Aktieris Kaspars Gods: Esmu daudz pie tā strādājis, lai būtu forši

NORMĀLS DŽEKS. «Es nebraucu slēpot uz kalniem, sauļoties uz Ēģipti vai staigāt pa Kipras kalniem. Es līdz tam neesmu izaudzis, esmu tups padomju laika cilvēks. Normāla viduvējība. Viduvējs aktieris viduvējā teātrī viduvējā vecumā un viduvējā augumā. Nu, ja vajag riktīgu vidus čali, tad es tāds esmu. Necenšos izlekt ne uz vienu, ne otru pusi, un – esmu normāls džeks. Varbūt,» tā ar smaidu sevi raksturo Liepājas teātra aktieris un Goda teātra dibinātājs Kaspars Gods © Oksana Džadana, F64 Photo Agency

«Namiņš uzcelts, dēls aug, koks iestādīts, čūska nosista – game over. Šāda sajūta man ir jau apmēram pusgadu – ka tālāk vairs nav mērķa, nav kam pelnīt naudu. Un tiklīdz izdomāju, ka beidzot vajadzētu iemācīties atpūsties, jo visu mūžu ir kapāts, kapāts, kapāts, man tagad ir tik daudz darba, ka nekāda atpūta nesanāk. Bet – viss jau ir galvā, arī strādājot, var dabūt sajūtu, ka atpūties,» uzskata Liepājas teātra aktieris un Goda teātra dibinātājs un vadītājs Kaspars Gods.

Svētdien, 27. janvārī, viņam pirmizrāde - režisors Dž. Dž. Džilindžers Liepājas teātrī iestudējis izrādi bērniem Polianna. Savukārt 4. februārī pirmizrādi piedzīvos jaunais TV3 ikvakara seriāls Viss pa jaunam!, ko veido režisors Aigars Grauba un kur galvenās lomas atveidos Dainis Grūbe, Iveta Pole un Anta Aizupe. Pavisam seriāla stāstu izdzīvos 30 dažādu varoņu, tostarp Kaspars Gods, kuram uzticēta automehāniķa Miķeļa loma. Viņa māti spēlē Lidija Pupure, sievu - Liena Šmukste, dēlu - Klāvs Mellis. No Liepājas teātra seriālā piedalās arī Leons Leščinskis un Kaspars Kārkliņš.

Pasaule ir jauka vieta

Ar izrādi Polianna Liepājā debitē dramaturģe Justīne Kļava, kura radījusi skatuves versiju, par pamatu ņemot Eleonoras H. Porteres romānu, kas ir kļuvis par amerikāņu bērnu literatūras klasiku un ir pazīstams visā pasaulē.

Kādā depresijas māktā pilsētā ierodas 11 gadu veca meitene Polianna, lai ar prieka spēles palīdzību pierādītu apkārtējiem, ka pasaule ir ļoti jauka vieta, kurā dzīvot. It sevišķi krustmātei Pollijai, kura nocietinājusi savu sirdi un neļaujas nedz priekam, nedz emocijām. Vai pilsētiņas iedzīvotāji ļausies prieka spēlei? Un vai krustmāte atvērs savu sirdi priekam un mīlestībai?

Poliannas lomā iejutīsies Elizabete Marija Brante, pārējās lomās: Signe Dancīte, Armands Kaušelis, Leons Leščinskis, Samira Adgezalova, Kaspars Gods, Sigita Jevgļevska, Karīna Tatarinova, Mārtiņš Kalita, Anda Albuže un Ilze Jura.

«Bērniem beidzot ir riktīga luga, jauks un diezgan foršs stāsts. Un arī izrāde būs skaista,» saka Kaspars Gods, kurš šajā stāstā spēlē veco, bagāto un īgno Pendltonu. Viņš gan piebilst, ka izrāde ir bērniem no apmēram piecu līdz 12 gadu vecumam, jo «par seksu un narkotikām tur vēl nav».

