Latvijā pazīstamāko iluzionistu pāris Dace un Enriko Pecolli patlaban darba pilnas rokas, jo jau pēc mēneša – 27. un 28. maijā – Rīgas Kongresu namā notiks viņu organizētais 3. starptautiskais iluzionistu šovs «Abra Kadabra». Ne vienmēr uz skatuves viss notiek tik gludi, kā izskatās no malas: dažādu kuriozu gadījumu un misēkļu bijis ne mazums.
Mēģina apēst rekvizītus
«Protams, dažādi kuriozi gadās, lai arī ne katru izrādi,» sarunā ar »VZ« atzīst Dace Pecolli. «Tas ir normāli – tā gadās jebkuram. Kā saka Enriko – nav misēkļu, ir tikai neprofesionāls iluzionists. Arī profesionāļiem gadās neparedzēti gadījumi, bet atšķirība ir tā, ka viņš no šīs situācijas izies tā, ka neviens to pat nepamanīs, – piemeklēs kādu citu trika nobeigumu vai ko citu,» klāsta iluzionista sieva un galvenā palīdze. Pēc viņas vārdiem, iluzionistam jāstrādā ātri ne tikai ar rokām, bet arī smadzenēm, turklāt ar pēdējām pat ātrāk. Reizēm, kad kāds izjauc kāršu triku, iluzionistam ātri jāpāriet uz citu, un profesionalitāte slēpjas tajā, lai neviens to nepamanītu.
Lielākā iespēja, ka kaut kas noies greizi, ir gadījumos, kad pasākumā ir pārmēru iereibuši viesi. «Atceros, reiz uzstājāmies Melngalvju namā, augstākās sabiedrības priekšā, kur būtībā loģiski nebūtu gaidāmi nekādi pārsteigumi. Enriko veica klasisko triku ar porolona bumbiņām. Parastā gadījumā kādam no publikas ieliek plaukstā bumbiņu, viņš to saspiež, pats uzpūš, un, roku atverot, viņam plaukstā jau ir divas bumbiņas. Brīvprātīgā izskatījās tāda solīda dāma vakarkleitā, bet, kad Enriko ielika viņai šo bumbiņu rokā, viņa ņēma un iestūķēja to mutē, pēc tam visiem rādot savas tukšās rokas, it kā nupat būtu veikusi triku! Mums nāca smiekli, un reizē nezinājām ko darīt, jo plest vaļā dāmai muti it kā nebūtu labais tonis. No situācijas izgājām, uzdodot jautājumu, uz kuru atbildot dāmai nācās no mutes bumbiņu izvilkt. Pēc tam viņa pati sev par lielu pārsteigumu no mutes izvilka arī otru bumbiņu. Visi smējās, un beigu beigās triks sanāca vēl labāks,» atceras Dace.
Ar iereibušajiem grūti strādāt
Ne vienmēr iereibušo piesaistīšana atrakcijām gan noritot tik jautri. Reiz pasākumā trikā ar porolona bumbiņu iesaistīta arī viena no augstākajām, lai neteiktu pati augstākā, valsts amatpersona valstī, kura tobrīd arī bijusi krietnā reibumā. Vairāku bumbiņu brīnumainā parādīšanās saujā viņam nav radījusi nekādas emocijas, jo Dievs vien zina, cik īsti bumbiņas viņš tovakar rokā redzēja... «Protams, katrs jau var atpūsties, kā grib, diemžēl Latvijā viesi bieži vien jau uz pasākumu ierodas «pālī». Citās valstīs tas kaut kā nav novērojams, un Enriko joprojām pie tā grūti pierast. Viņš alkoholu nelieto vispār. Itālijā jebkurā krodziņā ir galda spēles, ko viņš ar draugiem labprāt spēlē, un viņiem ir jautri arī bez alkohola, diemžēl Latvijā daudziem cilvēkiem bez alkohola atpūsties grūti,» secina Dace. Reiz Enriko pasākuma laikā gandrīz pat piekauts. Brīdī, kad viņš kādai dāmai it kā izbūris krūšturi no dekoltē, virsū meties kāds iereibis un ļoti greizsirdīgs vīrs, kuru nācies savaldīt citiem, ne tik iereibušiem skatītājiem. «Tā nu sanāk, ka burvju mākslinieku profesija ir diezgan bīstama. Mācoties no savām kļūdām, nekad neuzstājamies pēc pulksten divpadsmitiem naktī un neuzstājamies tad, kad tiek pasniegts ēdiens. Neuzticamies arī atsevišķiem vakara vadītājiem,» norāda Pecolli.
Šefs iesprūst giljotīnā
Diezgan daudz ķibeļu pasākumu laikā Pecolli gadījies arī tehnisku iemeslu dēļ. «Iluzionismam ir ļoti daudz žanru. Ir, piemēram, manipulatori, kuri savos trikos izmanto galvenokārt roku veiklības manipulācijas. Arī Enriko to prot, bet viņš galīgi nav tas tips, kas ar to varētu nodarboties, jo manipulatori parasti ir slaidi un skaisti. Esam izvēlējušies komisko stilu, kas arī neiztiek bez manipulācijām, tomēr pamatā visam ir dažādi «verķīši», kas reizēm mēdz arī pievilt. Piemēram, ļoti ilgi rādījām kādu triku ar giljotīnu. Būtība ir tāda, ka no sākuma nodemonstrējām, kā giljotīna tiek galā ar pāris burkāniem, un pēc tam piedāvājām kādam no publikas iebāzt giljotīnā galvu. Giljotīna krīt, bet galva, protams, paliek savā vietā. Kādā firmas pasākumā galvu giljotīnā iebāza pats uzņēmuma šefs. Viss nostrādāja, kā vajag, bet, kad pienāca laiks šefu atbrīvot, izrādījās, ka giljotīnas atvēršanas mehānisms ir iestrēdzis. Visi domāja, ka tas ir joks, taču Enriko seja kļuva arvien nopietnāka. Programma bija tikai pusē, izlēmām turpināt. Aizskrēju pēc ķeblīša, kur šefam apsēsties, un atlikušo programmu viņš vēroja ar giljotīnā iesprūdušu galvu. Darbinieki bija ļoti saprotoši un viņam ik pēc laiciņa atnesa kādu šņabīti un gurķīti. Pasākuma vadītāja Sipeniece smējās un ar grūtībām vadīja pasākumu. Kad programma beidzās, visi paklanījāmies, ieskaitot giljotīnā iesprostoto šefu, un devāmies uz aizkulisēm, kur kāds izpalīdzīgs cilvēks sameklēja lauzni,» smejoties atceras Dace.
Gerkena mātei sniegs glāzē
Pecolli ir pirmie, kas Latvijā sāka šaut kabuki jeb papīra salūtus, tomēr arī ar šo lietu pirmsākumos nav gājis viegli. «Pirms vēl ieviesām šo papīra lietu, šāvām citādus materiālus. Reiz radās doma – kāpēc gan nepamēģināt izšaut kaut ko līdzīgu sniegam? Veikalā noskatījām sintētisku materiālu, kas tiešām izskatījās kā sniegs. Lāgā nemaz neizmēģinājuši, nospriedām – gan jau būs forši! Tā bija miljonāra Raimonda Gerkena dzimšanas diena. Visus stobrus salikām uz balkoniņiem, kur palīgiem vajadzēja izraut «trubām» korķus un sacelt īstu sniegputeni. Protams, neviens tos korķus atbildīgajā brīdī izvilkt nevarēja. Tikai vienam tas izdevās, bet arī tas sanāca tās neliels pukšķītis, kā rezultātā mākslīgais sniegs iebira tieši Gerkena mātes šampanieša glāzē,» misēkli atceras Dace.
Lai arī kādas neizdošanās un misēkļi gadītos, tas nekādā mērā nespēj ietekmēt Pecolli attieksmi pret darbu. «Mums tas vienkārši patīk. Ir bijuši gadījumi, kad pirms iešanas uz skatuves sastrīdamies līdz nāvei, jo esam diezgan eksplozīvi un mēdzam uzsprāgt par pilnīgiem sīkumiem. Tomēr uz skatuves izejam, profesionāli smaidot. Strādājot tas niknums pāriet, un pēc izrādes mēs vairs neatceramies, par ko esam strīdējušies,» saka māksliniece.