Vakar bija paradoksu diena. No vienas puses – paziņojums par to, ka notikusi ikgadējā akcija Dienas bez rindām, kurā iedzīvotājus iepazīstina ar tiešsaistes pakalpojumu dažādību un mudina sabiedrību pieteikt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus elektroniski.
No otras puses - manu uzmanību piesaistīja bijušās kolēģes Guntas Lūses ieraksts sociālajā tīklā Facebook par jauno Rīgas namu pārvaldnieka kārtību skaitītāju rādītāju nodošanā: «Tas tik ir kaut kas! Jauna planēta, kurā liegts ieiet tiem, kuriem nav moderna telefona vai izpratnes par virtuālo padarīšanu. Namu pārvalde Rīgā izgudrojusi rēbusu. Šovakar kopā ar izmisušu kaimiņieni, inteliģentu seniori, to centāmies risināt. Beigās jau izdevās, bet arī man nācās iesvīst. Lūk, piemēram, klārs skaidrojums, kā nosūtīt SMS ar ūdens skaitītāju rādījumiem: (citāts no namu pārvaldes vortāla) «Pakalpojuma pieslēgšanai ir nepieciešams piereģistrēties, nosūtot SMS ar tekstu «RNP atstarpe REG atstarpe [klienta_numurs] atstarpe [valoda]» uz numuru 123. Piemērs: RNP REG 12345678 LV Pēc veiksmīgas reģistrācijas varēsiet iesniegt rādījumus, nosūtot uz numuru 123 šādā formā sastādītu SMS: RNP [sk1_nr]=[XX.X1], [sk2_nr]=[XX.X2], [sk3_nr]=[XX.X3], [sk4_nr]=[XX.X4].» Starp citu, SMS uz numuru 123 nebija iespējams nosūtīt. Piereģistrējāmies e-pārvaldniekā. Taču gara acīm redzu simtiem sirmmāmiņu, kas plēš drēbes!!»
Kā ziņoja otra kolēģe Antra Gabre - šādu senioru, kuri izmisīgi mēģināja atrisināt RNP rēbusu, bija simtiem, un tie tieši arī stāvēja… bezgalīgās rindās, lai mēģinātu šos bēdīgi slavenos skaitītāju rādītājus nodot. E-pārvaldes akcija, tā teikt, bija izcila savā uzskatāmībā: mums, ierēdņiem, klerkiem un pārvaldniekiem, ir pilnīgi pie elkoņa, kā jūs tur iztiekat bez datoriem, to lietošanas prasmēm u.t.jpr. Mums ir vienalga, vai jums ir līdzekļi internetam telefonā, datorā un citos elektroniskajos datu nesējos. Mēs esam progresīvi un mācām jums, kā ietaupīt līdzekļus. Mūsu līdzekļus. Jo par jūsu iespējām šīs ierīces iegūt un lietot mums nav jārūpējas. Proti, mēs visiem tiem, kuriem nav datoru, interneta un prasmes lietot šīs ierīces, padarīsim nepaceļamus tarifus par katru dzīvokļa u.c. obligāto maksājumu starpniecību…
Visa progresīvā cilvēce taču pāriet uz elektroniskajiem maksājumiem internetbankās, vai ne? Tai, neprogresīvajai daļai, kura ir pārāk trūcīga, lai darbotos ar datoriem, planšetēm un viedtālruņiem, ir vai nu jāizzūd, vai jāatver maciņi. Ciniski? Jā, ir. Un šāda attieksme ir visā varas spektrā: piemēram, no 2021. gada ienākumu deklarācijas varēs iesniegt tikai elektroniski, paredz pagājušajā nedēļā Ministru kabinetā atbalstītie Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie grozījumi likumā par nodokļiem un nodevām. Turpmāk paredzēts visus Valsts ieņēmumu dienestam (VID) adresētus iesniegumus, kā arī nodokļu un informatīvās deklarācijas iesniegt tikai elektroniski, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Sak, pensionāri, ja gribat atgūt attaisnotos izdevumus - pērciet datorus! Tad jau redzēsim, kas jums lētāk izmaksās…
Tie, kuri lasa šīs rindas, pieļauju, tagad varētu vaicāt: bet kādu risinājumu tad piedāvā, vaimanas taču nelīdzēs. Jā, protams, nelīdzēs.
Visu akciju Dienas bez rindām un citu progresīvo norēķinu u.tml. tiešsaistes atbalstītāju, to, kuriem ir lemttiesības par šo jomu, galvenais pienākums ir saprast, ka jebkuras pārmaiņas, reformas un uzlabojumi sistēmā nevar notikt par brīvu. Proti, nevar notikt par brīvu nevis lietotājiem, bet gan ieviesējiem. Ja tu vēlies «vienkāršot» sava pakalpojuma pieejamību, tad apmaksā tā vienkāršošanu lietotājam. Tas ir tieši tik elementāri. RNP nevis jāizdomā datu nodošanas rēbuss, bet jāpiedāvā ūdensskaitītāji, kas paši nodod rādījumus. Ir taču piemērs - Latvenergo un Sadales tīkli, kas nevis sarežģī sistēmu elektrības rādījumu nodošanā, bet gan uzstāda «gudros» elektrības skaitītājus, kas paši nolasa rādījumus.
Valsts ieņēmumu dienestam, kurš pasludinājis «pārejas periodu» līdz 2021. gadam, lai visi, kam jāiesniedz deklarācijas, varētu apgūt datorprasmes, varbūt šo pārejas periodu vajadzētu ieviest gluži citu iemeslu dēļ; proti, savest kārtībā un nodrošināt savietojamību starp dažādu valsts iestāžu sistēmām, lai nekādas deklarācijas vispār arī nevajadzētu iesniegt - viss tāpat būtu redzams datu bāzēs, un attaisnoto izdevumu u.c. pārrēķinus varētu veikt, neterorizējot iedzīvotājus ar jaunām prasībām. Īpaši - trūcīgos pensionārus, kuriem bez grūtās dzīves vēl jāizjūt papildu stress jebkādā saskarē ar valsts un pašvaldību iestādēm un kuriem visi «jauninājumi» rada tikai izdevumus.