Spiegu spēles Rīgas lidostā

Pagājušā gada nogalē parādījās skandaloza ziņa, ka lidostas Rīga Drošības departamenta direktors Raimonds Lazdiņš pieķerts izspiegojam lidostas darbinieku sarunas.

Decembrī lidostā sāka strādāt Drošības policijas (DP) izmeklēšanas grupa, lai apkopotu materiālus par pārkāpumiem, kas konstatēti Lazdiņa pārvaldītajā departamentā.

Lazdiņa darbinieki pievienojuši ierakstīšanas iekārtu lidostas saziņas sistēmai, kur iekļauti fiksētie telefoni. Lidostas darbinieki bieži savus mobilos telefonus bija pāradresējuši uz fiksētajiem. Tā Lazdiņam radusies iespēja noklausīties arī mobilās telefonsarunas. Lazdiņš bija pārliecinājis iepriekšējo lidostas valdi iepirkt sarunu ierakstīšanas ierīci. No valsts naudas tai iztērēti 15 000 latu. Izmeklētāji lidostā atraduši arī citus aizdomīgus elektroniskus savienojumus, un vēl tiek skaidrots, kam tie domāti.

Tas vēl nav viss. Oktobrī tika organizēta provokācija, kurā bija iesaistīts lidostas valdes loceklis Raimonds Rožkalns kopā ar «bijušajiem» drošībniekiem. Kāds Krievijas pilsonis veica lidojumu no Ādažiem uz lidostu Rīga. Viņam veiksmīgi izdevās lidostā iekļūt, apejot drošības kontroli, taču Lazdiņš veicis asas pretdarbības – pasludinājis eksperimentu par terora akta plānošanu un iesniedzis Ģenerālprokuratūrā lūgumu lietu izmeklēt un rosināt krimināllietu. Savukārt mazliet vēlāk Civilās aviācijas aģentūras darbinieki konstatējuši, ka lidostas nožogojumā ir vietas, caur kurām pastāv iespēja līdz lidmašīnai nogādāt aizliegtas kravas. Par pārkāpumiem esot sniegta informācija prokuratūrai.

Zinātāji runā, ka zem Lazdiņa esot rakts jau labi pasen, – pirms četriem gadiem lidostas teritorijā kāds no specdienestiem ienesis kurpes zolē paslēptu spridzekli. Tas arī bijis eksperiments – provokācija, lai pierādītu, ka lidostas drošības sistēmā ir caurumi. Ar šiem materiāliem DP priekšnieks Jānis Reiniks gribējis pieradināt Lazdiņu un aicinājis viņu iet projām no amata vai sadarboties. Šī lieta gan diez vai ir tagad pievienota Lazdiņa grēku sarakstam, jo droši vien ir par vecu. Taču pietiek ar jau iepriekš minētajām, lai Lazdiņa norakšana varētu veiksmīgi īstenoties, ja aizdomas par pārkāpumiem apstiprināsies izmeklēšanā. Lazdiņš pašlaik slimo un oficiāli tiks atstādināts, kad atgriezīsies darbā.

Tas ir liels brīnums, ka Lazdiņš amatā ir noturējies tik ilgi. Viņš taču savulaik bija premjera Aigara Kalvīša padomnieks – tātad oranžais un svešais partijai Vienotība. Tad nu pagājušā gada augustā viens no Vienotības iekšējiem interešu grupējumiem beidzot saņēmās un uzsāka karagājienu uz lidostu. Bez konkursa lidostas valdē par locekli tika iecelts Raimonds Rožkalns, kurš tad arī bijis izmeklēšanas rosinātājs.

Lazdiņš ir pilnīgi lieks tajā medainajā stāstā, kas lidostu gaida ne tik tālā nākamībā, – būs jāveic dažādi iepirkumi lidostas drošības uzlabošanai. Summa nav mazā – kādi 7 miljoni eiro, kur var cerēt uz prāviem atripinājumiem. Lai Lazdiņš nekādā gadījumā nevarētu atgriezties, piestrādā arī Satiksmes ministrija, kur plānota speciāla antilazdiņa reorganizācija lidostas struktūrās.

Līdztekus politiķiem par lidostu interese ir arī dažādām drošības struktūrām – Satversmes aizsardzības birojam, Drošības policijai. Specdienestiem pašiem gribas lidostā veikt operatīvās darbības tā, lai lidostas Drošības departaments pa kājām nemaisās.

Tas saprotami, tomēr neizskatās īsti korekti – DP izmeklēšanas grupa lidostā ir kā āzis par dārznieku. Ja jau lidostā ir notikuši tik baisi pārkāpumi, tad tie ir notikuši DP deguna priekšā un varbūt arī ar DP akceptu. Esot arī DP darbinieki, kas piehalturē lidostā. Skaidrs, ka DP savas blusas nemeklēs, bet visu atbildību kraus uz Lazdiņu. Vai nebūtu loģiskāk, ja izmeklēšanu veiktu kāda cita iestāde, piemēram, prokuratūra?

Spiegu spēles ar aizliegtajiem paņēmieniem pret lidostas drošības sistēmām ir bijušas mazliet tā kā pārāk aizrautīgas. Un tas var sagādāt lielas galvassāpes lidostai un visai valstij. Ja jau lidosta tik caurumaina, tad ir apdraudēta tās drošības sistēmu resertifikācija un lidosta var pazaudēt starptautiskas lidostas statusu. Tas gan būs jauki, ja uz Rīgu kā ES prezidējošās valsts galvaspilsētu augstie viesi brauks ar auto no Kauņas lidostas! Būs jāiespringst, lai radītu jaunu stāstu – ka visi caurumi aizlāpīti un lidosta ir droša.

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais