Beidzot pielikts punkts rīdzinieku diskriminācijai

Rīgas sabiedriskais transports ir kļuvis par vienīgo nozari valstī, kur šogad samazinājušies tarifi. Braukšanas maksa Rīgā visiem valsts iedzīvotājiem ir atgriezusies pirmskrīzes līmenī – 42 santīmi jeb 60 eirocentu.

Tā Latvijai ir ļoti neierasta situācija, īpaši uz tāda fona kā elektrības cenu pieaugums un mēģinājumi lielu iedzīvotāju daļu atstāt bez iespējām saņemt medicīnisko palīdzību.

Vispirms jāizsaka liela pateicība visiem tiem, kas pieņēma lēmumu deklarēt savu dzīvesvietu Rīgā. Tieši pateicoties viņu nodokļiem, kas tagad ienāks galvaspilsētas budžetā, pilsētai ir līdzekļi, lai segtu braukšanas maksas samazinājumu visiem Latvijas iedzīvotājiem. Domāju, katram no mums ir jāpasaka paldies jaunajiem rīdziniekiem par to, ka viņi nepaslinkoja un tagad jau oficiāli ir kļuvuši par rīdziniekiem.

Cīņa ap Rīgas sabiedrisko transportu kopumā ilga gandrīz pusgadu. Tagad tā ir beigusies. Un varam izdarīt secinājumus.

1. Nesen panāktā Rīgas domes un Vides un reģionālās attīstības ministrijas vienošanās paredz izstrādāt un veikt grozījumus likumā Par pašvaldībām par Rīgas kā galvaspilsētas statusu.

Šie grozījumi nozīmē sekojošo: skaidri tiek noteikti Rīgas kā galvaspilsētas pienākumi; skaidri tiek noteikts, kā valdība Rīgai kompensē izdevumus par šo pienākumu izpildi.

Tas arī ir galvenais cīņas rezultāts – panākta vienošanās, ka Rīgai nav jāmaksā par visiem, tostarp arī par sabiedrisko transportu, jo tas nav taisnīgi attiecībā pret rīdziniekiem. Tā ir rīdzinieku diskriminācija!

Tieši par to mēs iestājāmies un esam panākuši, ka tiek noregulētas finansiālās attiecības ar valdību. Un par to bija vērts pacīnīties.

2. Brauciens rīdziniekiem sabiedriskajā transportā ir kļuvis lētāks, mēs esam atgriezušies pie 2008. gada cenu līmeņa, kad tarifs bija Ls 0,40. Pašlaik tarifs ir 0,60 eiro (Ls 0,42). Tā ir ļoti laba ziņa. Kā jau teicu, mēs esam vienīgie valstī, kas samazina tarifus.

3. Mūsu cīņas rezultātā brauciens maksās mazāk arī nerīdziniekiem – tos pašus 0,60 eiro. Lielisks jaunums visiem.

4. Līdz gada beigām atlaidi nerīdziniekiem turpinās apmaksāt rīdzinieki. Tas gan nav jaunums. Tā tas ir bijis vienmēr. Toties 2014. gadā mēs šos izdevumus apmaksāsim no nodokļiem, kurus mūsu budžetā ienesuši jaundeklarētie rīdzinieki. Un tas jau ir liels pluss.

5. No nākamā gada ar ministriju panāktās vienošanās ietvaros Rīga saņems kompensāciju no valdības. Tas beidzot pieliks punktu rīdzinieku diskriminācijai. Tas ir labākais visa procesa rezultāts.

6. Pateicoties reklāmas kampaņai, Rīgā deklarējušies ap 10 000 cilvēku. Pēdējā laikā mums katru gadu deklarēto iedzīvotāju skaits samazinājās par 4000–5000 cilvēku, bet šogad ir pieaugums – 6700. Tas nozīmē, ka pilsēta papildus nodokļu veidā saņems ap 15 miljoniem eiro, jo viens deklarētais iedzīvotājs vidēji pilsētas kasē iemaksā apmēram 1500 eiro. Starp citu, uzziņai – reklāmas kampaņa Deklarējies Rīgā! izmaksāja ap 300 tūkstošiem eiro. Vēl apmēram līdz 400 tūkstošiem eiro – bezmaksas mēneša biļetes jaundeklarētajiem rīdziniekiem. Nav slikta atdeve – 15 miljoni par 700 tūkstošiem.

7. Rīga aktīvi turpina attīstīt projektu Rīdzinieka karte. Jau pavasarī Rīdzinieka kartes īpašnieki saņems atlaides daudziem pašvaldības pakalpojumiem, un ne tikai. Būt rīdziniekam ir izdevīgi, un arī deklarēt dzīvesvietu Rīgā ir izdevīgi.

Vienlaikus es gribu personīgi izteikt pateicību visiem, kas jau veltījuši savu laiku, lai saņemtu Rīdzinieka karti.

Tagad tas jau ir kļuvis par manas personīgās atbildības jautājumu – nodrošināt šā projekta tālāku attīstību, lai katrs Rīdzinieka kartes īpašnieks justu konkrētus un jūtamus ieguvumus no sava jaunā statusa.

Reklāmas kampaņā pirms Jaungada es apsolīju rīdziniekiem braukšanas maksu sabiedriskajā transportā 0,60 eiro un šo solījumu esmu izpildījis.

Vēl vairāk – Rīgā ir izdevies panāk braukšanas maksu 0,60 eiro visiem Latvijas iedzīvotājiem. Turklāt tikai par tiem līdzekļiem, kurus pilsētai izdevies piesaistīt, pateicoties no jauna deklarētajiem rīdziniekiem.

Es izpildīšu arī savus solījumus Rīdzinieku kartes īpašniekiem.

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais