Reģioni pret Matīsu

© F64

12.aprīļa rītā «televizorā iekāpa» Latvijas Reģionu apvienības valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Bondars, kurš stingri pieprasīja politisku atbildību no satiksmes ministra Anrija Matīsa. Viens no galvenajiem opozīcijas līderiem pēc publiskotās informācijas par airBaltic pilotu dzersmi Oslo viesnīcā, kā arī pēc informācijas par bijušā uzņēmuma Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētāja Uģa Magoņa aizturēšanu paziņoja, ka satiksmes ministram nekavējoties ir jāatkāpjas. Mārtiņa Bondara patoss bija tik kaismīgs, ka skatītājiem kļuva skaidrs, ka Latvijā ir tikai viena problēma un tās vārds ir Anrijs Matīss. Tikai pārvarot šo problēmu, ir iespējams turpināt virzību uz tiesisku, demokrātisku un bagātu valsti.

Tikai atšķirībā no Māriņa Bondara manā rīcībā ir tikai tā informācija, kas ir publiskota, un baumas, kas brīžiem uzbango neticamos apmēros. Tā kā visas detaļas vēl joprojām tiek slēptas, tad var uzdot teorētisku jautājumu. Pie kādiem apstākļiem tieši Anrijam Matīsam būtu jāizsaka neuzticība un jāpieprasa viņa demisija?

Ja pierādīsies, ka 8. augusta naktī satiksmes ministrs slepus bija viesojies Oslo, un ja pierādīsies, ka tieši viņš bija tas, kurš lēja pilotu glāzes pilnākas, kurš mudināja dzert vairāk, kurš aicināja pilotus neprātot par reisiem un pasažieru drošību! Ja tas pieradīsies, tad, jā, tad arī mēs pievienosimies Mārtiņa Bondara iniciatīvai. Ja pierādīsies, ka visi korupcijas tīklu gali tranzīta nozarē saplūst satiksmes ministra kabinetā, bet Uģis Magonis ir sirdsapziņas gūsteknis, kurš uzņēmies ciešanas ministra vietā, tad, jā, tad mums visiem vajadzētu atbalstīt Mārtiņa Bondara iniciatīvu. Tikai pašreiz zināmie fakti liecina par pretējo.

Vispirms jau attiecībā uz airBaltic pilotu un stjuartu dzersmi. Nacionālā aviokompānija nav tieši padota Satiksmes ministrijai. Tā ir uzņēmējsabiedrība, kas darbojas atbilstoši Komerclikuma normām. Ministrijas īpašnieka pilnvaras ir strikti nodalītas no izpildvaras. Ministrs nedrīkst un viņam nav tiesību iejaukties airBaltic vadības ikdienas lēmumos un rīkojumos. Ministra demisija būtu jāpieprasa, ja atklātos, ka viņš nav ievērojis likumu un būtu iejaucies lidsabiedrības ikdienas lēmumu pieņemšanā. Taču airBaltic ir pietiekami sociāli atbildīgs uzņēmums, kas parasti atrisina visas ikdienas problēmas arī bez īpašnieka dotiem uzdevumiem.

Paradoksālā kārtā opozīcija pieprasa, lai atkāptos nevis tā amatpersona, kas ir tieši atbildīga par iekšējo kartību uzņēmumā, bet ministrs, kas par to tieši nav atbildīgs. Savas kompetences robežās satiksmes ministrs nekavējoties uzdeva airBaltic vadītājam Martinam Gausam mainīt situāciju uzņēmumā. Turklāt ministrs pauda apņemšanos pieprasīt atbildību par to, ka šāda situācija vispār bija iespējama, tieši no Martina Gausa.

Uzņēmuma Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētāja aizturēšana jau ir daudz nopietnāks gadījums. Objektīva un detalizēta informācija par notikušo nav publiskota. Taču ir zināms, ka pēc Uģa Magoņa aizturēšanas sekoja zibenīga satiksmes ministra rīcība. Uzņemoties risku pārkāpt nevainīguma prezumpciju un nonākt neapskaužamā tiesvedībā, ministrs apņēmīgi un stingri īstenoja kadru pārmaiņas. Latvijas dzelzceļa valdes priekšsēdētājs nekavējoties tika atstādināts un uzņēmumā iecelts jauns vadītājs. Anrija Matīsa rīcība bija daudz stingrāka un noteiktāka par citu ministru rīcību. Ir ministrijas, kurās savējās amatpersonas netiek atbrīvotas no darba pat pēc notiesājoša sprieduma krimināllietā pirmajā instancē, jo nevainības prezumpcija tiek turēta augstāk par ministrijas reputāciju un publikas asinskāri. Reģionu apvienība citu ministru demisiju nepieprasa, bet izvēlas sarīkot uzbrukumu ministram, kura rīcība bija stingra un enerģiska. Tāpēc jāsecina, ka Mārtiņa Bondara minētie argumenti nav objektīvs pamats ministra atstādināšanai. Tas vairāk atgādina gadījumu, kad ir saņemts pasūtījums ministru gāzt un tiek meklēts jebkāds publiski skanīgs iegansts.

Taču Bondara uzbrukumiem ir arī komiskā puse. Vislielāko atbildību par iereibušajiem pilotiem pieprasa partija, kura nepieprasīja analoģisku atbildību no sava likumdošanas pilota, kad tas rīkoja tračus ar apsargiem Rīga centra dzertuvēs.



Viedokļi

Tas, ka ilgstoši kaldinātā nodokļu reforma bez ceremonijām un paskaidrojumiem tika noslaucīta no  politiskās darba kārtības līdz rudenim, liecina - ir daudz sliktāk, nekā pie varas esošie grib atzīties. Atliek tikai minēt, kādi pasākumi mūs gaida jau vistuvākajā nākotnē - radikāla nodokļu celšana, izmaiņas pensiju sistēmā, dažādu tarifu un līdzmaksājumu pieaugums?