Tramvaja un vilciena partiju sadursme

© F64

Zināmi galvenie partiju kandidāti uz mēru amatiem, un ir redzētas pirmās priekšvēlēšanu reklāmas un saukļi.

Rīgas varas tandēms Nils Ušakovs un Andris Ameriks izvēlējušies klasisku, kantainu performanci, stāvot televīzijas ekrānā kā runājošas galvas un monotoni deklamējot savus labos darbus - cik un ko uzbūvējuši un tādā garā. Bet pareizi. Ko citu viņiem vajadzētu darīt? No biksēm ārā nav jālec. Ja viss ies savu gaitu tā kā līdz šim, viņus no iesēdētajām vietām nekas nevar izkustināt. Tas nav tāpēc, ka viņi būtu pārcilvēciski vareni, bet tāpēc, ka konkurenti ir vāji. Pagaidām grūti pat iedomāties, kāds melns kaķis varētu pārskriet Saskaņai/Gods kalpot Rīgai. Protams, var atgadīties kādas priekšvēlēšanu krimināllietas, taču tās parasti uz vēlētāju prātiem lielu iespaidu neatstāj.

Nacionālā apvienība Rīgas vēlēšanām diezin vai tērēsies un pārmēru reklamēsies. Mēra kandidāte viņiem būs Baiba Broka - vismaz puslīdz sabiedrībā pazīstama kā bijusī tieslietu ministre. Nacionāļiem galvaspilsētā ir savs stabils vēlētāju loks, kas diezin vai būs jūtami mazinājies vai vairojies kopš iepriekšējām vēlēšanām.

Vienotībai gan vajadzētu būt mazliet satrauktākai. Starplaikā tā ir pamanījusies izsēt savu kādreiz milzīgi labo valsts mēroga reitingu, un jādomā, ka arī Rīgā tas nav nekāds izcilais. Mēra kandidāta Vilņa Ķirša tēls ir vēl tikai «jāuzpumpē». Taču jau pirmais Ķirša nāciens uz skatuves, kas nosaukts par «neatliekamo darbu sarakstu», ir tāds, par kuru slavenais krievu teātra režisors Konstantīns Staņislavskis norūktu: «Neticu!» Ķirsis sola, ka sabiedriskā transporta standarta biļetes cena būšot 0,60 eiro. Tas ir pat diezgan ļoti bezkaunīgs populisms, kas līdzinās mannas, makaronu un banānu dalīšanai vēlēšanu priekšvakarā, - domāts īpaši naiviem rīdziniekiem, kuri nepamanīs, no kuras partijas nāk Ķirsis. Vienotība gadu gadiem ir kliegusi par šausmīgo Ušakova vadīto domi, kas pārāk šķērdējas ar budžeta naudu un ir pārāk populistiska transporta biļešu atlaidēs bērniem un pensionāriem. Tagad šī pati partija metusies trampiski zīgeristiskā solīšanā. Nu varēja piesolīt vēl arī braukšanu par velti vai pat piemaksāt par braukšanu autobusos! Var, protams, organizēt arī braukšanu par velti, bet tad no kaut kurienes ir jāņem nauda pašvaldības budžeta šķērssubsīdijai. Taču Ķirsis sola naudas megaietaupījumu. Tie ir neiespējami solījumi, kas ir viens otram pretrunā.

Vēl arī ZZS vajadzēja bojāt savu rāmās, pragmatiskās partijas tēlu! ZZS Rīgā iestājusies Skanstes jeb «kapu» tramvaja noliedzēju trio kopā ar Vienotību un Nacionālo apvienību. Bet nu citādi laikam viņi nevar, jo nedrīkst taču atbalstīt Ušakovu - jādzied līdzi gaudu dziesmai par mirušo miera traucēšanu un to, ka tramvaju nevajagot virzīt uz Skanstes ielu, bet gan caur Mežciemu, Purvciemu un Pļavniekiem.

Vai valdību veidojošajām partijām kaut uz mirkli neienāk prātā tāds salīdzinājums, ka Rīgas domes divsimtmiljonīgais Skanstes tramvaja projekts ir tikai maziņš modelītis lielajam piecmiljardīgajam Rail Baltica vilciena projektam? Ja to kritizē ar tādiem pašiem argumentiem kā Skanstes tramvaju, tad aina sanāk daudz šaušalīgāka. Tur tad nu gan būs rakšanās pa senču kapulaukiem, pa dabas liegumiem, atsavinot un jaucot nost ļaužu īpašumus nesalīdzināmi lielākos apjomos nekā pie tramvaja projekta uz Skansti. Vilcienam būs jāiet šķērsām arī cauri Rīgai, un, kas būs, ja pilsētas dome sāks šo projektu sabotēt? Sak, nevajag vilcienu uz Tallinu, bet vajag uz Maskavu un Astanu. Arī vilciena projekta vajadzība ir stipri apšaubāma, ja uz to skatās tuvā vai vidējā termiņā. Tā jau nu brauks tās ļaužu masas uz Tallinu un Viļņu. Turklāt tas vilciens, kas būs vēl tikai pēc daudziem gadiem, ies daudz lēnāk, nekā jau sen traucas vilcieni Francijā un Japānā. Tātad parīt tiks būvēts vilciens, kas jau ir aizvakardiena. Tikai pēc ļoti daudziem gadiem varēs priecāties, ka šāda līnija ir izveidota, projekts iegūs jēgu, atmaksāsies un varbūt varēs teikt, ka bija labi, ka tas virzīts un realizēts. Bet tas pats taču ir arī ar Skanstes tramvaju. Tas arī ir Rīgas nākotnei - lai radītu kādu nebūt grūdienu Skanstes ielas apkārtnes attīstībai un videi, kas vēl salīdzinoši nesen bija degradēta. Tāpat jālabo mūžīgais Rīgas trūkums, ka nav kustības apļu, bet ir tikai caur centru.

Rodas gan vēl arī tāds iespaids, ka trīs valdības partijas nemaz neņem nopietni savu kandidēšanu uz varu Rīgas domē un arī vēršanās pret Skanstes tramvaju ir tikai tāda verbāla nazīšu vicināšana. Rīgas dome laikam nav viņu prioritāte, jo tāpat saprot, ka «nespīd». Valdības partijas koncentrēsies uz savu pozīciju noturēšanu vai stiprināšanu citās Latvijas vietās, vienlaikus jau gatavojoties 13. Saeimas vēlēšanām. Rīgas vēlēšanas tad tām būs olimpiska piedalīšanās, kur galvenais ir piedalīties un būt vismaz kaut cik daudzskaitlīgi pārstāvētām opozīcijā.



Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais