādu veidu tehnisko apsardzi.