Decembrī cenu starpība starp lētāko un dārgāko mazumtirgotāju - 16 eiro

© MN

Lai noskaidrotu, kurā no piecām veikalu ķēdēm pirmssvētku laikā 28 produktu grozs ir nopērkams par viszemāko cenu, tika veikts cenu pētījums Rīgā un Daugavpilī. Pētījumā secināts, ka var ietaupīt līdz pat 16 eiro. Lētākais grozs pieejams "Lidl" veikalos, savukārt dārgākais - "Mego", noskaidroja tirgus pētījumu uzņēmums “SeeNext”.

Rīga Daugavpils Vidēji pēc veikalu ķēdes
LIDL 43,12 € 43,38 € 43,25 €
RIMI 48,72 € 48,72 € 48,72 €
MAXIMA 49,65 € 49,92 € 49,78 €
TOP 53,75 € 57,11 € 55,43 €
MEGO 56,67 € 59,65 € 58,16 €
Vidēji pēc pilsētas 50,38 € 51,75 €

Decembra pētījumā konstatēts, ka produktu groza kopējā cena svārstījās no 43,12 eiro līdz 59,65 eiro atkarībā no veikalu ķēdes. Visvairāk par šiem produktiem maksā klienti, kuri tos pērk “Mego” veikalos. Savukārt tos pašus produktus par zemāko cenu iespējams iegādāties “Lidl” veikalos.

28 produktu grozā ir ikdienā izmantojami pamata pārtikas produkti. Šie salīdzināmie produkti tiek rūpīgi atlasīti, lai tie būtu iespējami vienādi gan pēc to īpašībām, gan svara un iepakojuma.

Interesanti, ka Rīgā un Daugavpilī vieniem un tiem pašiem produktiem vienas veikalu ķēdes ietvaros cenas atšķiras. Vienīgais izņēmums šomēnes bijis “Rimi” veikalu tīkls, kur cenas abās pilsētās ir bijušas identiskas. Savukārt lielākā cenu atšķirība bija “Top” veikalos, kur viena un tā paša produktu groza cena, attiecīgi pērkot tos Rīgā vai Daugavpilī, atšķīrās pat par 3,35 eiro.

- Gaļas produktu cenu analīze liecina, ka zemākā cena, pērkot visus iepriekš noteiktajā pirkuma grozā esošos gaļas produktus, bijusi “Lidl” veikalos - 16,56. Ievērojami augstāka cena un vispār augstākā cena no visām veikalu ķēdēm ir bijusi “Mego” veikalos. Tur, pērkot šos pašus produktus, pircējam jāšķiras no 23,74 eiro. Šeit dārgāks kā citur bijis svaigs broileris un vistas krūtiņas fileja. “Top” veikalos augstāka cena bijusi vārītajai desai un maltās cūkgaļas pusfabrikātam. Tikmēr vistas krūtiņas fileja un maltās cūkgaļas pusfabrikāts vislētākais ir bijis “Lidl” veikalos.

- Graudu produktu cenu analīze rāda, ka zemākā cena šīs kategorijas produktiem fiksēta “Rimi” veikalos - 4,88 eiro par visas kategorijas produktiem kopā, kas iekļauti iepriekš noteiktajā produktu grozā. Augstākā cena šai produktu grupai konstatēta “Mego” veikalos - 6,91 eiro par tiem pašiem produktiem. Šeit arī visdārgāk maksājusi baltmaize un spageti makaroni, kas “Lidl”

veikalos bijuši par zemāko cenu. “Rimi” veikalos par zemāko cenu šajā produktu kategorijā nopērkami kviešu milti.

- Piena produkti vislētākie decembra sākumā ir bijuši “Lidl” un “Maxima” veikalos. Visdārgākie - “Mego” veikalos, kur visdārgāk maksājis jogurts un biezpiens. Vēl jāizceļ augstā skābā krējuma un sviesta cena “Top” veikalos. Savukārt zemākā cena no piena produktiem fiksēta jogurtam veikalu ķēdēs “Lidl” un “Maxima”.

- Augļu un dārzeņu cenu analīze liecina, ka šī produktu kategorija bija vislētākā “Top” veikalos. Visdārgākā - “Mego” veikalos. Šajā kategorijā atšķirība starp augstāko un zemāko cenu kopējam produktu grozam nav pārāk liela - 0,63 eiro. Un kopumā jāteic, ka augļu un dārzeņu cenas ir diezgan līdzīgas. “Top” tirdzniecības ķēdē lētākās bija bietes, burkāni un banāni. “Mego” veikalos dārgākie bija kartupeļi.

- Dzērieni visdārgākie bija “Top” veikalos, bet vislētākie - “Lidl” veikalos. Kopumā arī šajā kategorijā cenu atšķirības nav lielas. “Lidl” un “Mego” veikalos zemākā cena ir bijusi apelsīnu sulai. Savukārt “Top” veikalos visdārgākais ir bijis bezalkoholiskais alus.

