VPR: Nē sabiedriskā transporta tīkla samazinājumu Vidzemē

© Dmitrijs Suļžics / F64

Vidzemes plānošanas reģions (VPR) iebilst pret plānoto sabiedriskā transporta tīkla samazinājumu Vidzemē, aģentūru LETA informēja VPR Komunikācijas un sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Anita Āboliņa.

Piektdien, 17. oktobrī, Valmierā notiks VPR Attīstības padomes sēde, kurā piedalīsies desmit pašvaldību pārstāvji. Sēdē aicināts piedalīties arī satiksmes ministrs Atis Švinka (P), Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs un valsts sekretāra vietniece Inguna Strautmane.

Galvenais diskusijas jautājums būs plānotās izmaiņas sabiedriskā transporta tīklā Vidzemē, kas paredz būtisku reisu skaita samazinājumu jau 2026. gadā.

Kā uzsver Āboliņa, saskaņā ar VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD) prognozi, no pašreizējiem 2407 reisiem plānots slēgt 220, izmaiņas paredzētas vēl 43 reisos, bet 85 reisi tiks pārveidoti par komercreisiem. Kopumā tas nozīmē, ka izmaiņas skars gandrīz ceturto daļu - 23,6% - no visiem reisiem Vidzemē, kamēr vidējais rādītājs valstī ir aptuveni 16%.

VPR nepiekrīt tik straujam sabiedriskā transporta tīkla samazinājumam, uzsverot, ka šādas pārmaiņas bez alternatīvu risinājumu ieviešanas būtiski apdraudēs iedzīvotāju mobilitāti un piekļuvi pakalpojumiem. "Samazinājumi būtu īstenojami tikai pakāpeniski, izvērtējot ietekmi uz iedzīvotājiem un piedāvājot vietā reālas alternatīvas," norāda VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa.

Viņa skaidro, ka pašlaik nav skaidrības, kā un kad tiks nodrošināts plānotais "transports pēc pieprasījuma", kas tiek minēts kā iespējamais risinājums mazapdzīvotās teritorijās. Tāpat nav definēti kritēriji, pēc kuriem SM noteikusi valsts garantētā pakalpojuma apjomu no 2027. gada, piemēram, seši reisi dienā starp novada pilsētām un pagastiem ar vairāk nekā 3000 iedzīvotāju. VPR aicina SM skaidrot, kā šie skaitļi noteikti, kas tos pārraudzīs un kā tiks nodrošināta elastība, ņemot vērā iedzīvotāju skaita samazināšanos.

VPR arī norāda, ka ATD dati par braucēju skaitu ne vienmēr ir precīzi, jo ir konstatēts, ka nereti tehnisku iemeslu dēļ daļa pasažieru netiek uzskaitīti, tostarp skolēni, kuru pārvadājumus apmaksā pašvaldības, kā rezultātā datu neprecizitātes arī atklājušās.

VPR uzsver, ka sabiedriskā transporta pieejamība ir priekšnoteikums reģionālajai attīstībai un iedzīvotāju līdzvērtīgām iespējām. Plānotie samazinājumi bez pārdomātas pārejas un pietiekama finansējuma var novest pie mobilitātes sabrukuma un lauku teritoriju tālākas iztukšošanās, bažas pauž VPR.

Papildu diskusijai par sabiedriskā transporta tīkla izmaiņām Attīstības padomes sēdē tiks skatīti arī jautājumi par investīcijām ceļu un dzelzceļa infrastruktūrā VPR un digitālās infrastruktūras attīstību reģiona teritorijā. Padomes locekļi tiks informēti par VPR Attīstības programmas 2022.-2027. gadam aktualizācijas sākšanu. Papildus tam sēdē paredzēts sniegt arī informāciju par tikšanos ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ekspertiem un potenciālo vizīti Vidzemē 4. novembrī.

Kā vēstīts, Sabiedriskā transporta padome nolēmusi, ka dotētais reģionālās nozīmes autobusu maršruta tīkls nākamgad plānots 56,145 miljonu kilometru apmērā, kas ir par 11,06 miljoniem kilometru jeb 16% mazāk nekā prognozēts 2025. gadā.

Paredzēts, ka katrā maršruta tīkla daļā tiks samazināti reisi vai reisu daļas ar zemu rentabilitātes un pārvadāto pasažieru rādītāju.

Vienlaikus ATD ir iekļāvusi priekšlikumus par autobusu maršrutiem un reisiem, kuri potenciāli varētu tikt izpildīti uz komerciāliem principiem.