Makroekonomiski Latvijas lielākā problēma ir nākotnes izaugsmei nepietiekamais investīciju apjoms.
Lai Latvijas IKP augtu straujāk nekā ES, straujāk par ES vidējo ir jāaug investīcijām ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā. Investīcijām jābūt novirzītām uz nozarēm, kuras rada lielāku iekšējo patēriņu vai lielāku eksportu. Atbilstoši aprēķiniem, kas tika iekļauti Nacionālajā attīstības plānā, 2014. gadā nefinanšu investīciju apjomam apstrādes rūpniecībā bija jābūt vismaz 500 milj. eiro gadā.
Realitāte ir daudz sliktāka. 2013. gadā investīciju apjoms apstrādes rūpniecībā bija 284 miljoni eiro, bet 2014. gadā 344 miljoni eiro. Kopš 2014. gada īpaši bēdīga aina ir ārvalstu tiešo investīciju apjomā. Šī gada pirmajā pusgadā ārvalstu tiešo investīciju bilance Latvijā bija ar mīnusa zīmi.
Investīciju plūsmas apsīkums nozīmē, ka matemātiski nav iespējams apsteigt ES vidējo līmeni pat attālā nākotnē. Latvijas ļaudis ir lēnām jāpieradina pie domas, ka ES vidējos rādītājus bagātības jomā mēs nesasniegsim nekad. Vismaz pašreizējā vidējā paaudze to neredzēs. Ļoti aizplīvuroti tas jau ir izteikts Ekonomikas ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā par darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm (2016. gada jūnijs): «Kopš 2000. gada Latvijas izaugsme bija ļoti strauja, taču nenoturīga ilgtermiņā, lai 15-20 gadu laikā sasniegtu ES vidējo līmeni. Tāpēc tagad jāveido jauns ilglaicīgas izaugsmes modelis, kas balstītos uz jauniem izaugsmes nosacījumiem.» (50. lpp.) Uz ārzemēm neaizbraukušie ar laiku samierināsies, ka ES vidējos rādītājus mums nesasniegt, taču investīciju apsīkums var izraisīt daudz lielākas problēmas nekā vilšanās Eiropas sapnī. Nepietiekamās investīciju plūsmas sagaidāmās sekas būs ilgstoša stagnācija un nevienlīdzības pieaugums. Ļoti augsta bagātības koncentrēšana, ja kapitāla turētāji aptur investīcijas, ir sociāli bīstama. Uz to grāmatā 23 lietas, ko mums nestāsta par kapitālismu (Rīga, Zvaigzne ABC, 2013.) norādījis Dienvidkorejas ekonomists Hadžūns Čangs: «Vienkārši padarot bagātos bagātākus, mēs pārējie nekļūstam bagātāki. Lai, dodot vairāk bagātajiem, tas nāktu par labu pārējai sabiedrībai, bagātie ir jāpiespiež nodrošināt lielākas investīcijas un līdz ar to lielākas investīcijas ar politiskiem līdzekļiem...» (169. lpp.)
Diemžēl ekonomikas ministrs ir piedabūjis MK komiteju atbalstīt nevis pasākumu plānu, kā Latvijā atjaunot investīciju plūsmu, bet Latvijas ekonomikas problēmas tiek izmantotas, lai valdībā izlobētu projektu noteikt beznodokļu režīmu izredzētam uzņēmēju slānim. Latvijas uzņēmēji, kas strādā un maksā nodokļus gadu desmitiem un kas saglabāja darbavietas laikā, kad valdība atlaida 100 000 sabiedriskajā sektorā nodarbināto (2009.), kas neizmantoja mikrouzņēmuma nodokļa shēmas, bet godīgi maksāja visus nodokļus, tiek pilnībā diskriminēti. Ikviens jaundibināts uzņēmums, kas piesegsies ar vārdu inovācija, tiks uz pieciem gadiem atbrīvots no pienākuma maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli no pilnīgi visām darbinieku algām, tiks uz pieciem gadiem atbrīvots no pienākuma maksāt uzņēmumu ienākuma nodokli, bet, galvenais, veicot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 252 eiro mēnesī par katru darbinieku, obligātos sociālos maksājumus virs šī lieluma uzņēmuma vietā veiks... Ekonomikas ministrija.
Nodokļu paradīze! Varam, ja gribam!
Ir tikai jāizpilda divi nosacījumi. Uzņēmumam ir jāražo, jāattīsta un jāpārdod inovatīvi produkti vai pakalpojumi ar augstu tehnoloģisko vērtību un ir jāpiesaista riska kapitāla investīcijas.
Par to, vai tavs jaunais uzņēmums ir inovatīvs vai arī nav, lems... Ekonomikas ministrija. Definīcija ir tik izplūdusi, ka korupcijas vārti pavērsies plaši jo plaši. Atzīsim par inovatīvu - nemaksāsi nodokļus, bet, ja neatzīsim, tad ver maku vaļā. Nodokļi pēc pilnas klapes!
Kas traucē Ekonomikas ministrijai jau no 2017. gada 1. janvāra aicināt noteikt visiem uzņēmumiem un visām investīcijām nulles likmi, maksājot uzņēmumu ienākuma nodokli? Igaunijā šāda norma darbojas jau daudzus gadus!
Igaunijā uzņēmējam nav jāiet pie ierēdņiem izlūgties, lai uzņēmumu atzītu par inovatīvu, ikviens uzņēmums ir atbrīvots no uzņēmumu ienākuma nodokļa par īstenoto investīciju apjomu bez ierēdņu uzpirkšanas.
Tā vietā, lai meklētu kopīgu risinājumu un nediskriminētu vecos uzņēmējus, Latvijā tiek veidots Panamas tipa ofšors izredzētai uzņēmēju grupai!