Revīzijas iestāžu secinājumus par "Rail Baltica" publiskos tikai pēc EP vēlēšanām

© Dmitrijs Suļžics/MN

Valsts kontrole "Rail Baltica" situācijas izpētes rezultātus plāno publiskot 12.jūnijā, pavēstīja Valsts kontrole.

Nākamās nedēļas trešdienā tiks publiskota gan Baltijas Augstāko revīzijas iestāžu kopīgi sagatavotā situācijas izpēte, gan Valsts kontroles situācijas izpēte par "Rail Baltica" Latvijas posmu.

Valsts kontroles pārstāvji sacīja, ka situācijas izpēte ir īsā laikā veikta faktu apkopošana par sabiedrībai aktuāliem jautājumiem, neizdarot secinājumus un nesniedzot ieteikumus. Piemēram, Valsts kontroles revīzijas ziņojums iekļauj konstatējumus, secinājumus un ieteikums, savukārt situācijas izpētes būtība ir ar faktu izklāstu sniegt skaidrību apstākļos, kur pastāv neskaidrība.

LETA jau vēstīja, ka pērnā gada nogalē Latvijas, Lietuvas un Igaunijas valstu kontrolieri parakstīja sadarbības līgumu par būtiskiem aspektiem un problēmjautājumiem "Rail Baltica" projekta īstenošanā un finansēšanā.

Sadarbojoties Latvijas, Igaunijas un Lietuvas valstu augstākajām revīzijas iestādēm, tiks veikta situācijas izpēte par šobrīd būtiskiem projekta īstenošanas, finansēšanas un starpvalstu sadarbības jautājumiem.

Pēc situācijas izpētes par augsta līmeņa riskiem globālā projekta mērķu sasniegšanai tiks informētas visu triju Baltijas valstu valdības, parlamenti un sabiedrība kopumā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma - 1435 mm - dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) 3.jūnijā norādīja, ka Latvijas kopējās izmaksas "Rail Baltica" projektā pirms pieciem gadiem bija lēstas ap 1,9 miljardiem eiro, bet tagad izmaksu daļa pirmajā posmā ir vismaz trīskāršojusies.

Svarīgākais