Vēlētājiem ir jādod tiesības kontrolēt Saeimas darbu

© F64

Aktuāla ir ideja par taisnīgas valsts vadības sistēmas izveidi un tās darbības kontroli no darba devēja – vēlētāja - puses. Mēģināšu paskaidrot savu dīvaino, bet cilvēku pieprasīto ideju, kas, dabiski, var raisīt iebildumus no konservatīviem juristiem. Tādēļ piedāvāju diskusijas.

Galvenais ir tas, ka es kontrolēšu savu ievēlēto deputātu un, ja viņš nedara kaut ko, viņš var zaudēt vēlētāju uzticību.

Ideja ir izveidot partijas elektroniskās balsošanas kabinetus (EBK), kuriem man kā vēlētājam būtu piekļuve. Tādu EBK būs nosacīti daudz, vismaz ne mazāk kā Saeimā iekļuvušo partiju skaits.

Visi partijas solījumi tiks automātiski ievadīti EBK mājaslapā, proti, es, kā vēlētājs, skatos uz tiem, par kuriem es balsoju, un par to, kas notiek ar solījumu izpildi. Dabīgi, ja partija, par kuru balsoju, nokļūst Saeimā.

Tad sekoju partijas dalībai savu solījumu izpildē: sastādot un balsojot par MK, analizējot un balsojot par MK Rīcības plānu jeb vidēja termiņa valsts attīstības plānu, par ilgtermiņa plāna pārstrādi vai precizējumu. Vēlētāji redz savu deputātu darbību, kā viņi pilda savus solījumus un kā partija kopumā pilda savus uzdevumus.

Var būt situācija, ka deputāts ir rosinājis likuma grozījumus vai jaunu likumu, bet Saeimas vairākums nav to atbalstījis. Tāda ir realitāte, kas ir parasta lieta opozīcijas deputātiem, bet vēlētāji var izsekot, ka deputāts ir solījis, bet pats nav balsojis par solījuma izpildi. Tas jau prasa skaidrojumu saviem vēlētājiem.

Piedāvāju, ja partija un deputāts nav darījuši to, ko viņi solījuši, tad es kā vēlētājs varu iniciēt savā EBK (vēlētāju kopumā, kas balsoja par šo partiju un konkrēto deputātu) izvērtēt konkrēta deputāta darbu. Es varu būt EBK tikai kā anonīms vēlētājs, bet, kas grib, var būt ar savas personības identifikāciju.

Ja manā EBK, vairāk nekā 51% vēlētāju deputāta darbu vērtē negatīvi, tad tas ir juridiskais pamats partijai mainīt šo deputātu pret citu, kas ir piedalījies vēlēšanās, bet ir palicis aiz atļautā deputātu skaita.

Ir arī iespēja atņemt visu uzticību partijai, piemēram, ja šīs partijas vēlētāju grupējumu 80% vēlētāju, kas šo partiju ievēlēja, izsaka tai neuzticību.

Tāpat es, kā vēlētājs, redzu visus manas partijas un deputātu tēriņus. Es redzu visas komisijas, kurās mani deputāti piedalās, tāpēc es redzu, cik daudz viņi strādā.

Galvenais ir tas, ka es kontrolēšu savu ievēlēto deputātu un, ja viņš nedara kaut ko, viņš var zaudēt vēlētāju uzticību.

Partijai arī būtu tiešā saikne ar saviem vēlētājiem, kur tā varētu saņemt viņu viedokli, izprast vajadzības un būt viņiem tuvāka. Jebkurā jēdzienā šāda valsts valdība var kļūt NOUHAO pasaulē.

Viedokļi

Tieši pirms trim gadiem, 2022. gada 24. februārī, Krievija uzsāka visaptverošu karu Ukrainā. Kara militāro, politisko, humāno vērtējumu sniegs politiķi un militāristi. Jau šobrīd dažādi pasaules līderi dažādi un pat pretrunīgi traktē kara iemeslus. ASV prezidents Donalds Tramps mūs pēdējā mēneša laikā pārsteidz ar savu izpratni par Krievijas iebrukumu Ukrainā. Kaut dažādu informācijas avotu sniegtie skaitļi ir atšķirīgi, jādomā, ka karā un netiešā kara ietekmē bojā gājis vismaz miljons cilvēku, protams, galvenokārt militārpersonas. Pēc dažādiem datiem 11–20 miljoni cilvēku ir pārvietoti vai pārvietojušies, ļoti daudzi Ukrainas iedzīvotāji ir emigrējuši. Kara netiešā ietekme uz veselību ir izraisījusi lielāku civiliedzīvotāju saslimstību un mirstību, galvenokārt nepietiekama uztura, infekcijas slimību, neinfekcijas slimību saasināšanās, mātes un zīdaiņu slimību, kā arī garīgo un uzvedības traucējumu dēļ. Krievijas militārie spēki ir nodarījuši plašus postījumus civilajai infrastruktūrai veselības aprūpē, lauksaimniecībā un pārtikas apgādē, ūdensapgādē un kanalizācijā, enerģētikā, transportā un komunikācijās. Karš ir izpostījis Ukrainas ekonomiku un mazinājis pārtikas un energoapgādes drošību daudzās pasaules valstīs.