VAKARA ZIŅAS. Olga Šilova: Tēlniecība nav tikai vīriešu arods!

 
©Ingrīda Punka

Latvijas Mākslas akadēmijas asociētā profesore Olga Šilova tiek dēvēta par izcilāko tēlnieci dāmu vidū, kas, sekojot savam sapnim, sasniegusi galvu reibinošus panākumus. Tāpat viņa lauž stereotipus, ka tēlniecība ir tikai vīriešu arods. Nupat kā «Rietumu bankas» galerijā māksliniece atklājusi savu personālizstādi «Ādama ābols».

Olga Šilova »Vakara Ziņām« stāsta, ka, visgrūtākie ir tieši mazie un miniatūrie darbi, jo, lai tos izveidotu, ir nepieciešama precizitāte un liela pacietība. It sevišķi, ja jāveido sīki ciļņi monētās, kas prasa stundām ilgu koncentrēšanos un saspringumu. Savukārt, veidojot lielos darbos, pats sarežģītais ir to pārvietošana un uzstādīšana. Tā kā liela apjoma objekti ir uzstādīti uz speciāla podesta, ko var apgriezt, pats darba process ir aizraujošāks un kustības ir patīkamākas. Tādējādi mākslas darbu var veidot ar vērienu un vēzienu. Ja ir jāceļ kas smagāks, tad to palīdz izdarīt citi.

Māksliniece strādā ar ļoti dažādiem materiāliem un tehnikām. Viņa atklāj, ka tēlniecībā ietilpst teju viss - kalšana, veidošana un frēzēšana. Savus mākslas darbus viņa apstrādā ļoti skrupulozi no A līdz Z. Interesanti, ka lielākā daļa tēlnieku savus objektus beigu stadijā uztic apstrādāt citiem, bet Olga darbu noved līdz galam pati savām rokām.

Ingrīda Punka

Ingrīda Punka

«Rietumu bankas» galerijā mākslinieces personālizstādē «Ādama ābols» izstādītie darbi ir ļoti atšķirīgi, bet tos vieno spilgtais tēlnieces rokraksts. Viņas veidotās figūras ir gan ļoti abstraktas, gan lakoniskas, gan arī reālistiskas.

Ingrīda Punka

Galvenā izstādes figūra ir «Ādams un Ieva», ko jau paguvis iegādāties kāds Olgas Šilovas talanta cienītājs un mākslas mīļotājs. Māksliniece atklāj, ka mākslas darba jaunais īpašnieks laipni atļāva izmantot iegādāto darbu izstādē. Izstādē ir redzami gan jaunāki, gan vecāki darbi no dažādiem Olgas Šilova dzīves periodiem. «Rietumu bankas» galerijā mākslinieces izstāde ir apskatāma līdz 22. augustam katru darbdienu no pulksten 9.00 līdz 18.00. Ieeja izstādē ir bez maksas.

Ingrīda Punka

Ingrīda Punka

«Pēc apjoma mani mazākie darbi maksā aptuveni 500 eiro. Bet cenu amplitūda ir ļoti dažāda un atšķirīga katram darbam. Mans dzīves princips, ka nopelnīto naudu ieguldu savos jaunajos darbos. Piemēram, šī lielā pasūtījuma nauda parādīsies nākamgad citā izstādē.

Neviens nevar garantēt, ka viņš var izdzīvot kā tēlnieks. Ir grūti. Ja strādā pa 15 stundām dienā, tad kaut kas paliek arī saviem tēriņiem. Protams, var teikt, ja ir talants un daudz strādāsi, būsi bagāts un laimīgs. Mērķtiecība ir tā rakstura īpašība, kas man palīdz. Jau kopš bērnības zināju, par ko gribu kļūt. Mani vecāki strādāja vienkāršos darbos un darīja visu iespējamo, lai es iegūtu izglītību un darītu to, ko vēlos. Kad izglītība bija iegūta, man bija jāturpina darboties šajā jomā un jāatdara vecākiem viņu paveiktais ar savu talantu,» par savu profesionālo darbību stāsta māksliniece.

Ingrīda Punka

Mākslinieces kontā jau ir 16 personālizstādes, un tēlniecībā viņa darbojas vairāk nekā 20 gadus. Dažus Olgas Šilovas darbus zina gandrīz visi Latvijas iedzīvotāji. Viņas veidotās kompozīcijas rotā Rīgas, Jūrmalas un citu pilsētu - Liepājas, Ventspils, Cēsu un Limbažu - parkus un skvērus. Viņa ir arī Latvijas Bankas jubilejas monētu dizaina autore. Tostarp Olga ir attēla autore slavenajām monētām ar stārķi. Lata monēta laista klajā 2001. gadā, bet tās «rimeiks», divu eiro monēta - 2015. gadā. Olga Šilova ir veidojusi arī Sidnejas 2000. gada olimpiskajām spēlēm veltītās zelta monētas «Šķēpmetējs» dizainu.

Māksliniece ir labā formā un lieliski izskatās, tādēļ var likties neticami, ka šogad Olga Šilova svin 53. dzimšanas dienu. Olga atklāj, ka viņas jauneklīgā izskata noslēpums meklējams darbā, ko viņa veic ar mīlestību. Māksliniece uzskata, ka cilvēka izskatā pēdas atstāj tas, ka cilvēks ir nelaimīgs.

Mākslinieces dzīvesbiedrs ir populārais tēlnieks Gļebs Panteļejevs. Viņš allaž atbalsta dzīvesbiedri, un arī šoreiz Olgas izstādes atklāšanā mīļotais vīrietis bija līdzās.