«Man nebija doma iestudēt tieši Moljēru vai Krimpu. Primāri es domāju par tēmu, kas mani pašu aizrauj, un – mani uzrunāja mizantropija. Un mizantrops – kā tēls, kā raksturs, kā cilvēks, kurš zina, kā visam ir jānotiek un kā kam ir jāizskatās. Manuprāt, diezgan aktuāla tēma, ko īpaši jūtam sociālajos medijos,» saka režisors Viesturs Meikšāns (37).
Pēc divu sezonu pārtraukuma viņš ir atgriezies Liepājas teātrī, kur iestudējis Moljēra komēdiju par godīgumu britu dramaturga Martina Krimpa skatuves versijā Mizantrops. Pirmizrāde - sestdien, 14. aprīlī, pulksten 18.
Tās ir Moljēra intrigas, situāciju neprognozējamība, cilvēciskas kaislības un tam pāri - mūžīgs jautājums par to, vai cilvēka godīgums pret sevi ir jāliek augstāk par cieņu pret citiem cilvēkiem. Tā ir izrāde par cilvēku, kurš lido ļoti augstos ideālu mākoņos, kurš izaicina sabiedrību ar savu godīgumu, atklātību, sakot visu, ko par viņiem domā. Nežēlīga atklātība, radikāls godīgums pret sevi. Bet par kādu cenu?
Galvenajā lomā: Gatis Maliks. Pārējās lomās: Agnese Jēkabsone, Edgars Ozoliņš, Leons Leščinskis, Mārtiņš Kalita, Kaspars Gods, Laura Jeruma, Inese Kučinska un Rolands Beķeris.
Viesturs Meikšāns veido ne tikai šā iestudējuma režiju, bet arī scenogrāfiju, kustības un muzikālo noformējumu. Iestudējuma tapšanā viņam palīdz arī kostīmu māksliniece Baiba Litiņa, videomākslinieks 8 un gaismu mākslinieks Krišjānis Strazdītis. Teātris šo iestudējumu rekomendē skatītājiem no 14 gadu vecuma.
«Izrādes centrā ir cilvēks ar ļoti savdabīgu raksturu. Viņš cenšas pasauli kārtot pēc savas saprašanas, bet viņa pasaules uztvere ir idealizēta - viņam ir ļoti daudz skaistu uzskatu par godīgumu, uzticību un gara tīrību. Savā ziņā viņa ideāli ir radikāli, un ar savu radikālismu viņš traucē un izaicina apkārtējo mieru. Viņš nav patīkams cilvēks, jo ir godīgs. Viņš nav patīkams cilvēks, jo iestājas pret glaimiem un liekulību. Bet mūsu pasaule pieprasa spēju pielāgoties. Sabiedrības uzvedības normas pieprasa būt pieklājīgam, nevis atklātam,» uzskata režisors Viesturs Meikšāns. Izrādes galvenais varonis gan sevi attaisno, ka viņš ir godīgs pret sevi un tāpēc drīkst teikt to, ko domā. Viņa domas ir kritiskas, ciniskas, neglaimojošas, bet viņš uzskata, ka dara pareizi, jo - ir patiesības aizstāvis.
Vai mums vienmēr ir jāsaka tas, ko domājam? Viesturs Meikšāns uzskata, ka viss atkarīgs no situācijas un no tā, cik daudz laba vai ļauna ar to nodarām. «Galvenais ir būt godīgam pret sevi,» viņš saka, uzsverot, ka būtisks faktors ir arī cieņa.
Taujāts, vai viņš savā profesijā vienmēr atļaujas pateikt to, ko domā, režisors atteic, ka viņš ļoti cenšas izprast situāciju, tajā iedziļināties un būt efektīvs tādā ziņā, ka, lai darbība ritētu uz priekšu, dažreiz varbūt arī ir jāpasaka savas domas. «Bet vienlaikus ir ļoti svarīgi neiznīcināt otru cilvēku, tieši otrādi - viņu iedvesmot un motivēt. Patiesībā, aizvērt cilvēku ir ļoti viegli, un ne tikai teātrī un radošā profesijā, bet jebkurā situācijā,» domā Viesturs Meikšāns.
Kāpēc Mizantropu būtu vērts redzēt? «Kāpēc vispār jāapmeklē kultūras pasākumi? Lai varētu izrauties no ierastās dzīves un pieredzēt skatuves vai mākslas brīnumu, iegremdējoties ārpasaulīgās un vispārpasaulīgās lietās. Un uz Gati Maliku galvenajā lomā pavisam noteikti ir vērts paskatīties. Viņš ir ļoti jaudīga personība, un šī viņam ir debija tik lielā lomā. Jā, es pieļauju, ka šī arī ir atbilde uz šo jautājumu - ir vērts redzēt, ko Gatis spēj.»
Mizantrops nav Viestura Meikšāna pēdējais šīs sezonas darbs. Valmieras vasaras teātra festivālā, kas šogad notiks no 3. līdz 5. augustam, viņam būs operas iestudējums par klimata izmaiņām - jaundarbs, kas top sadarbībā ar angļu komponistu un vācu dramaturgu. No Valmieras tas ceļos tālāk uz Homo Novus. Bet Liepājas teātrī režisors atgriezīsies rudens izskaņā ar Andras Manfeldes Virsnieku sievām, kam pirmizrāde plānota decembrī.