Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad līdz šim saņēmis 1878 patērētāju sūdzības par iepirkšanos internetā, pirmdien preses konferencē informēja PTAC direktore Zaiga Liepiņa.
Viņa norādīja, ka sūdzības internetveikalos tostarp ir saistītas ar nepiegādātām precēm, nesniegtiem pakalpojumiem un krāpniecību. "Sūdzības par iepirkšanos internetā veido aptuveni pusi no visām sūdzībām, ko PTAC saņem," piebilda Liepiņa.
PTAC direktore uzsvēra, ka, tuvojoties "Melnās piektdienas" akcijām, PTAC uzraudzīs veikalus gan klātienē, gan internetā. Vienlaikus PTAC sāk kampaņu "Internets nav pasaka. Atpazīsti viltības!", kuras laikā PTAC aicinās patērētājus ziņot par neatbilstošu saturu un sniegs ieteikumus.
Tāpat viņa informēja, ka PTAC no pagājušā gada 4. novembra līdz šā gada 15. janvārim monitorēja 18 lielākos internetveikalus, kas tirgo sadzīves tehniku, kosmētikas līdzekļus, bērnu preces un rotaļlietas. Rezultāti liecina, ka gandrīz puse jeb 44% internetveikalu piedāvā maldinošas atlaides un paziņojumus.
Viņa papildināja, ka attiecīgajā laika periodā 54% internetveikalu nepiedalījās kampaņās un nepiedāvāja atlaides. Savukārt komersanti, kas piedāvāja atlaides, 96% jeb 23 896 gadījumos maldināja, piedāvājot viltus atlaides un nepareizi noteiktus atlaižu periodus.
Tādējādi PTAC secināja, ka bieži vien internetveikalos preču cenas tiek mākslīgi paaugstinātas pirms atlaides piemērošanas, atlaides netiek rēķinātas no 30 dienu zemākās cenas, atlaižu periodi nav skaidri noteikti, kā arī tiek norādīta neprecīza informācija par preču kvalitāti un izcelsmi.
PTAC direktore papildināja, ka par attiecīgajā periodā konstatētajiem pārkāpumiem PTAC sāka 32 lietas, tostarp 30 lietās tika piemērots princips "Konsultē vispirms", bet divas lietas turpinās.
Liepiņa aģentūrai LETA sacīja, ka sūdzības par pakalpojumiem un precēm digitālajā vidē turpina pieaugt. Viņa skaidroja, ka PTAC veic gan vispārīgo uzraudzību, gan īpašu uzraudzību dažādu akciju laikā, piemēram, Ziemassvētkos, "Melnajā piektdienā", Lieldienās un citos pasākumos.
"PTAC izmanto dažādus mākslīgā intelekta attīstītus rīkus, kas vēro, kā mainās cenas, kā tiek piemērotas atlaides, kādas ir kvalitatīvas preces. Tādēļ PTAC resursi pieaug, un ir daudz vieglāk veikt uzraudzību," piebilda Liepiņa.
Savukārt "Jaunrades laboratorijas" vadītājs Roberts Ceruss uzsvēra, ka maldinošu modeļu mērķis ir manipulācija, piemēram, klientam radot steidzamību. Viņš aicināja klientus nesasteigt pirkumus, pārbaudīt cenu pirms maksājuma, kā arī konsultēties ar citiem.
PTAC aicina komersantus godīgi norādīt preču cenas un atlaides, kā arī nepaugstināt tās īsi pirms "Melnās piektdienas" akcijām un izvairīties no maldinošām frāzēm reklāmās.