Pērn Teātra observatorijas vadone Gaļina Poliščuka sauca talkā vai visus augstākos spēkus un draudēja doties emigrācijā – no telpām Tērbatas ielā tika izlikts viņas lolotais teātris.
Gada nogalē ar lašu maizītēm un citām delikatesēm banketā tika svētīta «observatorijas» atgriešanās – nu jau Rīgas kongresu namā. Pagājis pusgads, un atkal Poliščukai radušās problēmas, jo Teātra observatoriju grasās izlikt arī no šīm telpām. Varbūt tomēr kaut kas nav kārtībā ar režisores (ne)saimnieciskās darbības metodēm?
Atkal nemaksā
Jau šā mēneša sākumā medijos parādījās ziņas par to, ka kārtējo reizi nebūšanas piemeklējušas Gaļinas Poliščukas vadīto Teātra observatoriju – pašvaldības SIA «Rīgas nami» valde nolēmusi izbeigt esošo sadarbības līgumu, kas paredzēja Kongresu nama Jauno zāli veltīt tikai šā teātra vajadzībām, jo teātris nav samaksājis parādu 5000 latu apmērā par nomu un komunālajiem pakalpojumiem. Paredzams, ka turpmāk Kongresu nama zāli varēs iznomāt arī citiem pasākumiem, tomēr, tāpat kā citiem, arī Teātra observatorijai pēc parāda samaksas tiks piedāvāta tikai iespēja nomāt zāli, slēdzot īstermiņa nomas līgumus par konkrētiem pasākumiem. Poliščukas teātrim atbilstoši līguma nosacījumiem telpas Kongresu namā jāatbrīvo mēneša laikā.
Aktieri šokēti
Skaidrs, ka par šādu notikumu pavērsienu lielā šokā ir aktieri. «Es par to, ka Teātra observatorijai ir jāatbrīvo telpas, uzzināju no žurnālistiem un esmu šokā. Par šo jaunumu ir šokā arī Gaļina [Poliščuka]. Protams, tas negatīvi ietekmē manu darbu, jo man zvana žurnālisti un iztaujā,» »VZ« teica aktrise Karīna Tatarinova. «Man nav šaubu par teātra pastāvēšanu un manu darbu tajā, tomēr saceltā ažiotāža traucē strādāt. Nesaprotu, kam tas vajadzīgs. Skumji, jo līdz šim ar «Rīgas namiem» bija veiksmīga sadarbība. Pieci tūkstoši mūsdienās nav tik liela nauda, lai to dēļ ar mums šo sadarbību pārtrauktu. Mēs turpinām strādāt, septembrī taisām izrādi, un viss. Citas informācijas mums kā aktieriem šobrīd nav.»
Darba sarežģījumi
Savukārt Teātra observatorijas aktieris Rihards Lepers, taujāts par radušos situāciju, kļuva nemierīgs un visai izvairīgs. «Pagaidām īpaši nevaru to komentēt, jo man nav īsti ko komentēt. Aktīvi darbojos, vasarā strādāju gan pie saviem projektiem, gan pie teātra lietām,» »VZ« stāstīja Lepers. Uz jautājumu, vai viņš piedalās kādas rudenī paredzētas izrādes tapšanā Teātra observatorijā, aktieris atbildēja, pasakot neko: «Turpinu strādāt, jo skatuve ir visa mana dzīve.»
Sūdzas mēram
Pašu Gaļinu Poliščuku »VZ« šonedēļ sazvanīt neizdevās, bet dīvainā kārtā ziņu aģentūrās tomēr parādījās viņas atklātā vēstule. Tajā Rīgas mēram lūgts pārskatīt «Rīgas namu» lēmumu par līguma laušanu sakarā ar zāles izmantošanu, jo tā būšot teātra iznīcināšana. «Teātra observatorijai nav kur iet, tā ir teātra izlikšana uz ielas un iznīcināšana. Teātra observatorija ir apņēmusies komunālo maksājumu parādu dzēst, un lūdzam Rīgas domi un SIA «Rīgas nami» valdi sadarbības līgumu turpināt,» saka Poliščuka. «Rīgas namu» sniegto informāciju masu medijiem par līguma laušanas iemesliem viņa uzskata par nekorektu, kas nodara kaitējumu teātra reputācijai, tādēļ lūdz pašvaldības uzņēmumu to atsaukt. Pēc Poliščukas vārdiem, ar «Rīgas namiem» bija vienošanās, ka parādus par apkuri un komunālajiem maksājumiem segs līdz šā gada beigām, turklāt Jaunajā zālē teātris ieguldījis ap 70 000 latu, to pārvēršot par mūsdienīgu teātra skatuvi un telpu.
Nav pirmā reize
Baltā zirgā Teātra observatorija kongresu namā iejāja pēc tam, kad pati režisore Poliščuka toreizējā Rīgas vicemēra Aināra Šlesera vadītajā LPP/«LC» kandidēja pašvaldību vēlēšanās ar visai augstu kārtas numuru. Taču jau pirms tam Teātra observatorija bija ierauta vairākos skandālos, kas saistīti ar nemaksāšanu. Piemēram, kāds no sadarbības partneriem apgalvoja, ka režisore uzņēmumam palikusi parādā gandrīz 2000 latu par skaņas un gaismas operatoru nodrošinājumu, kā arī dekorāciju montāžu, – par to »VZ« vēstīja jau pērn rudenī. Teātra observatorijai bijušas arī cita rakstura problēmas (piemēram, saistībā ar legālo nodarbinātību), arī kadru maiņas, kas šeit notiek regulāri, liek uz šo kultūras iestādi raudzīties visai aizdomīgi.