Ņemot vērā pēdējo nedēļu publikācijas atsevišķos medijos par Konkurences padome (KP) pieņemto lēmumu, ar kuru konstatēts, ka Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Mārupes komunālie pakalpojumi" (MKP) ļaunprātīgu izmantojusi dominējošo stāvokli, KP vērš uzmanību uz faktiem, uz kuriem balstīts lēmums un atkārtoti skaidro, kādi apsvērumi ir lēmuma pamatā un uz ko tas attiecināms, uzsver Konkurences padome.
Atsevišķos medijos atspoguļots viedoklis par lēmumu tikai no sodītā uzņēmuma puses un Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijas priekšsēdētājas D. Šveides puses. KP vērtējumā, būtu apšaubāms, vai Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijas priekšsēdētājas D. Šveides publiski paustais viedoklis par lēmumu uzskatāms par objektīvu, ņemot vērā, ka minētā persona ir arī sodītā MKP valdes locekle.
KP ir atvērta komunikācijai gan ar medijiem, gan uzņēmumiem, tādēļ - ja rodas jautājumi par konkurences tiesību piemērošanas praksi vai par KP pieņemto lēmumu faktiem vai tvērumu, laipni aicinām izmantot kontaktēties ar KP.
MKP rīcība, ko lietā vērtēja KP
Šajā lietā KP vērtēja, vai MKP rīcībā konstatējamas Konkurences likuma (KL) 13. panta pirmajā daļā paredzētā dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes, nosakot samaksas pienākumu par kanalizācijas pakalpojumu gadījumos, kad tas netiek izmantots. Tāpat KP vērtēja lietā esošā tirgus dalībnieka rīcību, pārtraucot sniegt Mārupes novada administratīvās teritorijas, izņemot Spilves ciema teritoriju, iedzīvotājiem un komersantiem papildu ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanas un nomaiņas pakalpojumu, citstarp liedzot papildu ūdens patēriņa skaitītāju (Papildu skaitītāji) uzstādīt pašiem vai ar citu sertificētu komersantu starpniecību.
KP noteikto samaksas pienākumu par kanalizācijas pakalpojumu gadījumos, kad tas netiek izmantots (ekspluatējoša rīcība), vērtēja periodā no 12.06.2023. līdz šī Lēmuma pieņemšanas dienai. Savukārt rīcību, pārtraucot sniegt Mārupes novada administratīvās teritorijas, izņemot Spilves ciema teritoriju, iedzīvotājiem un komersantiem Papildu skaitītāju uzstādīšanas un nomaiņas pakalpojumu, citstarp liedzot Papildu skaitītāju uzstādīt pašiem patērētājiem, komersantiem vai ar citu sertificētu komersantu starpniecību (izslēdzoša rīcība), KP vērtēja periodā no 14.01.2022. līdz 12.06.2023.
KP pieņemtā lēmuma būtība
Šī gada 26.06.2025. KP pieņēma lēmumu, konstatējot, ka MKP ir ļaunprātīgi izmantojusi dominējošo stāvokli, liedzot lielai daļai Mārupes iedzīvotāju uzstādīt un mainīt Papildu skaitītājus pašiem vai ar citu sertificētu komersantu starpniecību, kā arī liedzot iespēju diferencēt izmaksas par ūdens piegādi un ūdens novadīšanu kanalizācijā. Par īstenoto pārkāpumu KP piemērojusi uzņēmumam naudas sodu 78 055,79 EUR apmērā.
MKP izdarītā pārkāpuma sekas
MKP dominējoša stāvokļa ļaunprātīgas rīcības rezultātā MKP klienti bija spiesti maksāt par kanalizācijas pakalpojumu, lai gan ūdens izmantots, piemēram, tikai tehniskām vajadzībām (piemēram, dārza laistīšanai, ledus uzliešanai, utt.). Proti, MKP klienti maksāja, par pakalpojumu, kas netika izmantots. Līdz ar to MKP klienti par ūdens piegādes pakalpojumu maksāja nevis 1,16 EUR/m3 bet 3,81 EUR/m3, kas ir 3 reizes vairāk nekā būtu bijis jāmaksā, ja no ūdens piegādes pakalpojuma tiktu nošķirts kanalizācijas pakalpojums.
Lūgums skatīt zemāk ilustratīvu vienas mājsaimniecības piemēru, lai saprastu pārkāpuma rezultātā nodarīto kaitējumu MKP klientiem:
Tāpat MKP noslēgusi Papildu skaitītāju uzstādīšanas un maiņas (plombēšanas) pakalpojuma tirgu Mārupes novada administratīvajā teritorijā, izņemot Spilves ciema teritoriju, tādējādi gan radot negatīvas sekas potenciālajiem šī pakalpojuma sniedzējiem, gan radot negatīvas sekas MKP klientiem, kuri vēlējušies saņemt Papildu skaitītāju uzstādīšanas un maiņas (plombēšanas) pakalpojumu.
