Džeza pianists Harijs Bašs: Lai Ziemassvētki piepildīti ar labu mūziku

PIRMOREIZ. Pianista Harija Baša tēvs Mendelis Bašs bija pirmais Padomju Savienībā, kurš tālajā 1966. gadā iestudēja un pats arī diriģēja mūziklu Vestsaidas stāsts. Operetes Jaungada koncertos In Blue fragmentus no šī stāsta pirmoreiz atskaņos Harijs Bašs © F64

«Lai Ziemassvētki ir piepildīti ar labu mūziku,» Neatkarīgās lasītājiem novēl džeza pianists Harijs Bašs. Viņš spēlēs Operetes Jaungada koncertos In Blue, kas aicina baudīt gadumijas svētku noskaņu, klausoties dzirkstošu un jaunības azarta piesātinātu mūziku.

Piedāvājot Operetes Jaungada koncertu In Blue, Latvijas Operetes fonds turpina Vīnes Jaungada koncertu tradīciju Latvijā, un šie koncerti gaidāmi Otrajos Ziemassvētkos, 26. decembrī, pulksten 16 Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē (divas stundas pirms koncerta būs atvērta kafejnīca Klīversala) un 29. un 30. decembrī pulksten 18 kultūras pilī Ziemeļblāzma. Programmu veido divu laikmetu un dažādu kultūras citadeļu mūzikas piedāvājums - tie ir gan populāri Johana Štrausa operešu hiti, gan Džordža Geršvina Rapsodija blūza stilā un Leonarda Bernstaina skaistākās mūzikas lappuses. Klausītājus gaida tikšanās ar iemīļotiem operetes solistiem - soprāniem Antu Jankovsku un Lauru Purenu, tenoru Nauri Puntuli un baritonu Nauri Indzeri. Pie klavierēm - džeza lielmeistars Harijs Bašs, pie diriģenta pults - Guntars Bernāts, kura 50. jubilejai būs veltīts 30. decembra koncerts.

Pianists Harijs Bašs atklāj, ka Operetes Jaungada koncerti viņam personīgi būs ļoti īpaši. Vispirms tāpēc, ka viņš pirmo reizi spēlēs kopā ar Latvijas Operetes fonda orķestri. «Tas ir interesanti tāpēc, ka mans tēvs [komponists, diriģents, pedagogs Mendelis Bašs, 1919-2012] savulaik strādāja Valsts Rīgas Operetes teātrī, trīspadsmit gadus [1962-1975] bija tā galvenais diriģents. Un, lai arī biju vēl pavisam mazs puika, es to laiku atceros. Man bija tikai trīs vai četri gadi, kad tēvs mani ņēma līdzi uz izrādēm, un viena no mīļākajām man bija Leonarda Bernstaina Vestsaidas stāsts, ko tēvs arī diriģēja,» stāsta Harijs Bašs. Viņa tēvs bija pirmais Padomju Savienībā, kurš iestudēja un diriģēja šo mūziklu. «Nespēju iedomāties, kā padomju vara to pieļāva, jo tā taču bija amerikāņu mūzika. Bet kaut kādā mistiskā veidā tika dabūtas notis un viss notika. Tas bija 1966. gadā,» piebilst pianists. Protams, viņš gāja skatīties arī citas izrādes, bet Vestsaidas stāsts bija vismīļākā. Tekstu gan viņš nesaprata, neko daudz no tā, kas notika uz skatuves, arī ne, bet mūzika - tā bija fantastiska! Un to viņš tagad pats spēlēs Operetes Jaungada koncertos.

«Savukārt Geršvina Rapsodiju blūza stilā pirmo reizi nospēlēju kopā ar Raimondu Paulu uz divām klavierēm, kad vēl mācījos konservatorijas pirmajā kursā un kad man bija astoņpadsmit gadu. Pēc tam to esmu spēlējis jau ar dažādiem simfoniskajiem orķestriem. Un tagad spēlēšu arī ar Operetes orķestri,» stāsta Harijs Bašs, uzsverot, ka arī šis skaņdarbs viņam ir mīļš šīs vēsturiskās saiknes dēļ.

29. decembrī Operetes Jaungada koncertā pie klavierēm būs Agnese Egliņa, jo Harijam Bašam šajā vakarā jābūt Rēzeknes GORĀ, kur viņš muzicēs kopā ar Latvijas Radio bigbendu un Maestro Raimondu Paulu. «Atskaņosim Skota Džoplina regtaimu, ko jau agrāk esam spēlējuši. Bija ilgāks pārtraukums, kopš to nespēlējām, bet šogad tas izskanēja Dzintaru koncertzāles sezonas atklāšanas koncertā 2. jūnijā un nu būs dzirdams arī Rēzeknes GORĀ,» stāsta Harijs Bašs, piebilstot, ka šogad tas ir viss, vismaz pašlaik nekas cits nav ieplānots.

Bet drīz pēc gadu mijas - 6. janvārī, Zvaigznes dienā - pianists atkal sēdīsies pie klavierēm, lai koncertu In Blue sniegtu arī liepājniekiem un šīs pilsētas viesiem. Tas gaidāms koncertzālē Lielais dzintars, kur arī pianists spēlēs pirmoreiz. «Liepājā savā laikā daudz ir spēlēts - gan teātrī, gan festivālā Liepājas dzintars, bet jaunā koncertzāle man pašam būs jauna pieredze,» aizrautīgi stāsta Harijs Bašs, uzsverot, ka allaž ir interesanti, ja kas notiek pirmoreiz.



Svarīgākais