Pašvaldības noraida Autotransporta direkcijas ieplānotās izmaiņas

© MN

Neviena pašvaldība līdz šim nav piekritusi Autotransporta direkcijas (ATD) piedāvātajām izmaiņām sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, tostarp reisos ar minimālu pieprasījumu, Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Latgales apakškomisijas sēdē informēja ATD pārstāvis Tomass Beikulis.

Plānotās izmaiņas tika nosūtītas 42 pašvaldībām, notikušas deviņas sarunas un saņemtas desmit atbildes. Neviena pašvaldība izmaiņām nav piekritusi, daļa nav sniegusi pamatojumu, citi piedāvā alternatīvus risinājumus.

ATD pārstāvis deputātiem klāstīja, ka nākamgad plānots slēgt reisus ar minimālu pieprasījumu, piemēram, posmu Silagals-Murmastiene, kur pasažieru neesot vispār.

Deputāti tika informēti, ka valsts budžets sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai 2026. gadā plānots 93,78 miljonu eiro apmērā. No tiem autobusiem paredzēti 51,66 miljoni eiro, kas ir mazāk nekā 2025. gadā, bet vilcieniem, neskaitot infrastruktūras izmaksas, atvēlēti 28,56 miljoni eiro.

ATD deputātus informēja, ka paralēli tiek izstrādāta visaptveroša komerciālo autobusu maršrutu stratēģija, kas noteiks tīkla attīstības principus. Tajā paredzēta esošās situācijas un starptautiskās prakses analīze, vienots metodiskais rāmis maršrutu klasifikācijai, kritēriji pieturu apkalpošanas garantijai, normatīvā regulējuma grozījumu plāns un finanšu ietekmes izvērtējums uz valsts dotācijām.

Direkcijas valdes priekšsēdētājs Jānis Lapiņš iepriekš aģentūrai LETA sacīja, ka ATD pārvērtē un "iepauzē" plānotās maršruta tīkla izmaiņas nākamajam gadam, kas paredzēja līdz 6% maršruta tīkla optimizāciju un aptuveni 10% pārvadājumu attīstīšanu uz komerciāliem principiem.

Viņš norādīja, ka ATD pēc būtības patlaban aptur maršruta tīkla izmaiņas, jo joprojām notiek diskusijas par šo jautājumu. "Maršruta tīkla izmaiņas plānots veikt lēnākā procesā, vēlreiz tās pārvērtējot," piebilda Lapiņš.

ATD vadītājs skaidroja, ka maršruta tīkla izmaiņas iepriekš tika pārrunātas ar plānošanas reģioniem, un Sabiedriskā transporta padome apstiprināja provizorisko jauno maršruta tīkla plānu, bet patlaban ATD atkārtoti sūta vēstules pašvaldībām par tīkla optimizāciju, lai tās sniegtu priekšlikumus, kurus reisus un maršrutus potenciāli labāk atstāt.

Lapiņš arī informēja, ka ATD ministrijai ir sniegusi informāciju par papildu nepieciešamo finansējumu maršruta tīklam aptuveni septiņu līdz 18 miljonu eiro apmērā, kas būs atkarīgs no tā, cik lielas būs indeksācijas un vai tiks noteikti šoferu algu līmeņi.

LETA jau ziņoja, ka dotētais reģionālās nozīmes autobusu maršruta tīkls nākamgad bija plānots 56,145 miljonu kilometru apmērā, kas ir par 11,06 miljoniem kilometru jeb 16% mazāk nekā prognozēts 2025. gadā.