Ilona Bagele. Jādzīvo tā, lai ir interesanti

DAŽĀDĀS MANIERĒS. Ilonas Bageles vokāls ļauj dziedāt dažādās manierēs, un viņa to labprāt arī izmanto. Viņa dzied dažādu žanru mūziku, līdz ar to viņas klausītāju vidū ir gan operas, gan džeza, popmūzikas un tautas mūzikas cienītāji © F64

«Es nevarētu dzīvot bez Operas skatuves, bez tās atmosfēras, kas ir Operā – tai manā dzīvē ir ļoti liela nozīme. Bet tikai ar Operu man arī nepietiek – man patīk dziedāt dažādos mūzikas žanros, un es sev to arī neliedzu. Man patīk un es to daru, jo uzskatu, ka dzīve ir jādzīvo tā, lai pašai ir interesanti,» saka Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) soliste un Daugavpils Universitātes asociētā profesore Ilona Bagele.

Ceturtdien Latvijas Nacionālā teātra Lielajā zālē notiks Latvijas simtgadei veltītā festivāla Trīs zvaigznes ieskaņas koncerts Laikiem pāri, kurā skanēs mūzika, kas radīta Latvijā gandrīz 100 gadu laikā. Koncertā piedalīsies Maestro Raimonds Pauls, solisti Ilona Bagele, Dināra Rudāne, Dita Lūriņa, Daumants Kalniņš, Oskars Petrauskis, orķestris Rīga un diriģents Valdis Butāns, vokālā grupa Framest. Koncerta režisore ir Ināra Slucka, scenogrāfs - Aigars Ozoliņš.

Skatoties laikiem pāri

Šogad aprit 80 gadu mazajai foto kamerai Minox, ko pirmo pasaulē 1937. gadā VEF sāka ražot Rīgā. Tāpēc koncerta pirmajā daļā, skatoties laikiem pāri, skanēs labi zināma un iemīļota mūzika no pagājušā gadsimta 20. un 30. gadiem. Maestro Raimonda Paula mūzikai būs veltīta koncerta otrā daļa, un tajā skanēs dažādos gadu desmitos tapušās viņa vokālās un instrumentālās kompozīcijas.

«Es dziedāšu Raimonda Paula/Oskara Stroka dziesmu Es nevēlos dejot tango, gan dziesmu, kas līdz šim dzirdēta tikai Elīnas Garančas izpildījumā - Taurenis lilijas kausā, Pusnakts balādi duetā ar Daumantu Kalniņu un dziesmas kopā ar pārējiem koncerta dalībniekiem. Šoreiz - kopā ar pūtēju orķestri Rīga, ar ko mani saista jau ļoti sena sadarbība. Mums bijušas dažādas kopīgas programmas - gan klasiskās, gan džeza mūzikas, no kurām jaunākā bija gada nogalē Lielajā Ģildē - Celebrating Ella Fitzgerald. Esmu gandarīta ar viņiem sadarboties un daru to ar patiesu prieku,» nosaka operdziedātāja Ilona Bagele.

Dzīvas emocijas

Ilona Bagele ir asociētā profesore Daugavpils Universitātē, kur jau 18 gadus pasniedz solo dziedāšanu. Uz LNOB skatuves viņa dzied jau vairāk nekā 13 gadus, piedaloties daudzos sezonas iestudējumos. Šosezon operdziedātājas repertuāram klāt nākusi Martas loma Š. Guno operā Fausts (režisors Aiks Karapetjans) un Filipjevnas loma P. Čaikovska operā Jevgeņijs Oņegins (režisore Rēzija Kalniņa). «Aukle Fiļipjevna bija mana otrā loma uz Operas skatuves - tas bija pirms 13 gadiem režisora Viestura Kairiša iestudējumā. Pirmā bija Tamāras aukles loma operā Dēmons [2003]. Ar šīm lomām es tiku uzaicināta dziedāt arī savās pirmajās viesizrādēs - Savonlinnas operas festivālā Somijā un Dalhallas operas festivālā Zviedrijā. Man kā jaunai operdziedātājai tas bija liels izaicinājums,» stāsta Ilona Bagele.

Viņa atklāj, ka emocionāli liels pārdzīvojums pērn bija atkal atgriezties iestudējumā Jevgeņijs Oņegins, jo ar šo darbu saistās sāpīgas atmiņas - nākamajā naktī pēc pirmizrādes Andreja Žagara iestudējumam [2010] mūžībā aizgāja operdziedātājas vīrs un dēliņa Māra tētis. «Rēzijas Kalniņas iestudējums sākas ar to, ka ir pagājušas 40 dienas kopš miris Praskovjas Larinas vīrs, Taņas un Olgas tēvs, un pagalmā tiek iznestas nelaiķa drēbes... Mēģinājumu process man bija ļoti grūts, jo atkal Jevgeņijs Oņegins, atkal decembris... Protams, māksliniekam ir jāmāk sevi pārvarēt, jāprot distancēties, bet - tās ir dzīvas emocijas, un tas nav tik vienkārši,» atzīst Ilona Bagele.

Piedzīvojusi brīnumu

Šo pēdējo sešu gadu laikā Ilonas Bageles dzīve ir mainījusies. Pasaulē nācis viņas otrais bērniņš. «Raimondiņš tiešām ir mans brīnums. Es gan ļoti cenšos būt mājās, cik vien iespējams, bet, ja ilgāku laiku ir darbs Rīgā, ģimene brauc pie manis, lai mēs varētu būt kopā,» viņa uzsver. Mājas ģimenei ir Daugavpilī, un tur viņu gaida arī studenti. « Pie manis mācās nākamie solo dziedāšanas skolotāji. Tie ir talantīgi jaunieši. Daudzi arī paši uzstājas, piemēram, Dainis Skutelis, Sandis Ulpe, kas piedalās operas uzvedumā Mazā burvju flauta, u.c. Daži dzied Operas korī. Jā, protams, ir prieks par viņu sasniegumiem, jo tāpēc jau mēs esam viens otram, lai palīdzētu sevi pilnveidot un attīstīt,» domā Daugavpils Universitātes asociētā profesore.

Mārim - ķīmija, Raimondam - mūzika

Ilona Bagele labprāt un ar īpašu mīļumu runā par saviem bērniem. Viņa stāsta, ka vecākais dēls runā četrās valodās - latviešu, krievu, angļu un vācu, arī mazais runā jau latviski un krieviski. «Māris ir ļoti aizrāvies ar ķīmiju. Es domāju, ka interese par ķīmiju viņam ir no manas vecmāmiņas, kura bija matemātiķe un skolas direktore. Arī vecmāmiņas brālis bija matemātiķis, profesors, Penzas universitātes prorektors. Kaut gan - Mārim patīk arī mūzika. Viņš pabeidzis sitaminstrumentu klasi un tagad iestājies kontrabasu klasē Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolā. Viņš ir ļoti patstāvīgs, dara to, kas patīk, bet tas, ka viņu interesēs ķīmija, tas gan man bija pārsteigums,» Ilona Bagele pasmaida, piebilstot, ka Māra tētis bija mūziķis.

Dēlu mamma stāsta: atbraucot uz Rīgu, Māri vairāk interesē pasākumi, kas saistīt ar ķīmiju, grāmatnīcas, kur iegādāties jaunas ķīmijas un matemātikas grāmatas, bet Raimondiņam ļoti patīk koncerti un izrādes. Mammu uz skatuves gan mazais vēl nav redzējis. «Vēl neriskēju,» Ilona Bagele pasmaida, sakot, ka nevar zināt, vai tas nebeigsies ar raudienu un skrējienu pie mammas. «Pagaidām vēl visu skatāmies kopā, vēl kopā esam skatītāju lomās. Viņam ļoti patīk dziedāt un spēlēt. Kad viņš vēl nestaigāja, un es viņu pirmoreiz ieliku staigulītī, viņš uzreiz aizgāja pie klavierēm. Tas bija tik jauki... Bet, kad es viņu lieku gulēt un sāku dziedāt Aijā žūžū, viņš uzreiz: pekainām’i kājiņām’i...» mīļi stāsta Ilona Bagele. Viņa turpina: «Omīte Raimondam uzdāvināja bērnu planšeti, kur, nospiežot podziņas, skan dažādas dziesmiņas no multiplikācijas filmām. Kad nekas vairs neskanēja, Raimondiņš spieda podziņas un visas dziesmiņas dziedāja pats...»

Pārcelties uz dzīvi Rīgā?

Lai arī Ilonas Bageles ikdiena paiet biežos pārbraucienos Daugavpils-Rīga, pārcelties uz dzīvi Rīgā operdziedātāja neplāno. «Man bieži to jautā, bet es par to pat īsti nedomāju. Pagaidām. Daugavpilī ir manas mājas, vīrs, bērni, māmiņa. Es no rīta aizvedu Raimondu Daugavpilī uz bērnudārzu un jau dodos uz universitāti vai uz mēģinājumu Operā. Pie tā jau pierasts. Tās pāris stundas, ko pavadu ceļā divas vai trīs reizes nedēļā taču nav nekas. Pa ceļam kaut ko paklausos, pamācos, sakārtoju domas. Daudzas manu programmu idejas ir radušās braucot, arī jaunā programma - krievu romanču vakars, ko dziedam kopā ar izcilo solistu Samsonu Izjumovu un brīnišķīgo mūziķu sastāvu, kuru vada pianiste Ilze Ozoliņa. Virtuozo mūziķu sastāvs - čelliste Inga Sunepa, vijolniece Svetlana Okuņa, akordeoniste Inita Āboliņa, kontrabasists Mareks Auziņš, kā arī izcilais ģitārists Kaspars Zemītis. Esam nodziedājuši jau vairākus koncertus un skatītāji uzņem tos ar lielu sajūsmu,» priecīgi stāsta Ilona Bagele, sakot, ka koncerti ir plānoti vēl.

Viņa atminas, ka savulaik arī programma Cantando y amando, kurā viņa dzied Astora Pjacollas tango, un kas saņēmusi Lielo Mūzikas balvu 2012 kā gada uzvedums, sākotnēji bija plānots kā viens koncerts. Bet publikas pieprasījums bija tik liels, ka tika nospēlēti vairāk par 10 koncertiem. «Mums jau izveidojusies sava komanda, un koncertmeistare Ilze Ozoliņa ir šīs komandas muzikālā vadītāja un iedvesmotāja. Kopā ar viņu arī realizējam savas radošās idejas un nodomus,» gandarīta ir operdziedātāja.

Nemiera gars

«It kā jau gribētos vairāk brīva laika, lai varētu pabūt kopā ar ģimeni. Kādreiz, kad aizbraucu mājās, stāvu pie plīts un ģimenei kaut ko gatavoju, es sajūtu to mājas mieru un tad iedomājos: cik labi būtu, ja varētu pāris dienas pabūt mājās... Un tai pašā laikā manī mīt nemiera gars. Tāpēc es domāju: kamēr ir darba spars, tas ir jāizmanto. Kāpēc to nedarīt, ja klausītājiem patīk nākt uz maniem koncertiem? » domā Ilona Bagele.

Pēdējā gada laikā mūžībā aizgājuši vairāki viņai pazīstami cilvēki, un tas licis aizdomāties, ka cilvēks nekad nezina, kāda pienāks rītdiena. «Tāpēc ir jāizbauda dzīve! Protams, nedarot pāri ne saviem tuvajiem cilvēkiem, ne kolēģiem. Skaidrs, ka dziedātājs nekad nebūs līdz galam ar sevi apmierināts, vienmēr būs kāda notiņa, ko vajadzēja savādāk nodziedāt. Bet, gadiem ejot, esmu iemācījusies domāt pozitīvāk, tik daudz sevi nekritizēt un priecāties pat par pussolīti, ko esmu pagājusi uz priekšu - pat, ja neviens cits to nav pamanījis,» stāsta operdziedātāja, uzsverot, ka patiesībā jau dzīvē pats svarīgākais ir ģimene - lai visi ir veseli un tajā valda harmonija. «Man galvenais, lai skatītājiem rodas emocijas. Vieniem var patikt kā es dziedu, citiem - nē. Un, kad pēc krievu romanču koncerta dzirdu, kā skatītāji zālē saviļņoti pauž savas emocijas, es saprotu, ka skatītāji mani ir sadzirdējuši. Un tas nevar būt lielāks gandarījums dziedātājam... Tas arī dod spēku un stimulu iet tālāk.»

Ilona BAGELE

- Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) soliste (mecosoprāns)

- Daugavpils Universitātes Mūzikas un mākslu fakultātes Mūzikas katedras asociētā profesore

- Dziedātāja ar plašu pieredzi popmūzikas un džeza žanrā

- Absolvējusi J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Vokālo nodaļu prof. Regīnas Frinbergas klasē (1999) un maģistrantūru (2003) pie prof. Arvīda Imanta Lustes

- Jāzepa Vītola Starptautiskā vokālistu konkursa laureāte (2000)

- Daugavpils teātra vokālā pedagoģe un muzikālā vadītāja

- Sezonas iestudējumi LNOB: Jevgeņijs Oņegins (Aukle Fiļipjevna), Fausts (Marta), Rigoleto (Madalēna), Figaro kāzas (Marselīna), Mūzikas skaņas (Māte Abate), Seviljas bārddzinis (Berta), Putnu opera (cūciņa Gebgeba), Traviata (Flora) un Karmena (Mersedesa, pirmizrāde 2. martā)

- Mūzikas un sajūtu izrāde Cantando y amando, kurā Ilona Bagele dzied Astora Pjacollas tango, saņēmusi Lielo Mūzikas balvu 2012 kā gada uzvedums

- Kopā ar LNOB solistu Samsonu Izjumovu pērn izveidojuši krievu romanču programmu

- Precējusies. Divi dēli - Māris (16) un Raimonds (2)