Kapu maitu lijas

© F64

Pēc Zolitūdes Maxima veikala sabrukšanas sabiedrība par atklātību Delna bija sagribējusi mazliet pamarodierēt uz traģēdijas rēķina – Delna tolaik rosināja izveidot sabiedrisku komisiju un piedāvājās to vadīt par pieticīgu samaksu – par nieka 150 000 latu gadā. Toreiz nesanāca.

Tagad atkal ir tā sagadījies, ka Delna kaut kā karmiski ir maitu lija. Atkal ir darīšana ar miroņiem un kauliem. Tagad Delna uzraudzīšot par «kapu tramvaju» lamāto Skanstes tramvaja līnijas projektu.

Skanstes līnijas projekts tiešām ir vērienīgs, kur grozīsies liela nauda - kopējais attiecināmais finansējums būšot 113 miljoni eiro, kur 96 miljoni nāks no Eiropas Kohēzijas fonda, bet 17 miljoni būs nacionālais finansējums, ieskaitot pašvaldības līdzekļus. Šī nauda tiks lietota projektēšanai, sliežu ceļu būvei, jaunu tramvaju pirkšanai.

Un tur, kur ir liela nauda, tur allaž būs vīriņi, kas gribēs kaut ko ievilkt nāsīs. Saprotams, ka pie šāda projekta jāskatās uz pirkstiem un jāuzrauga. Vai tad nu bez tā?

Taču kas būs uzraudzītāji? Ir kompetentas iestādes - KNAB, prokuratūra, policija, Valsts kontrole, VARAM, dažādas inspekcijas un dienesti, kuriem ir pienākums raudzīties, lai iepirkumi noris godīgi, lai nauda netiek nošmaukta pie būvniecības, lai būvniecība ir kvalitatīva.

Būtu labi, ja arī sabiedrība uzraudzītu. Sabiedrības līdzdalība klasiskā izpratnē ir brīvprātīga darbošanās, kur izdevumus sedz nevalstiskās organizācijas pašas.

Taču te pēkšņi uzrodas organizācija Delna, kas nesedz savus izdevumus pati, bet ir piezīdusies Eiropas finansējumam. Delna par Skanstes tramvaja uzraudzīšanu saņemšot 300 tūkstošus eiro vai pat vairāk. Kamēr Rīgas dome apgūst naudu, arī Delna to apgūst. Nauda nav pat nemaz tik maza. Naudas apgūšana ir bijusi tāda, ka vispirms ir bijusi nauda, ko apgūt, bet pēc tam izdomāti kādi objekti, ko uzraudzīt.

Delna visu laiku ir pat neslēpti bijusi viena politiska spēka (Jaunais laiks, Vienotība) izpalīdze pie manipulācijām, lai ļaudis beigās nobalso par Vienotību. Tagad gan Vienotība ir sašķēlusies daudzās daļās un šis tas ir mainījies. Taču ar vienu no šīm daļām - nosacīti saucamo par kreisi liberālo nometni - Delna diezin vai ir politiski atdalījusies. Jau iepriekš zināms, ka Delna visu savu darbību vērsīs uz šī viena, sava politiskā spēka slavināšanu un bargi bārs pašreizējo Rīgas domes vadību - Nilu Ušakovu, jo tas būs populāri. Tas ir vienalga - vai Rīgas dome darīs ko labu vai sliktu.

Ar Ušakovu gan būs ļoti interesanti, jo Delna jau nu tik daudz saprot, ka Skanstes projekts aizies. Tas ir arī vitāli un naudiski svarīgi pašai Delnai. Tamdēļ būs Ušakova darbības kritizēšana, bet vienlaikus arī leģitimizēšana. Proti, skarba bāršanās uz Ušakovu būs vienlaikus arī viņa atbalsts. Savulaik, kad Delna it kā uzraudzīja un lamāja Latvijas kuģniecību, tā no Latvijas kuģniecības saņēma naudu. Ja kantoris ir nopirkts, tad tas ir nopirkts.

Delnas dēļ muļķīgā situācijā ir nonākusi sabiedriska organizācija, kas sākotnēji tiešām bija sabiedriska - Lielo kapu draugi.

Sākumā bija tiešām bažas, ka sliktā Rīgas dome grasās taisīt tramvaju pāri nelaiķu kauliem. Tas izraisīja protestus. Tagad ir zināms, ka pār kauliem neviens neko netaisīs un tramvajs tiks virzīts pa jau iestrādāto Senču ielu.

Taču kapu aizstāvju organizācija pēc inerces vairs nespēj rimties.

Kapu draugi ir noskaņojušies iet tālāk - interesēties arī par naudām.

Te sanāk kolīzija - Lielo kapu draugiem arī būtu ko teikt par projektu, un arī viņi jau ir noskaņojušies pret Ušakovu, taču priekšā ir Delna ar savām lielajām naudām un iespējām. Sanāk tāda kā fronte tēva pagalmā. Būtībā vienas partijas ietvaros nesanāk vienoties, cik kādu piķīti kurš apgūs.

Mums, normālajiem cilvēkiem, kas šajās partejiskajās kaislībās nav ierauti, vajadzētu padomāt, cik tas ir adekvāti. Līdzīgā veidā nauda tiks izpumpēta vēl no 10 Eiropas valstu budžetiem - it kā antikorupcijas vārdā.

Vēl ir tāda bēda, ka šis projekts ir viens no tādiem, kur jau uzreiz redzams, ka nauda tiks izpļekāta. Tas ir iemesls, kāpēc briti tik ļoti neieredz Briseles necaursitamo birokrātiju un kamdēļ Lielbritānija bija tik naska uz savu izstāšanos no ES: «Tāda draņķība, ka jūs nezin kāpēc svaidāties ar naudu? Ejiet ka jūs taisni!»

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais