Neprasmīga administrēšana noved pie garām rindām. 900 cilvēku gaida rindā uz palīglīdzekļiem, kas jau sen ir pieejami

© f64.lv, Oļesja Sokolova-Godo

Lai gan finansējums tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai iedzīvotājiem ik gadu pieaug un to "grozs" kopumā ir pietiekams, kā arī atbilst iedzīvotāju vajadzībām, tomēr rindas nemazinās, jo pakalpojuma administrēšana ir arhaiska, piemēram, saziņā ar klientiem izmanto vēstules, rindas un noliktavas pārvalda manuāli, bet palīglīdzekļus izsniedz tikai klātienē, revīzijā secinājusi Valsts kontrole.

Revidenti secinājuši, ka tehnisko palīglīdzekļu piešķiršana iedzīvotājiem nav organizēta tā, lai tos saņemtu savlaicīgi un iespējami tuvu dzīvesvietai. "Problēmas nav pakalpojuma finansējumā, bet tieši pašā procesā," uzsver revidenti, norādot, ka galvenokārt problēmas attiecas uz Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centru (Vaivaru TPC), kas apkalpo 69% no visiem tehnisko palīglīdzekļu saņēmējiem.

Iedzīvotājiem tiek nodrošināti 266 valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu veidi, un tos ik gadu saņem aptuveni 20 000 iedzīvotāju. Tehniskos palīglīdzekļus nodrošina trīs Labklājības ministrijas līgumorganizācijas. Tā ir Latvijas Neredzīgo biedrība (LNB), kas nodrošina 29 tehnisko palīglīdzekļu veidus, Latvijas Nedzirdīgo savienība (LNS), kas nodrošina 12 tehnisko palīglīdzekļu veidus un Vaivaru TPC, kas nodrošina 225 tehnisko palīglīdzekļu veidus.

Valsts kontroles padomes locekle Maija Āboliņa uzsver, ka tehniskie palīglīdzekļi ir būtisks sociālais pakalpojums, kura finansējums ik gadu pieaug, 2023.gadā sasniedzot 17,1 miljonus eiro.

Revīzijā gūta pārliecība, ka finansējuma palielināšana vien problēmas nerisina, ja netiek būtiski uzlabota pakalpojuma administrēšana. "Procesi ir jāpārskata un, kur vien tas iespējams, jāizmanto informācijas sistēmu iespējas, tā būtiski mazinot manuālo darbu," norāda Āboliņa, piebilstot, ka atzinīgi novērtēts, ka līdz ar vadības maiņu šī gada maija beigās Vaivaru TPC jau revīzijas laikā sāka risināt vairākas tajā konstatētās problēmas.

Revīzijā secināts, ka speciālisti, kuri var sniegt atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai, ne visur un ne vienmēr ir pieejami. Lai saņemtu tehnisko palīglīdzekli, ir vajadzīgs ārstniecības personas atzinums. Tomēr gaidīšanas laiks uz valsts apmaksātu vizīti pie konkrētajiem speciālistiem dažādās ārstniecības iestādēs būtiski atšķiras - vidēji tās ir 103 dienas un var sasniegt pat gadu.

Tiflotehnikas un surdotehnikas saņemšanai atzinums jāiesniedz tikai tad, ja šī informācija jau nav LNB un LNS rīcībā, kas ir atbildīgas par šo palīglīdzekļu izsniegšanu. Tikmēr Vaivaru TPC nodrošināto tehnisko palīglīdzekļu saņemšanai atzinums ir jāiesniedz visos gadījumos, tajā skaitā, pieprasot palīglīdzekli atkārtoti, lai nolietoto nomainītu pret jaunu, skaidro Valsts kontrolē.

Daļai iedzīvotāju tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai, piemēram, ja ir nepieciešama protēze vai elektriskais riteņkrēsls, papildus ir jāveic padziļināta funkcionēšanas novērtēšana. To nodrošina tikai Vaivaru TPC un tikai Rīgā. Tāpēc personām no visiem Latvijas reģioniem ir jāmēro ceļš līdz galvaspilsētai, turklāt gaidīšanas laiks uz padziļinātu novērtēšanu ir 93 līdz 183 dienas atkarībā no personai nepieciešamā tehniskā palīglīdzekļa veida, uzsver revidenti.

Revidenti secinājuši, ka tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma administrēšana ir arhaiska un netiek izmantotas informācijas sistēmu iespējas. Rindu un noliktavu pārvaldība notiek manuāli, kas ir neizbēgami novecojušās informācijas sistēmas dēļ, norāda Valsts kontrole.