«Es jau Džilim teicu, ka šito izrādi vajag taisīt trijos cēlienos, bet - ej nu sazin’ ar tiem mūsdienu bērniem, vai viņi grib skatīties teātri. Lai gan - kaut kā jau parasti viņus līdz mums dabū, un es ceru, ka Polianna viņiem patiks.»

Bļitka un Čomiņi

Šodien, 16. janvārī, pulksten 16 un 19 Kaspars Gods kopā ar savu kolēģi Egonu Dombrovski spēlēs uz Dailes teātra skatuves, kur viesosies viņa dibinātais neatkarīgais Goda teātris no Liepājas, lai rīdziniekiem piedāvātu savu iestudējumu Bļitka, kas guvis milzīgu skatītāju atsaucību un vērā ņemamu kritiķu vērtējumu. Izrādi, kas veidota pēc dramaturģes Rasas BugavičutesPēces lugas, 2016. gada rudenī iestudēja režisors Dž. Dž. Džilindžers, un tā nospēlēta jau vairāk nekā 60 reižu. «Mēs paši esam pārsteigti un priecīgi, ka tādā vilcienā esam iekāpuši. Nezinu, vai līdz sotakam aizvilksim, sākam jau finišēt. Lai gan mēs nevienu gabalu nenorakstām - ja vajag, atceramies un spēlējam,» saka Goda teātra vadītājs, atklājot, ka jau kopš pērnā pavasara tiek domāts par jaunu iestudējumu, ko iestudēs Dž. Dž. Džilindžers, un scenogrāfs būs Varis Siliņš. Tā būs kāda krievu autora luga, formāts apmēram tas pats - par cilvēkiem, drusciņ smieklīgi un drusciņ nopietni. Atkal abi kopā ar Egonu Dombrovski plus viena meiča. Mēģinājumu process vēl nav sācies, bet tajā virzienā jau tiek domāts.

Otra šā brīža repertuāra izrāde Goda teātrī ir izrāde jauniešiem Čomiņi, ko sarakstījis dramaturgs Klāvs Knuts Sukurs, 2017. gada rudenī iestudējis Leons Leščinskis un kas tika nominēta 2017./2018. gada sezonas Spēlmaņu nakts balvai kategorijā Gada izrāde pusaudžiem.

«Tagad visi teātri atjēgušies, ka ir mums arī jaunieši un pusaudži - tagad uz tās bāzes, ka ir parādījusies nauda [programma Latvijas skolas soma], visi cep izrādes skolas auditorijai, baigā pārprodukcija parādījusies. Ir bišķiņ bail, ka vesela paaudze domās, ka teātris ir par velti, ka par to nekas nav jāmaksā. Bet nu, labi, lai par to domā tie, kam lielākas galvas. Labi jau ir, ka beidzot jauniešiem kaut ko taisa,» aktieris nosaka, uzsverot, ka būtu labi, ja tādējādi jauniešus ieinteresētu iet uz teātri, galvenais, lai pilnībā neatsistu šo vēlmi. «Jo nav jau neviena, kas izvērtētu, ko viņiem rāda. Kurš labāku projektu uzraksta, tas arī taisa. Un ej nu sazini, kas tam jaunietim ir galvā - vai viņam tas patīk vai nē. Tas vispār ir baigi stiepjams jēdziens, mākslā šie kritēriji baigi grūti piemērojas.»

Neatkarība no lielā teātra

Iegādājies Liepājā vienu graustu, Staļina laika bērnudārzu, Kaspars pamazām, kā pats saka, uzčibināja sev māju, kur tagad vienā stāvā dzīvo pats, bet otrā izveidojis mēģinājumu telpu savam Goda teātrim. «Vēl īsti neesmu to atvēris, bet tur bijušas jau divas ballītes - uztaisījām Spēlmaņu nakti, skatījāmies to uz sienas, un Vecgada vakarā iedzērām. Nu, labi, kurš iedzēra, kurš ne. Bet - telpa ir gatava, tagad tikai jāsāk domāt, kas tur notiks. Tā gan nav domāta skatītājiem, tikai mēģinājumiem, bet mums beidzot ir neatkarība no lielā teātra, pašiem sava zāle. Arī citi var braukt pie manis kaut ko taisīt, īres maksas nav jāmaksā,» stāsta Goda teātra īpašnieks.

Savulaik viņš domājis par sava teātra telpām, savu skatuvi, bet sapratis, ka tas nav nepieciešams, jo neatkarīgam teātrim nekad nebūs tāda finansējuma, lai to uzturētu. «Liepājā ir četras lielās zāles, vairākas mazās, katrā skolā ir zāle, ja braucam pie jauniešiem. Tā jau nav laika, vēl ar ko tādu ņemties,» viņš nosaka, piebilstot, ka var taču uztaisīt izrādi un spēlēt tur, kur skatītāji jau iestaigājuši taku. «Un, ja nekas nenotiek, man vismaz nav nekādu mīnusu, nekādu rēķinu, es neiebraucu parādos un nav jākar akmens kaklā.»

Aiziet ar godu

Lai arī Liepājas teātrī talantīgajam aktierim darba netrūkst, viņš neslēpj, ka ir «baigās pārdomās, kā no lielā teātra aiziet ar godu». «Lomu jau ir dafiga, bet, pirmkārt, kopš tā laika, kad aizgāja Rolands Atkočūns, un tas bija pirms desmit gadiem, mākslinieciskā attīstībā nekas nav noticis. Viņš paņēma Klaipēdā jauno kursu, uztaisīja arī mūs kaut kādā līmenī, un kopš tā laika viss uz tā arī veģetē. Jaunais kurss iet pašplūsmā, nevienam nav virziena, kurā jāiet. Ir kaut kādi stratēģiskie plāni, ka gribam būt mīlēti mājās un atpazīti Eiropā, bet - ko man kā aktierim tas nozīmē?! Neko. Ne es saprotu, uz kurieni es eju, ne es saprotu, uz kurieni mēs ejam. Tikai štancējam gabalus vienu pēc otra. Un, otrkārt, man nav laika vairs,» godīgs un atklāts savās sajūtās ir Kaspars Gods.

Kopš pērnā gada novembra viņš ik nedēļu mēro ceļu Liepāja-Rīga, lai filmētos režisora Aigara Graubas jaunajā seriālā Viss pa jaunam!, kas savu pirmizrādi TV3 piedzīvos 4. februārī un būs skatāms darba dienu vakaros no pirmdienas līdz ceturtdienai pulksten 20.20.

«Viss notiek ļoti ātri, strauji. Darba daudz, jābrauc katru nedēļu. Plus vēl savs teātris, un tad lielais teātris ar savu kapeiciņu man galīgi nav interesants. Tajā brīdī, kad ar Bļitku nopelnīju pirmo normālo naudu, man bija jāpārvērtē, nafigam es tur vispār esmu... Arī remontējot savu namiņu, sapratu, ka aktiera alga teātrī ir kā celtniekam, kurš lauž sienas un nes ārā gružus. Summas ir vienādas, tātad - aktieris ir tajā līmenī,» secina Kaspars Gods.

«Un tomēr - kad spēlējām Induli un Āriju, un uz šo izrādi teātrī atgriezās Jānis Dreiblats, kuram tagad ir 78 gadi, es aizdomājos, ka ne jau piķi pelnīt viņš nāk. Tas ir kaut kas vairāk...» aktieris aizdomājas un tad atzīst, ka nav jau tik vienkārši aiziet no teātra, jo īpaši, ja tajā nostrādāti vairāk nekā 22 gadi. «Puse mūža! Šausmas! Bet, ne jau tāpēc, ka man nemaksā normālu algu, es tur vairs neiešu. Es nestrādāju dēļ naudas, jau gadus piecus, sešus neinteresējos, kāda man ir alga. Tā ir kaut kāda naudas plūsma, kas ienāk un iziet, bet, vai tā ieskaitīta laikā, es nesekoju, jo tas neko nemaina. Es strādāju dēļ tā, ka tas ir mūsu un nevis vadības teātris - mēs to esam uztaisījuši tādu, kāds tas ir.»

Muļķis esi? Nāc mājās!

Kaspars Gods atzīst, ka gandarījums par darbu uz skatuves ir visu laiku. «Forši, ka skatītāju ir pilna zāle. Forši, ka viņiem patīk. Ar Bļitku vispār ideāli - gandarījums ir no reizes uz reizi. Es jau pats daudz pie tā dzīvē esmu strādājis, lai man būtu forši,» viņš smaidot piebilst un izstāsta arī, kāda ir vislabākā atpūta no darba teātrī.

«Būvēju savu namiņu, un mazie darbi arī ir sava veida atpūta. Braukāju Liepāja-Rīga, kādreiz Jelgavā iegriežos, kur dzīvo mans tēvs un brālis, un mācos gūt kaifu no braukšanas - jau esmu iemācījies neiespringt, vairs neesmu atbraucis un beigts. Un vēl - es spēlēju spēlītes telefonā, lai cik muļķīgi tas būtu. Telefons vienmēr ir pie rokas, un es bliežu dažkārt pat četras stundas no vietas,» vaļsirdīgi stāsta skatītāju mīlētais aktieris. Viņa favorīts ir ģeolokācijas videospēle Ingress. «To nevar spēlēt, sēžot mājās, ir daudz jāstaigā, pagājušogad nostaigāju divus tūkstošus kilometru. Dažkārt pēc izrādes sāku spēlēt, eju pa Liepājas parkiem, un policisti uz mani dīvaini skatās. Sieva zvana, prasa: «Kur esi?» Saku, ka parkā. «Muļķis esi? Pulkstenis jau pusčetri! Nāc mājās!»

***

KASPARS GODS

• Liepājas teātra aktieris (no 1996. gada)

• Goda teātra dibinātājs un vadītājs (no 2011. gada)

• Dzimis 1974. gada 22. maijā Liepājā

• Izglītība: Liepājas Pedagoģiskās akadēmijas Aktiermākslas nodaļa (1995-1999)

• Repertuāra lomas Liepājas teātrī: Pendltons - J. Kļavas Polianna, Plotīns un senators - Dž. Dž. Džilindžera KleoKleoKleoPatra, Aleksandrs - Moljēra Mizantrops, Burvis Gudvins - Smaragda pils@ta. Enter, Ēriks Blūms - J. Rezā Bella Figura, Džons - A. Čehova Platonovs un viņa sievietes, Kautrīgais - R. BugavičutesPēces Sniegbaltīte un septiņi rūķīši, lomas izrādē Ž. Pomrā Mīlestības neprāts, Cilvēks, kurš bija klāt - B. Pomeransa Ziloņcilvēks, Jaunais robežsargs - K. Šēnhera Ragana

• Goda teātrī spēlē Jāni R. Bugavičutes Pēces lugā Bļitka (rež. Dž. Dž. Džilindžers, 2016)

• Lomas kino un TV: Rijkuris LTV1 seriālā Saplēstā krūze (rež. I. Gorodecka, 2016), automehāniķis Miķelis topošajā TV3 seriālā Viss pa jaunam (rež. A. Grauba, būs skatāms no 4. februāra), loma LTV Simtgades seriālā Sarkanais mežs (rež. N. Pucis/A. Zvirbulis, būs skatāms no 2. marta)

• Saņēmis Spēlmaņu nakts 2009/2010 balvu nominācijā Gada aktieris otrā plāna lomā - par Harija Hananas lomas atveidojumu izrādē Hanana (rež. Dž. Dž. Džilindžers)

• Dēlam Robertam ir pieci gadi

Kultūra

Uz Latvijas Nacionālā teātra skatuves 18. janvārī Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvas „Zelta Mikrofons 2025” ceremonijā balvas „Par mūža ieguldījumu Latvijas mūzikas attīstībā” saņems televīzijas režisore Svetlana Rudzīte un festivāla „Bildes” rīkotāja Tija Auziņa.

Svarīgākais