Kas attiecas uz pārējiem grozā iekļautajiem produktiem, “Mego” veikalos visdārgāk maksājušas vistu olas un baltais cukurs, “Top” veikalos - maltā kafija. Savukārt “Lidl” veikalos maltā kafija bijusi vislētākā.

Tirgus pētījumu uzņēmums “SeeNext” cenu apkopojumus Lietuvā veido jau vairākus gadus. Tagad šāds apkopojums ir pieejams arī Latvijā. Pētījuma ietvaros tiek salīdzināti gan dažādu zīmolu veikali vienā pilsētā, gan produktu cenu atšķirība vienā veikalu ķēdē dažādās pilsētās.

Pētījumā iekļautie produkti tiek arī nopirkti, tādējādi salīdzinot to cenu, kas norādīta pie plaukta, un cenu, kas norādīta čekā. Šie lielumi nereti atšķiras, tāpēc reāls pirkums ir svarīgs. Jaunākā cenu pētījuma ietvaros pirkums ir veikts 11. novembrī piecu tirdzniecības tīklu - “Lidl”, “Maxima XX”, “Mego”, Rimi hipermārketā, kā arī “Top” - veikalos. Maksājot par pirkumu, netiek izmantotas lojalitātes kartes. Tāpat netiek ņemtas vērā konkrētā produkta atlaides.

Par pētījumu Šī pētījuma laikā 28 lētākās bieži patērējamās preces, kas tika iekļautas kopējā grozā, bija banāni, baltais cukurs, svaigs piens, āboli, maltā kafija, kefīrs, kartupeļi, rapšu eļļa, skābais krējums, sīpoli, baltmaize, jogurts bez piedevām, sarkanās bietes, malta cūkgaļa, fermentētais siers, burkāni, griķi, vistu olas, sviests, rīsi, cāļa krūtiņas fileja, negāzēts minerālūdens, spageti makaroni, svaiga vista, apelsīnu sula, kviešu milti, vārīta vistas desa. bezalkoholiskais alus.

Saskaņā ar slepenā pircēja, tirgus izpētes uzņēmuma “SeeNext” datiem, pirms iepirkšanās preces tiek nofotografētas plauktā, un tiek reģistrēts arī pirkuma čeks. Pamatojoties tieši uz informāciju čekā, tiek analizētas un salīdzinātas produktu cenas. Bez produkta fotogrāfijas un ieraksta pirkuma čekā pirkums netiek iekļauts analīzē. Ja norādīto preci nav iespējams atrast konkrētajā tirdzniecības vietā, to meklē citā tā paša tīkla veikalā. Ja arī citā veikalā tā netiek atrasta, tiek iegādāts alternatīvs produkts no attiecīgās produktu grupas.

Iepirkumu grozs ir veidots tā, lai tajā esošos produktus varētu objektīvi salīdzināt - precēm ir vienādas īpašības, līdzīgs vai vienāds iepakojums. Tas ļauj pētījumā salīdzināt lētākos produktus ar norādītajām īpašībām, kurus

var atrast visos mazumtirdzniecības tīklos. Jāpiebilst, ka atsevišķos tirdzniecības centros iespējams atrast vēl lētākas preces tajā pašā kategorijā, bet ar atšķirīgām īpašībām..

Pētījuma laikā netika izmantotas lojalitātes vai atlaižu kartes, kā arī netika iekļauta depozīta maksa. Preču cenas ir norādītas bez atlaidēm un aprēķinātas, pamatojoties uz pirkuma čekā norādītajām cenām. To preču cenas, kurām tika piemērotas atlaides, ir pārrēķinātas, pamatojoties uz sākotnējām produktu cenām, kas norādītas pirkuma čekā. Gadījumos, kad cena pirms atlaides nav norādīta pirkuma čekā, bet ir redzama cenu zīmē, aprēķinos tiek izmantota cenu zīmes cena, nevis čeka cena. Ja cena pirms atlaides nav norādīta ne čekā, ne cenu zīmē un to nav iespējams noteikt, aprēķinos tiek izmantota čeka cena - tā, kas faktiski samaksāta par produktu. Ja parastā (bez akcijas) cenu zīmes cena atšķiras no pirkuma čekā norādītās cenas, tiek fiksēta cenu neatbilstība starp cenu zīmi un čeku.

Par “SeeNext” “SeeNext” ir tirgus izpētes uzņēmums, kas dibināts 2016. gadā un darbojas Lietuvā. Uzņēmums piedāvā plašu tirgus izpētes pakalpojumu klāstu un kopš 2017. gada publicē cenu salīdzināšanas pētījumus.