Ar pulkiem Rīgu neiekarosi

Partijas vienmēr tā dara, ka pirms vēlēšanām sola debesu brīnumus un cenšas cita citu pārsolīt. Šajās pašvaldību vēlēšanās atkal tas pats.

Pats komiskākais vairāksolīšanas paraugs pagaidām ir Reformu partijas un mēra amata kandidātes Ingas Antānes nosolītā bezmaksas braukšana sabiedriskajā transportā visiem – nevis tikai skolēniem, kā tas reāli ir Rīgā pie Nila Ušakova valdīšanas.

Bet nu Vienotība arī cenšas neatpalikt, pēc principa «lai Zīgerists nobāl». Nupat tīmeklī kļuvis pieejams Vienotības piedāvājums Rīgai – animācijas klips, kurā ņirb moži cilvēciņi un simboliņi un aizkadrā skan tāds teksts, ka gluži vai pie katra teikuma gribas apstāties un pabrīnīties: «Ej, nu ej? Nu gan lej.»

Vistīkamākā rīdziniekiem laikam ir vieta, kurā Vienotība sola uz ostu vest investorus, kuri gādās, lai rastos 1000 eiro darbavietas un lai nav jāstrādā 12 stundas dienā par 200 latiem mēnesī. Šādi «apziņas enkuri» ir mesti ar ļoti gudru ziņu – zinot, kā atsevišķas frāzes mēdz transformēties masu domāšanā, sabiedrisko attiecību speciālisti ir iecerējuši, ka elektorāts nodomās apmēram tā: «Kad Vienotība nāks pie varas, katram rīdziniekam alga būs 1000 eiro mēnesī.»

Labā, labā Vienotības Rīgas mēra kandidāte Sarmīte Ēlerte. Lūk, kā viņa zina par grūtdienīšu raudām, jūt līdzi cilvēkiem – visiem jau dzīvē neiet tā kā viņai pašai. Kamēr viņa, skaitoties kultūras ministra ārštata padomniece un vēsi svilpojot, vairāku mēnešu garumā saņēma mēnesī 1000 latu, citi melnās miesās strādāja 12 stundas par 200 latiem. Šo netaisnību Ēlerte novērsīs un turpmāk naudu dos visiem.

Vienotība ir atradusi, kur pazūd ģimeņu nauda. Izrādās, vainīgi ir ļaunie pašvaldības uzņēmumi – melnie caurumi. Pie Vienotības valdīšanas nauda sekos cilvēkam un vecāki paši lems, vai sūtīt bērnus pašvaldības vai privātajos bērnudārzos. Tātad Vienotība pārtrauks dotēt tādus uzņēmumus kā Rīgas satiksme, un rīdziniekiem būs brīva izvēle – palikt mājās vai iet kājām.

Bet autobraucējiem ir labā ziņa: tiks izveidots Rīgas Autoceļu fonds, kas Vienotības gādīgajā vadībā lāpīs ielas. Bet paga, vai Vienotība nav tā pati partija, kas valsti vada jau gadu gadiem? Savulaik jauno laiku iezvanītājs Einars Repše likvidēja valsts Autoceļu fondu. Viņam šķita, ka tā būs labāk, jo viņš pats gribēja kontrolēt un pārredzēt visas naudas. Dzīve sen ir parādījusi, ka tā darīt nevajadzēja, ka ceļu nozarei ir jāzina, cik tās rīcībā ir un būs naudas, ka izdevumi jāplāno un tikai plānojot var sekmīgi strādāt – proti, Autoceļu fonds ir jāatjauno. Par Autoceļu fonda atjaunošanu palaikam ir vāvuļots daudzu gadu garumā, taču tas nav atjaunots šobaltdien. Kas liedza?

Un tad tagad vēlētājiem jābūt tik naiviem, ka uz vārda jātic, ka Rīgā būs kaut kas savādāk – ka tā pati partija, kurai nerūp ceļi valstī, ļoti rūpēsies par ielām Rīgā?

Nevajadzētu sapriecāties un gaidīt ar maisu pie Vienotības biroja, ka Sarmīte Ēlerte dalīs visiem naudu. Jāsaprot, ka «nauda sekos cilvēkam» un 1000 eiro mēnesī ir poētisks pārspīlējums, kam ar realitāti nav nekāda sakara. Lūk, ja Latvija būtu Kalmikija, tad politiķu solījumus varētu ņemt par pilnu, – pašreizējais Kalmikijas prezidents Kirsans Iļumžinovs pirms nākšanas pie varas solīja katram vēlētājam 100 dolārus. Nezin, vai visi dabūja, bet principā savu solījumu viņš pildīja. Taču Kalmikija ir Āzija. Vienotība ir par Rietumeiropas vērtībām, par Rīgu kā Ziemeļeiropas metropoli, tāpēc priekšvēlēšanu solījumus principā nepilda. Nemaz ne tik senā vēsturē Vienotība pirms vēlēšanām solīja nesamazināt pensijas, bet viens no pirmajiem valdības soļiem uzreiz pēc vēlēšanām bija pensiju samazināšana.

Vispār jau Vienotība varēja solīt arī ko vairāk – katram pensionāram džakuzi vannu, bērniem brīvpusdienas līdz pensijai, alu un desas par brīvu no Jāņiem līdz Mārtiņiem. Tāpat gan jau Vienotība apzinās, ka tagad drīkst solīt, ko vien grib, jo solījumus nenāksies pildīt. Neizskatās, ka pašreizējo Rīgas domes koalīciju varētu sakaut ar Olafu Pulku. Vienotības pulki diez vai ieņems Rīgas rāti. Drīzāk Ēlerte varētu pretendēt kļūt par Pasaules šaha federācijas prezidenti Iļumžinova vietā, bet līdz Ušakova vietai... diezin jele, vai aizsniegsies.

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais