Bombardier finanšu bezdibenis un kārtējais cēliens airBaltic sāgā

© F64

4. februārī satiksmes ministra amatam virzītais Uldis Augulis intervijā LNT raidījumā 900 sekundes paziņoja, ka nacionālajai aviokompānijai airBaltic tiks meklēts stratēģiskais investors.

Uldis Augulis ieskicēja nākamā stratēģiskā investora aprises, nosaucot Kanādas lidmašīnu būves uzņēmuma Bombardier vārdu, ar kuru airBaltic vadība ir noslēgusi līgumu par lidmašīnu iegādi. Satiksmes ministra amata kandidāts uzsvēra, ka, tiklīdz airBaltic pašu kapitāls vairs nebūs negatīvs, sāksies «tālākas sarunas». Valdības slēgtajās sēdēs stratēģiskā investora meklēšanas nosacījumi ir formulēti diviem iespējamiem variantiem. Ja stratēģiskais investors būs kāda ieinteresēta aviokompānija, tad būs vieni nosacījumi, bet gadījumā, ja kā stratēģiskais investors pieteiksies kāds lidmašīnu ražotājs, tad nosacījumi būs citi. Kā jau bija gaidāms, Bombardier pārstāvniecībā Ziemeļu un Baltijas valstī atteicās sniegt komentārus par iespēju veikt investīcijas Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā airBaltic.

Pēc šī optimistiskā vēstījuma Latvijas TV skatītāji nomierinājās. Nesaprotama investora vietā Latvijas nacionālajā aviokompānijā tūdaļ ienāks starptautisks gigants, kura veiksmīgā partnerībā Latvijas aviācija piedzīvos tikai strauju augšupeju un attīstību. Vispār Latvijas sabiedrība jau ir nogurusi no nemitīgās sāgas ar nosaukumu Girmess un airBaltic. Atcerēsimies, ka Ministru prezidentes demisiju iezvanīja satiksmes ministra Anrija Matīsa patriekšana no valdības. Pēc tam Latvijas ļaudis biedēja stāsti, ka Latvija pārtaps par Sukhoi superjet placdarmu, ar kura palīdzību Kremlis grib iekarot Eiropas tirgu utt.

Savukārt jaunā valdība un jaunais satiksmes ministra amata kandidāts vēršas pie sabiedrības ar pozitīviem un garastāvokli uzlabojošiem vēstījumiem.

Ir tikai viens sīkums. Vai Kanādas milzim pietiks naudas, lai miljonu simtus investētu mazajā un no Kanādas tik tālajā Latvijā?

Bombardier, kas ir lielākais vilcienu un lidmašīnu ražotājs Kanādā, ir pienākuši ļoti grūti laiki – ir iestājies vissliktākais posms gadsimta ceturkšņa laikā. To precīzi apliecina Bombardier Inc. akciju cenas, kuras šī gada janvāra beigās sasniedza rekordzemu līmeni.

Bombardier Inc. ir milzīga un nepārvērtējama ekonomiska nozīme Kanādas provincē Kvebekā. Tēlaini izsakoties, Bombardier Kvebekā ir ar līdzīgu nozīmi, kāda ziedu laikos Liepājā bija Liepājas metalurgam. Līdz pagājušajam gadam Bombardier Inc. virs ūdens noturējās, pateicoties (sk. Bombardier Inc to sell $1.5 billion rail stake to Caisse, drops IPO, By Frederic Tomesco and Scott Deveau, Bloomberg News, Financial Post November 19, 2015) miljardam dolāru, kuru Kvebekas valdība iepludināja uzņēmumā, lai tas attīstītu vilcienu būves projektu. Taču ar to bija par maz, jo jauno lidmašīnu projekta izmaksas bija par diviem miljardiem dolāru lielākas, nekā sākotnēji tika plānots. Turklāt jauno lidaparātu pasūtījumu skaits atpaliek no budžetā ieplānotā. Vēl vairāk. Starp uzskaitītajiem pasūtītājiem ir arī tādi kā airBaltic, kuriem vēlme pirkt ir, bet naudas kontā ir par maz. Līdz ar to pagājušā gada novembrī Bombardier vadība piekrita pārdot 30% no sava vilcienu virziena biznesa Kvebekas pensiju fondam (Quebec’s pension fund) par 1,5 miljardiem dolāru…

Izrādās, milzis stāv uz māla kājām. Kāda Latvija? Kādas investīcijas? Kādas pasakas par šo Kanādas milzi stāsta cilvēki, kuri lemj par Latvijas aviācijas nozares likteni?

Bombardier Inc. pašlaik ir tikai viens mērķis – ar minimāliem reputācijas zaudējumiem izkulties no tā finanšu bezdibeņa, kas tuvojas straujiem soļiem. Protams, ja Latvijai nav naudas lidmašīnu pirkumam, bet lidmašīnu ražotājam ir jānodemonstrē pārdošanas panākumi, tad teorētiski ir iespējams, ka Latvija par lidmašīnām samaksā nevis ar naudu, bet ar nacionālās aviosabiedrības akcijām. Latvijai tas būtu ļoti izdevīgi. Vai tas ir vajadzīgs Bombardier Inc.? Visdrīzāk Bombardier Inc. ir vajadzīgi skaidras naudas ieņēmumi, jo nez vai korporācijas strādnieki un piegādātāji būs ar mieru skaidras naudas vietā saņemt daļu no akcijām lielākajai daļai nezināmajā Latvijas aviosabiedrībā.

Līdz ar to airBaltic sāga vēl nav beigsies. Tūdaļ sāksies tikai kārtējais cēliens, kurā uz galveno lomu ir pieteikts Uldis Augulis.



Viedokļi

Šo rindu autors ir Greenpeace biedrs. Esmu viens no 3 miljoniem cilvēku uz zemeslodes, kas parakstījuši vēstījumu pasaules valstu valdībām, aicinot pārtraukt dziļjūras ieguvi (deep sea mining). Čakli sekodams līdz konferences norisei, ar savu parakstu protestējot pret Francijas valdības liegumu Greenpeace kuģim Arctic Sunrise iebraukt Nicas ostā, biju jau atmetis domu rakstīt Latvijas mēdijos par šīs konferences mērķiem un vājo rezultātu. Bet man par milzīgu prieku un patīkamu pārsteigumu, Latvijas Ārstu 10. kongresa atklāšanas plenārsēdē Pasaules latviešu ārstu un zobārstu asociācijas prezidents, Halifaksas (Kanāda) universitātes profesors, reimatologs Juris Lazovskis (viņš arī mana skolotāja, izcilā latviešu internista Ilmāra Lazovska dēls) savā lekcijā pieskārās gan ANO Okeāna konferencei, gan nepieciešamībai aizliegt dziļjūras ieguvi. Ārsti visā pasaulē ir ne tikai sabiedrības daļa, kas rūpējas ne tikai par cilvēka veselību, bet ir nozīmīgākā ļaužu grupa, kas cenšas saglabāt zemeslodes ekosistēmu nākamajām paaudzēm.

Svarīgākais