Partiju un pareksu pārvērtības

© F64

Laiku pa laikam atskan salīdzinājumi starp Vienotību un Tautas partiju. Lūk, Vienotība ir Tautas partija šodien. Zināmas līdzības ir, bet ir arī atšķirības.

Tautas partija dažādu afēru organizēšanā nesasniedza tos mērogus un apjomus, kādus Vienotība jau ir pārspējusi. Vienīgā valsts naudas izpumpēšanas kampaņa, ko Vienotībai nav izdevies pārspēt, ir Pareksa bankas klientu glābšana Godmaņa vadībā. Pareksa rekordu spēja pārspēt tikai nabadzīgā Moldova, kurā vietējie pareksieši aptīrīja valsti par 10% no IKP.

Ja Tautas partija izšķīda daudzās sīkās un nenozīmīgās mahinācijās, tad Vienotības latiņa lielai afērai ir vismaz simts miljonu eiro apjomā. Vienotības politisko kasieru virsotnes iezīmē trīs sasniegumi. 1. Afēra ap Liepājas metalurgu. 2. Ventspils uzņēmēju arestēto kapitāla daļu darījums ar Ventspils naftas akciju pārdošanu vismaz simts miljonu eiro zemāk par aktīvu vērtību. 3. airBaltic pārņemšana. Tagad uz to pašu pusi velk arī vismaz 80 miljonu valsts naudas vērtais airBaltic investora piesaistes darījums u. c.

Cilvēks, kurš vēro notikumus no malas un vadās tikai no redzētā TV ekrānos un populārākajos sociālajos un interneta tīklos, paliek pilnīgi apmulsis. Tiek pieņemts lēmums par dīvainu investoru, neviens nespēj paskaidrot, kāpēc. Satiksmes ministram tiek izteikta neuzticība, bet airBaltic padomei, kas mainīja noteikumus par labu vienam ļoti dīvainam investoram, netiek izteikts pat aizrādījums. Publiskās diskusijās Vienotības līderi viens otru familiāri dēvē vārdos, kas rada iespaidu, ka notiek strīds sīka ģimenes biznesa ietvaros.

Kas ir tas, ko nevēlas skaļi pateikt Ministru prezidente un citi vadošie Vienotības politiķi. Atbilde ir skaidra un nejauka. Vienotības politiskajā virsvadībā airBaltic tiek transformēts par mazo Pareksu. Latvijas nacionālajai aviokompānijai nav nopietnu pamatlīdzekļu, nav kaut cik ievērojamu aktīvu, bet ir simtos miljonu mērāmi parādi. Lai kaut cik piesegtu melno caurumu, kas ir izveidojies nacionālajā aviosabiedrībā, no Valsts kases ir strauji jāiepumpē vēl vismaz 80 miljonu eiro.

Turklāt nekaunīgākie Vienotības politiskās līnijas propagandisti tagad sāk šantažēt Latvijas sabiedrību. Lūk, ja netiks pieņemts valdības apstiprinātais investors un ja strauji netiks iepumpēti gandrīz simts miljonu eiro aviācijas motoros, tad Latvijai nebūs cerības kļūt par aviācijas tranzīta lielvalsti. Rīgas lidosta nekļūs par Ziemeļeiropas aviācijas tranzīta centru. Sabruks visi gigantiskie attīstības plāni par desmit miljoniem pasažieru katru gadu. Tad arī ieprojektētais Rail Baltic līkums uz lidostu ir veltīgi un bezjēdzīgi tēriņi. Briesmīga perspektīva!

Tikai tieši tajā dienā, kad Vienotības trubadūri no plazmas ekrāniem stāstīja par grandiozajiem Latvijas aviācijas plāniem Krievijas un Ziemeļvalstu pasažieru pārvadāšanā, valdība pilnā sastāvā devās uz Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku aviācijas bāzi Lielvārdē, lai ārkārtas Ministru kabineta izbraukuma sēdes formātā piedalītos militāra apdraudējuma mācībās Kristaps 2015. Mācību mērķis bija imitēt Latvijas drošības apdraudējumu, kad neatkarību var glābt vienīgi NATO spēki, kas pilnībā pārņemtu kontroli pār Latvijas teritoriju. Ministru prezidente Laimdota Straujuma par militārajām mācībām bija lakoniska: «Mācības Kristaps 2015 ir savietotas ar NATO mācībām Arrcade Fusion 2015, kas sniedz iespēju praktiski pilnveidot sadarbību ar mūsu valsts sabiedrotajiem un radīt izpratni par nepieciešamo atbalstu no Latvijas kā uzņemošās valsts.» Savukārt NATO Sabiedroto ātrās reaģēšanas korpusa komandieris ģenerālleitnants Tims Evanss paskaidroja: «Šīs mācības sniedz lielisku iespēju labāk izprast atbalstu, kādu Latvijas valdība un nozaru ministrijas būtu spējīgas sniegt NATO spēkiem, kas tiktu izvietoti valstī.»

Viens no militāro mācību uzdevumiem bija (citāts no Aizsardzības ministrijas Militāri publisko attiecību departamenta paziņojuma plašsaziņas līdzekļiem): «apspriest un apstiprināt Ministru kabineta lēmumu par izņēmuma stāvokļa izsludināšanu visā valsts teritorijā vai tās daļā.»

Aizvakar valdība visai sabiedrībai parādīja, ka līdz nopietnam ģeopolitiskam konfliktam ir palicis pavisam īss brīdis.

Šādos apstākļos manipulācijas ar airBaltic paliek vēl nesaprotamākas. Kāda ir jēga pumpēt Valsts kases miljonus, lai palielinātu Krievijas un Eiropas pasažieru apmaiņu, ja ir neizbēgams konflikts, kura rezultātā tiks pārtrauktas jebkādas ekonomiskas attiecības starp ES un Krieviju?!

Tātad, ja ģeopolitiskie riski ir tik nopietni, ka valdībai jau jāmācās pārvaldīt valsti no Lielvārdes militārās bāzes, tad ir nekavējoties jāsamazina airBaltic ambiciozie plāni. Lidsabiedrības vadībai ir jāplāno slēgt virzienus ar augstiem ģeopolitiskiem riskiem. Ja mācības Kristaps 2015 ir nopietni, tad airBaltic jau tuvākajā nākotnē vajadzēs daudz mazāk lidmašīnu nekā šobrīd. Tad nekāds investors vispār nav vajadzīgs un naudas pumpēšana airBaltic investora piesaistei izskatās pēc kārtējās ciniskās un nekaunīgās Vienotības afēras.



Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais