VAKARA ZIŅAS. Ko apmeklētāji dara muzejā: bildējas apakšveļā, nodarbojas ar jogu, ēd un dzer

© F64 Photo Agency

Luvra Francijā ir viens no pasaules muzejiem, kura darbinieki nepatīkamā veidā izbauda tūristu «uzlidojumus». Par Luvras tūristiem – selfijotājiem klīst vienlaikus anekdotiski smieklīgi un ironiski pastāsti – kāds bildējas teju vai pie katra staba, cits – meklē topa gleznas, lai pāris sekunžu ilgā foto sesijā iemūžinātos un ierakstītu sociālajos tīklos «Es te biju».

Pie Leonardo da Vinči gleznas «Mona Liza» apmeklētāji drūzmējas rindā. Vai tālab, lai apskatītu šo mākslas darbu? Nē, lai nofotografētos uz gleznas fona. Pat ja oriģināla vietā būtu kopija vai plakāts, liela daļa to pat nepamanītu.

Domājat, Latvijā ir citādi?

Muzeja kāpnes patīk jaunlaulātajiem

Pēc vēsturiskās ēkas rekonstrukcijas un restaurācijas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja apmeklētāji vispirms ierauga platās, krāšņās centrālās kāpnes, izklātas ar koši sarkanu segumu. Ne velti kāpnes foto sesijai iecienījuši jaunie pāri. Iespējams, ierosinājumu bildēties uz muzeja kāpnēm biežāk izsaka kāzu fotogrāfi, kuriem tad nav jālauza galva par fonu un citām niansēm.

Cik tas maksā?

Muzejs tiešām piedāvā maksas pakalpojumus: 40 eiro par jaunlaulāto fotografēšanos kāzu dienā vai citu svinīgu notikumu dalībnieku fotografēšanos muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā, izmantojot profesionālo fototehniku; 30 eiro maksā jaunlaulāto fotografēšanās kāzu dienā vai citu svinīgu notikumu dalībnieku fotografēšanās muzeja interjerā, izmantojot profesionālo fototehniku; jaunlaulāto fotografēšanās kāzu dienā vai citu svinīgu notikumu dalībnieku fotografēšanās uz Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas jumta terasēm notiek par ieejas biļetes cenu katram no foto sesijas dalībniekam.

Guļ uz kāpnēm, gandrīz iekrīt gleznā

Publikācijas mērķis nav analizēt, tas ir labi vai slikti, ka muzejs zaudē savu stīvumu un kļūst pretimnākošāks dažādās cilvēka dzīvei svarīgās norisēs, tomēr pat modernajā mūsdienu pasaulē apmeklētājiem ir jāievēro uzvedības normas muzejā un jārespektē muzeja «žanra klasika». Latvijas Nacionālais mākslas muzejs nav piknika vieta, un tas nav arī erotikas muzejs, kur eksponāti un noskaņa pieļauj vaļīgāku izturēšanos. Reiz kāda līgava izmēģināja dažādas pozas, teju vai izguļoties uz centrālajām kāpnēm - kā labāk izskatītos bildēs?

Visbiežāk gan Latvijas Nacionālā mākslas muzeja zāļu uzraugiem un uzraudzēm nākas gaiņāt pašbilžu meistarotājus, kas mēdz gandrīz vai iegulties gleznā labākā kadra meklējumos. Ne viņus interesē... hokejs, ne rokasbumba, citējot filmas «Limuzīns Jāņu nakts krāsā» tekstu. Proti, šajā gadījumā viņus maz interesē mākslas darbs un tā autors, vairāk - paša izskatīgākais rakurss. Gluži kā Luvrā, kur tūristi vicina uz pašbildes kociņa uztupinātos tālruņus, daudz nerespektējot citus apmeklētājus.

Arī ēd un dzer

Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā esot bijuši pat tādi apmeklētāji, kas turpat pie gleznām izpakojuši līdzpaņemtās sviestmaizes un termosus vai hipsterīgās dzerampudeles un sākuši ieturēties. Uz aizrādījumu, ka tā darīt nevajag, sekojusi izbrīna pilna atbilde, ka neko sliktu jau viņi nedara - tikai ēd.

Pikanta fotografēšanās apakšveļā

»Vakara Ziņas« uzzināja, ka Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā gadījies gluži neticams kāzuss. Uz vienām no ēkas kāpnēm kāda sieviete sarīkojusi pikantu foto sesiju. Apakšveļā. Pozas bijušas vairāk piedauzīgas nekā erotiskas. Kā viņai tas izdevies? Bildēšanās notikusi vietā, kuru neietver videonovērošanas kameru objektīvi. To visu konstatēja pēc tam, kad fotogrāfijas uzietas tīmeklī un atpazīts, ka tas noticis muzejā.

Uz terases sāk jogot

Latvijas iedzīvotāju izdomu var apskaust. Lūk, vēl kāds gadījums. Latvijas Nacionālajam mākslas muzejam ir jauka jumta terase. Kādudien ieradusies kompānija, pagrozījusies pa augšstāvu un izgājusi uz terases. Pēc laika darbiniece ieraudzīja, ka ļaudis izklājuši jogas paklājiņus, saģērbušies jogotāju tērpos un vingro. Jogas entuziastiem pašu rīcība šķitusi pieņemama, galu galā sportot ir veselīgi un toplesā neviens uz terases negozējas.

Pašbilžu fotografētāji nodara milzu zaudējumus

Ne velti muzeju darbinieki sūdzas par apmeklētāju neaudzinātību. Viņiem ir pamats dusmoties, pat niknoties, jo daudzi muzeju apskrējēji (par apmeklētājiem viņus būtu grūti dēvēt) tik ārkārtīgi koncentrējas uz savu gadžetu, ka neredz neko apkārt un sabojā vai iznīcina mākslas priekšmetus.

Pirms dažiem gadiem kādā no Vašingtonas muzejiem apmeklētājs salauza instalāciju, jo blenza savā viedajā tālrunī un neredzēja, kur iet un ko dara. Lisabonas Antīkās mākslas muzejā tūrists meklēja labāko rakursu selfijam, kāpās atmuguriski un notrieca zemē 18. gadsimtā gatavotu skulptūru. Tā sašķīda. Šis viedo tehnoloģiju apsēstais nebūt nav vienīgais, kurs sadauzījis vēsturisku priekšmetu.

Toties Losandželosā kādā izstādē viena no apmeklētājām sabojāja uzreiz 10 mākslas priekšmetus. Viņa fotografēja selfiju uz eksponātu fona, zaudēja līdzsvaru un nogāza mākslas darbus. Zaudējums - 200 000 ASV dolāru.

Vakara Ziņas

Ieraugot šādu nosaukumu, ir tikai divas versijas – Mendeļejeva tabulā ir ierakstīts jauns ķīmiskais elements vai radusies grupa, kas spēlē metālmūziku. Kurš ir pareizais variants? Otrais. “Murgu purvs” ir otrais šīs apvienības EP jeb minialbums, kas seko 2021. gada aprīlī izdotajam debijas darbam “Purva metāls”.

Svarīgākais