Covid-19 un konspirācijas teorijas

© F64 Photo Agency

Cilvēka dabā ir mēģināt racionāli izskaidrot grūti saprotamas sakritības un meklēt vainīgo ārēju cēloņu nelaimēs, no kura varētu pieprasīt atbildību par ārkārtēju notikumu sekām. Pašlaik ļoti daudzas konspirācijas teorijas ir veltītas Covid-19 epidēmijai.

Piemēram, Francijas prezidents Emanuels Makrons bija spiests uzrunā nācijai atspēkot tā saucamo 5G konspirācijas teoriju. Franči salīdzināja atšķirības ierobežojumu režīmos dažādās ES dalībvalstīs, un tad ļoti populāra kļuva konspirācijas teorija, ka īpaši stingras normas Francijā, Spānijā un citviet izlobēja IT un mobilo tehnoloģiju sektors, lai piespiestu vietējos ļaudis straujāk pāriet uz 5G tehnoloģijām. Lielākajai daļai Eiropas mobilo tālruņu lietotāju jau pilnīgi pietiek ar esošo datu plūsmu, un 5G viņiem nebija vajadzīgs. Ieslodzīti savos mājokļos bez tiesībām tos pamest, ļaudis būs spiesti pāriet uz 5G tehnoloģijām. Lai gan Francijas prezidents nosodīja 5G konspirācijas teorijas piekritējus kā tumsoņus, no īpaši stingrajām normām vairākās Eiropas valstīs daži globālie giganti ieguva milzīgu peļņas pieaugumu. Piemēram, Netflix 2020. gada pirmajos trīs mēnešos nopelnīja 709 miljonus dolāru un palielināja savu abonentu skaitu par 15,7 miljoniem.

Laikā, kad epidēmija vissmagāk skāra Irānu un Ķīnu, ļoti populāras bija konspirācijas teorijas, ka Covid-19 ir amerikāņu militārajās laboratorijās radīts bioloģisks ierocis. Tiklīdz par epidēmijas globālo centru pārtapa ASV, Donalds Tramps sāka Covid-19 dēvēt par «ķīniešu vīrusu», bet ASV amatpersonas deva nepārprotamus mājienus, ka atbildība par vīrusa izcelsmi gulstas uz Ķīnu. Pret Pasaules veselības organizāciju (PVO) tika izteikta kritika tās proķīniskajā pozīcijā. ASV prezidents paziņoja, ka Amerika vairs nefinansēs PVO. ASV amatpersonas izteica prasības PVO nekavējoties sākt inspekcijas un izmeklēšanas, lai atmaskotu Ķīnu un Amerika varētu noteikt sankcijas pret Ķīnu.

Viens no galvenajiem pierādījumiem bija ķīniešu manipulācijas ar statistiku. Aprīļa vidū Ķīna publiskoja koriģētu statistiku par epidēmijas laikā mirušajiem Uhaņas provincē. Covid-19 upuru skaits tika palielināts par aptuveni 50%.

Arguments par manipulācijām ar statistiku šķita neapstrīdams, un jau tika izteiktas smagas apsūdzības, kā arī doti mājieni par iespējamām finanšu kompensācijas prasībām no Ķīnas valdības par visām Covid-19 pandēmijas radītajām sekām.

Tiesa, arguments par Ķīnas veikto korekciju statistikā zaudēja nozīmi jau šonedēļ pēc tam, kad Lielbritānijas Nacionālais statistikas birojs paziņoja, ka par 40% būs jāpaaugstina Lielbritānijas pirms tam publiskotā Covid-19 upuru skaita statistika. Līdzīgi kā Uhaņā, arī Lielbritānijā sākotnējā statistikā iekļāva tikai tos Covid-19 upurus, kas bija miruši slimnīcās, bet neiekļāva mājās mirušos Covid-19 pacientus. No šīs nedēļas Francijas varas iestādes, sniedzot datus par Covid-19 upuriem, īpaši norāda mirušo skaitu slimnīcās un mirušo skaitu mājās.

Savukārt visiem tiem, kuri pieprasa, lai PVO nekavējotiesizmeklētu, inspicētu un pārbaudītu pat vismazākās neatbilstības Ķīnas varas iestāžu ziņojumos no 2019. gada decembra līdz brīdim, kad Ķīna ieviesa karantīnu, ir jāatgādina, kas ir PVO.

PVO nav tādu tiesību, kādas ir Starptautiskajai krimināltiesai. PVO nav tādu pilnvaru, kādas ir Ķīmisko ieroču aizlieguma organizācijai (OPCW), kas veic inspekcijas un izmeklēšanu. PVO dibinot netika noteiktas šādas funkcijas un uzdevumi. Pirms kaut ko pieprasīt no PVO, aicinātu noskatieties BBC HARD talk (21. aprīlī), kurā PVO īpašais sūtnis Covid-19 jautājumos Deivids Nabarro izskaidro, kādas pilnvaras PVO ir deleģējušas dalībvalstis. Piemēram, PVO izplata tikai to statistiku, kuru tai iesniedz dalībvalstis, un nekā cita PVO rīcībā nav. PVO atturas kritizēt konkrētas valsts pieņemto pasākumu kopumu, bet izveido ieteikumu sistēmu. Cik daudz no PVO ieteiktā pieņemt vai nepieņemt konkrētā valstī, nosaka attiecīgās valsts valdība. PVO tikai iesaka, bet neko nepavēl. Bagātām valstīm PVO iesaka izstrādāt stratēģiju, kura ņemti vērā vīrusa testu rezultāti. Nabadzīgām valstīm, kurām nav pietiekami daudz naudas testiem, PVO iesaka statistiku rēķināt, ņemot vērā tikai simptomu kopumu. Lai izvirzītu uzdevumus PVO veikt inspekcijas, lemjot par dalībvalstu valdību vainu, vispirms ir jāizmaina starptautiskais līgums par PVO organizācijas statūtiem. Pirms tam ir jāpanāk visu PVO dalībvalstu piekrišana jaunajiem spēles noteikumiem.

Lielā mērā skaidrība par Covid-19 reālo ietekmi uz mirstību būs pieejama jau visai drīz - pēc mirstības statistikas publiskošanas mēnešu un statistikas vienību griezumā, kad epidēmijas maksimums lielā daļā valstu jau būs pārgājis. Līdz tam varam turpināt tīksmināties par arvien jaunām sazvērestības teorijām, bet neuztveram tās kā absolūtu patiesību. Vismaz daļēja patiesība būs zināma jau visai drīz.

Svarīgākais