Pagājušajā nedēļā Rīgā notika konference The Riga StratCom Dialogue: Perception Matters, kurā starptautiskā sabiedrība tika iepazīstināta ar Latvijas pētnieku atklājumiem. Viens no atklājumiem ir Kremļa «troļļu armijas» uziešana Latvijas interneta vietnēs un sociālajos tīklos. Pagaidām gan «troļļu armijas» aizpildot tikai 3% no interneta komentāriem.
Ikviens jauns laikmets nāk ar savām inovācijām un jaunām pieejām informācijas pasniegšanā. Interneta lavīna pārsteidza sabiedrību ar it kā neierobežotajām anonimitātes iespējām. Vispirms to sāka izmantot interneta jomas bizness. Parādījās pilnīgi jaunas profesijas. Vēl pirms pieciem gadiem daļa jauniešu tika vilināti strādāt par klikeriem. Tā kā interneta vietņu reklāmdevējiem rēķins par banneri tika aprēķināts atbilstoši kliku skaitam attiecīgajā bannerī, organizējot «klikeru armiju», varēja ievērojami palielināt interneta trafika rādītājus. Klikeri no desmitiem fiktīvu adrešu ieklikšķināja reklāmās, audzējot rēķina lielumu un pelnot savu komisijas naudu. Facebook straujā ienākšana piespieda klikerus pārkvalificēties par laikeriem. Facebook ir ievietota poga «man patīk» (I’d like), un laikeriem bija jāklikšķina šī poga no fiktīvu un reālu Facebook lapu profiliem to klientu profilos, kas par to maksāja. Kad laikeru armija pārplūdināja internetu, sociālie tīkli paši ieviesa pakalpojumu, kad par nelielu, bet taisnīgu samaksu laiku skaits var tikt palielināts bez papildu izdevumiem laikeru armiju algošanai.
Savukārt pakalpojums veidot noteiktas ievirzes interneta vietņu komentāru saturu bija daudzu sabiedrisko attiecību aģentūru cenrādī jau pirms tūkstošgades sākuma. Kā izteicās kāds kinorežisors, lai mazbudžeta filma pilnīgi neizgāztos, pret vienu ļauno goblinu ir jāalgo desmit labie goblini. Tāpēc Ārpolitikas institūta pētnieku pārsteidzošais atklājums, ka anonīmie interneta komentāri tiek izmantoti noteiktu politisku ideju propagandai, izskatās ļoti naivs un smieklīgs. Vēl smieklīgāka izskatās Ārpolitikas institūta pētnieka Mārtiņa Dauguļa izstrādātā interneta troļļu klasifikācija. Klasifikācijā tika atdalīti «klasiskie troļļi», kuru mērķis ir provocēt un izraisīt emocionālu reakciju, no «hibrīdtroļļiem», kuri darbojas kā informācijas kara instrumenti. Pēc tam tika identificētas hibrīdtroļļu sugas.
«ASV vainas un konspirāciju trollis» – kura komentāros vienmēr nonāk pie slēdziena, ka «pie visa vainīgas ir ASV».
«Bikini trollis» – pauž vienkāršotu un īsu, dažkārt naivu vēstījumu, kurš parasti satur jautājumu vai pauž neizpratni.
«Agresīvais trollis» – radniecīgs «klasiskajam trollim», bet skaidri pārstāv vienu konkrētu pozīciju, kamēr «klasiskie» var diskutēt par daudzām tēmām.
«Vikipēdijas trollis» – kurš pārpublicē Wikipedia informāciju. Tas esot viens no bīstamākajiem, jo publicē informāciju, kuru citi uzskata par uzticamu, bet pasniedz to kontekstā, lai tā iegūtu citu nozīmi.
«Troļļa ziņa ar pielikumu» – tie, kas pievienojot saiti uz Krievijas ziņu portāliem, YouTube video un citiem avotiem.
Varētu ironizēt, ka klasifikācija ir nepilnīga. Ka vēl ir nodalāmi «naivie troļļi» – vecāki, kuri popularizē kaitīgo troļļu kustību, liekot saviem bērniem valkāt krekliņus ar rakstnieces Tūves Jānsones tēliem – trollīšiem Muminiem.
Vēl būtu izdalāmi «NATO troļļi», kas savos komentāros citē NATO dibināšanas dokumentus, atgādinot ne tikai par piekto pantu, bet arī par pirmā un sestā panta noteiktajiem ierobežojumiem.
Tomēr, ja atmetam ironiju, jāsecina, ka Latvijas Ārpolitikas institūts kompromitē jebkuru domu apmaiņu, demonizējot ikvienu, kas izsaka kritiku par ES un NATO politiku.
Ikviens, kurš «mēģina radīt šaubas par ES mērķiem un vērtībām, kā arī mēģina uzdot retoriskus jautājumus par ES patiesajiem rīcības iemesliem un to ietekmi uz attiecīgo valsti», ir trollis, kurš piedalās hibrīdkarā, bet ikviens, kurš piepilda internetu ar saukļiem «Slava NATO», «Lai dzīvo Obama un Junkers!» un «Eiropas tautas un Eiropas Komisija ir vienotas!» utt., nav interneta trollis.
Latvijas Ārpolitikas institūta izstrādātā klasifikācija vairāk izskatās pēc hibrīdkara propagandas instrumenta, nevis pēc nopietna pētījuma.
Lai izbeigtu spekulācijas par Vašingtonas un Kremļa troļļu armijām, ir vienkārši jāatsakās no anonimitātes. Pārtraucam lasīt anonīmos komentārus. Lasām tikai mums zināmu un pazīstamu cilvēku komentārus! Sociālajiem tīkliem būtu jāatsakās no fiktīvu botu armijas uzturēšanas. Tad īstenotos ASV Valsts departamenta valsts sekretāra vietnieka publisko attiecību jautājumos Daga Franca teiktais Rīgas konferencē – tiks izgaismoti tie, kas domu apmaiņu izmanto propagandas karos: «Mums ir jāspīdina gaisma tumšajos stūros, kuros viņi strādā.»
Taču atteikšanās no fiktīvajiem profiliem sagraus pamatu sociālo tīklu biznesa modelim. Vai tiešām Marks Cukerbergs pieļaus, ka Facebook investori zaudēs investīcijās ieguldīto, lai kaut kādā Austrumeiropā tiktu izgaismoti kaut kādi troļļi?
Man šķiet, ka drīzāk Zeme sāks griezties pretējā virzienā nekā Facebook tā vienkārši ņems un dzēsīs visus fiktīvos profilus.