Līdz ar to pārkāpuma rezultātā tika likvidēta konkurence Papildu skaitītāju uzstādīšanas un maiņas (plombēšanas) pakalpojuma tirgū Mārupes novada administratīvajā teritorijā, izņemot Spilves ciema teritoriju, kā arī MKP klientiem konkrētajā tirgū bija liegts izvēlēties Papildu skaitītāju uzstādīšanas un maiņas (plombēšanas) pakalpojuma sniedzēju.
MKP arī noteikusi samaksas pienākumu par kanalizācijas pakalpojumu gadījumos, kad tas netiek izmantots, tādējādi ekspluatējot patērētājus, kas radījis un līdz šī lēmuma pieņemšanas brīdim rada finansiāli negatīvas sekas MKP klientiem.
MKP atbildība par izdarīto pārkāpumu
Par īstenoto pārkāpumu KP piemērojusi uzņēmumam ne tikai naudas sodu, bet arī noteikusi tiesiskos pienākumus, kas novērš pārkāpuma rezultātā radušos konkurences kropļojumu un būtībā atjauno konkurences situāciju konkrētajā tirgū.
Proti, ar KP lēmumu šobrīd MKP uzlikti šādi saistošie pienākumi:
• 3 mēnešu laikā atjaunot Papildu skaitītāju uzstādīšanas un nomaiņas pakalpojuma sniegšanu, lai klienti varētu diferencēt izmaksas;
• nodrošināt, ka Papildu skaitītāju var uzstādīt paši MKP klienti vai to iespējams darīt ar citu sertificētu komersantu starpniecību;
• informēt MKP klientus par to, ka pakalpojums atjaunots un attiecīgi par to sniegt ziņas arī Konkurences padomei.
Savukārt, attiecībā uz publiski pausto viedokli no MKP un Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijas puses par dzeramā ūdens iespējamo nepietiekamību, KP vērš uzmanību, ka šo argumentu KP ir jau vērtējusi un savu argumentāciju ietvērusi Lēmumā, norādot, ka šāds arguments ir noraidāms, jo pat Papildu pakalpojuma pārtraukšana nesniedz garantijas, ka lietotāji neizmantos ūdeni dārza laistīšanai. KP norādījusi, ka tās ieskatā, MKP klienti turpinās izmantot MKP piegādāto dzeramo ūdeni dārza laistīšanai, maksājot arī par kanalizācijas pakalpojumu, proti, maksās par pakalpojumu, ko tie neizmanto. Dzeramā ūdens piegādes sistēmas jaudu samērošana ar lietotāju ūdens izmantošanas paradumiem (piemēram, dārza laistīšana) realizējama citām, samērīgākām metodēm, piemēram, norādot konkrētus diennakts laikus dārza laistīšanai un nosakot kontroles mehānismu tā ievērošanai. Bet, piemēram, attiecībā uz ūdens piegādes sistēmas noslodzi ugunsgrēka laikā KP paskaidro, ka Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 9. panta otrās daļas 2. punkts paredz, ka ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam ir tiesības bez iepriekšēja brīdinājuma uz laiku samazināt vai pārtraukt ūdens piegādi un notekūdeņu novadīšanu atsevišķiem pakalpojumu lietotājiem, ja ir pārtraukta elektroenerģijas piegāde ūdenssaimniecības būvēm vai no centralizētās ūdensapgādes sistēmas ir palielināta ūdens piegāde ugunsgrēka vietai, kā arī dabas katastrofu vai avāriju laikā. Līdz ar to MKP ūdens apgādes sistēmai jābūt iestrādātiem tehniskiem risinājumiem ūdens piegādes pārtraukšanai lietotājiem ugunsgrēka gadījumā un izstrādātam algoritmam šādas situācijas risinājumam.
Noslēgumā KP informē, ka regulāri saņem ziņas no MKP klientiem, kuri KP pieņemto Lēmumu vērtē pozitīvi un ir izrādījuši interesi celt zaudējumu atlīdzības prasības no MKP par tā izdarīto pārkāpumu. Līdz ar to KP ir telefoniski un rakstiski noradījusi uz iespējām prasīt zaudējumu atlīdzību no MKP, kad Lēmums kļūs nepārsūdzams. Tāpat, lai vienveidotu praksi attiecībā uz Papildu skaitītāju uzstādīšanu un nomaiņu, KP ir nosūtījusi vēstules ar skaidrojumu gan par Lēmumu, gan dažādo praksi, kuri piemēro pašvaldības Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Klimata un enerģētikas ministrijai, Latvijas Pašvaldību savienībai, Mārupes novada pašvaldībai un visām citām Latvijas pašvaldībām
KP arī informē, ka par konkrēto lēmumu skaidrojums no KP puses tika sniegts, organizējot preses konferenci un publicējot ziņu, skaidrojot detalizēti pieņemtā lēmuma būtību, faktus, uz kā Lēmums balstīts un kāda ir MKP atbildība par izdarīto konkurences tiesību pārkāpumu.