Turklāt revidenti uzskata, ka jaunā IT risinājuma ieviešana, kas sākta 2023.gadā, situāciju neuzlabos, jo pirms projekta sākšanas Labklājības ministrija neveica pietiekamu procesu analīzi, bet vienkārši digitalizēja esošo manuālo sistēmu. Tā neļauj uzzināt, vai noliktavā jau ir pieejams nepieciešamais palīglīdzeklis, un rindas tiek izskatītas retāk nekā reizi mēnesī vai pat tikai reizi ceturksnī.

Gandrīz 900 gadījumos klienti turpināja gaidīt rindā, lai gan tehniskie palīglīdzekļi bija pieejami noliktavā, secinājusi Valsts kontrole.

Tiek atzīmēts, ka procesu vēl vairāk kavē lēnā saziņa ar klientiem. Tā notiek ar vēstuļu starpniecību, un to sagatavošana var aizņemt vairāk nekā mēnesi. Arī steidzamības kārtība nerisina problēmu - steidzamības kārtībā palīglīdzekļus var saņemt pēc vidēji 71 dienas, bet parastajā kārtībā - pēc 110 dienām.

Arī pēc uzaicinājuma nosūtīšanas tehnisko palīglīdzekļu izsniegšana iedzīvotājiem ir nesamērīgi ilga un apgrūtinoša, norāda revidenti. Visus tehniskos palīglīdzekļus izsniedz tikai klātienē. Visbūtiskāk tas ietekmē tieši Vaivaru TPC klientus, jo uz daļu vietu izbraukumus organizē katru mēnesi, bet uz citām - tikai dažas reizes gadā. Tāpēc no uzaicinājuma saņemt tehnisko palīglīdzekli līdz faktiskai tā saņemšanai bija jāgaida vidēji 57 dienas, bet vairākos gadījumos - pat ilgāk nekā trīs mēneši, skaidro revidenti.

Turklāt lielgabarīta tehniskos palīglīdzekļus - funkcionālās gultas, mobilos pacēlājus - iedzīvotāji var saņemt, tikai ierodoties Vaivaru TPC Centrālajā birojā vai filiālē ar savu transportu.

Revidentu vērtējumā, situāciju var būtiski uzlabot, vienkāršos un lielgabarīta palīglīdzekļus piegādājot uz dzīvesvietu. Atrisinot piegādi, gaidīšanas laiks samazinātos vidēji par 79 dienām jeb 11 nedēļām. Piegādes izmaksas būtu ap 60 000 eiro gadā.

Valsts kontroles pārstāvji atzīmē, ka Vaivaru TPC 2023.gadā neizlietoja vismaz 3,14 miljonus eiro, un daļu no šī finansējuma Labklājības ministrija pēc tam pārdalīja citu labklājības nozarei aktuālu problēmu risināšanai.

Revidenti uzsver, ka valsts nodrošinātais tehnisko palīglīdzekļu "grozs" kopumā ir pietiekams un atbilst iedzīvotāju vajadzībām. To papildina līdzmaksājuma mehānisms, kad persona nepieciešamo tehnisko palīglīdzekli - konkrētu modeli, īpaši aprīkotu, ar paaugstinātu funkcionalitāti - var iegādāties pati, savukārt līgumorganizācija kompensē iegādes izmaksas. Šis mehānisms ir risinājums arī tajos gadījumos, kad personai nepieciešamā tehniskā palīglīdzekļa modelis ir iekļauts tehnisko palīglīdzekļu "grozā", bet konkrētā brīdī nav pieejams.

Tomēr personu izvēli tehnisko palīglīdzekli iegādāties ar līdzmaksājumu ietekmē valsts kompensācijas apmērs, kas ne visos gadījumos ir pietiekams, atzīst revidenti. Piektajā daļā no revīzijā pārbaudītajiem gadījumiem palīglīdzekļa iegādes izmaksas bija par 51% lielākas nekā valsts kompensācijas apmērs.

Valsts kontroles ieskatā, ir jāpilnveido valsts kompensācijas noteikšana un, tā kā tehniskie palīglīdzekļi nepārtraukti attīstās, jārod arī risinājums specifisku tehnisko palīglīdzekļu iegādei, ja personai tas objektīvi ir nepieciešams.

Revīzijā Labklājības ministrijai sniegti seši ieteikumi, kurus ieviešot ne vēlāk kā 2028.gadā, situāciju varētu būtiski uzlabot.

Svarīgākais