Katrs trešais Latvijā un Lietuvā nenosoda kontrabandas preču iegādi; kas ir popupulārākā kontrabanda?

© Dāvis Ūlands / F64

Latvijā un Lietuvā sabiedrība ir ievērojami tolerantāka pret kontrabandas preču iegādi nekā Igaunijā - turpat trešdaļa jeb 30% Latvijas un Lietuvas sabiedrības nenosoda kontrabandas preču iegādi, bet Igaunijā to nenosoda 20% respondentu, piektdien pētījumu centra SKDS direktors Arnis Kaktiņš, prezentējot maijā SKDS veikto iedzīvotāju attieksmes pētījumu.

Latvijā iecietība pret kontrabandas preču iegādi nav būtiski mainījies kopš 2019.gada, tomēr pēdējo desmit gadu laikā ir būtiski samazinājusies, jo 2013.gadā turpat puse jeb 46% iedzīvotāju nenosodīja kontrabandas preču iegādi. Savukārt Lietuvā un Igaunijā iedzīvotāju iecietība pret kontrabandas preču iegādi tiek mērīta pirmo reizi.

Populārākās kontrabandas preces Baltijā ir cigaretes un citi tabakas un nikotīna izstrādājumi.

Latvijā 12% respondentu šā gada pētījumā norāda, ka paši ir pirkuši šīs kontrabandas preces un vēl 12% atzīst, ka viņu draugi vai paziņas to ir darījuši. Lietuvā kontrabandas tabakas izstrādājumus pirkuši 8% aptaujāto (un vēl 9% norāda, ka to darījuši draugi un paziņas) bet Igaunijā - vien 4% (un vēl 9% norāda, ka to darījuši draugi un paziņas).

Kontrabandas degvielu Latvijā pēdējā gada laikā iegādājušies 3% Latvijas iedzīvotāju, 4% Lietuvas iedzīvotāju un 0,5% Igaunijas iedzīvotāju.

Savukārt kontrabandas alkoholu pirkuši 3% Latvijā, 2% Lietuvā un 1% Igaunijas iedzīvotāju.

Kaktiņš informēja, ka 72% aptaujāto Latvijā, 71% Lietuvā un 84% Igaunijā pēdējā gada laikā nav iegādājušies kontrabandas preces, piemēram, cigaretes, citus tabakas un nikotīna izstrādājumus, alkoholu vai degvielu, kā arī un nezina draugus vai paziņas, kas to būtu darījuši. Savukārt visbiežāk iegādātās kontrabandas preces ir cigaretes vai citi tabaku un nikotīnu saturoši izstrādājumi.

Baltijas valstu iedzīvotāji kontrabandas preces galvenokārt iegādājās tādēļ, ka tās bija ievērojami lētākas un izdevīgākas nekā legālās preces - tā atzina 91% respondentu Latvijā, 92% - Lietuvā un 80% Igaunijā, kuri paši bija iegādājušies kontrabandas preces pēdējā gada laikā.

Kā vēl vienu faktoru, kas veicina kontrabandas preču iegādi, 21% Latvijā, 22% Lietuvā un 27% Igaunijā minējuši, ka kontrabandai ir tāda pati kvalitāte kā legālajām precēm.

Savukārt 34% Igaunijā, 12% Lietuvā un 8% Latvijā norādījuši, ka pērk kontrabandu, jo legāli šādas preces nav iespējams nopirkt.

Iegādājoties kontrabandas preces, Latvijas respondenti visbiežāk pēdējā mēneša laikā ietaupījuši vairāk nekā 30 eiro (48%), Lietuvā - 10-29 eiro (43%), bet Igaunijā - vairāk nekā 50 eiro (30%).

Kaktiņš sacīja, ka 69% aptaujāto Latvijā, 71% Lietuvā un 85% Igaunijā nezinātu, kur nepieciešamības gadījumā iegādāties kontrabandas preces.

Latvijā

Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) karnevāls savu 85 gadu jubileju atzīmēs ar vadmotīvu “Mākslinieka gars: Igor c'est la vie, Igor c'est l'amour”. Karnevāls notiks 7. februārī, un tā laikā akadēmijas telpas pārtaps daudzveidīgā performanču, koncertu, radošo darbnīcu un citu aktivitāšu pārsteigumā.