VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) koncerna meitassabiedrību SIA "LDz Cargo", SIA "LDz ritošā sastāva serviss" un SIA "LDz loģistika" apvienošana ļautu ietaupīt vairākus miljonus eiro gadā no administratīvo izdevumu samazināšanas, intervijā aģentūrai LETA sacīja kompānijas valdes priekšsēdētājs Artis Grinbergs.
Viņš norādīja, ka pērn jūlijs, augusts un septembris LDz bija kritiski mēneši, jo "LDz Cargo" 2024.gada budžets bija veidots ar optimistiskāku redzējumu, nekā tas izrādījās realitātē.
Grinbergs skaidroja, ka piedāvājuma būtība ir apvienot trīs LDz koncerna meitassabiedrības, kas balstīta finanšu aprēķinos, pilnveidojot esošo biznesa modeli. "Piemēram, "LDz ritošā sastāva servisa" saimnieciskās darbības ieņēmumus teju 80% veido LDz koncerna pasūtījumi - lokomotīvju, vagonu, sliežu ceļu mašīnu remonti un degvielas tirdzniecība. Tam visam klāt ir administratīvās izmaksas un transfēra cenu politika," piebilda LDz vadītājs.
Viņš norādīja, ka no efektīvas saimniekošanas viedokļa apvienošana ir aprēķinos bāzēts biznesa lēmums, kurā tiks iegūta kompaktāka un tirgus apstākļos manevrēt spējīgāka komercstruktūra.
Jautāts, cik ilgā laikā varētu veikt meitassabiedrību apvienošanu, Grinbergs sacīja, ka darbu pie apvienošanas modeļa LDz sāka pagājušajā vasarā, novembrī to iesniedza Satiksmes ministrijā (SM) un patlaban pusgadu tiek strādāts pie detalizētākiem jautājumiem, lai pēc valdības lēmuma pieņemšanas reorganizāciju varētu nodrošināt maksimāli ātri un viegli.
"Ja valdība lēmumu pieņem tagad, LDz ambīcija ir reorganizāciju paveikt līdz septembrim oktobrim," piebilda Grinbergs.
Vienlaikus viņš atzina, ka visā LDz koncernā ir vairāk nekā 5000 darbinieku, kā arī darba kultūras un organizācija uzņēmumos ir atšķīrusies, tādēļ ir skaidrs, ka būs arī izaicinājumi. "Taču ir arī skaidrs, ka, ja mēs turpināsim saimniekot tā kā līdz šim, rezultāts būs negatīvs visam koncernam," uzsvēra Grinbergs.
LETA jau ziņoja, ka SM sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz apvienot LDz meitassabiedrības "LDz Cargo", "LDz ritošā sastāva serviss" un "LDz loģistika".
SM skaidro, ka, apvienojot visus trīs uzņēmumus būtu iespēja izveidot vienu uzņēmumu, kas no 2026.gada kļūtu rentabls un no 2028.gada sāktu izmaksāt dividendes. Uzņēmumu apvienošanas gadījumā tiktu atvieglots administratīvais process, kas šobrīd ir sarežģīts, tiem pērkot pakalpojumus vienam no otra, samazinātas vadības izmaksas, kā arī samazināts kopējais darbinieku skaits. Papildus tam uzņēmumi spētu uzlabot cenu noteikšanas politiku.
Konsolidētais uzņēmums 2029.gadā prognozējoši darbotos ar 120 miljonu eiro apgrozījumu un 7,5 miljonu eiro peļņu.
LDz koncerna apgrozījums pagājušajā gadā, pēc auditētiem datiem, bija 233,738 miljoni eiro, kas ir par 11,3% mazāk nekā 2023.gadā, savukārt koncerna zaudējumi pieauga daudzkārtīgi - līdz 39,438 miljoniem eiro.
Vienlaikus LDz māteskompānijas apgrozījums 2024.gadā bija 155,101 miljons eiro, kas ir par 6,2% mazāk nekā 2023.gadā, savukārt LDz zaudējumi pirms finanšu līdzsvara maksājumiem pērn pieauga par 81,4% - līdz 58,86 miljoniem eiro.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna LDz valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze" un loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".