Vai tiešām tas ir viņš, kas redzams kādā interneta vidē nonākušā fotoattēlā? Banksijs ir mūsdienu lielākais fantoms: viņš pārdevis savus darbus par miljoniem dolāru pasaules superbagātajiem, tostarp baņķieriem un pat Holivudas pārim Bredam Pitam un Andželīnai Džolijai, spējot joprojām noslēpt savu patieso identitāti.
Šedevru radītājs
Viņš ir viens no pasaules slavenākajiem grafiti māksliniekiem, kurš savus darbus slepus izvietojis muzejos (Ņujorkas Modernās mākslas muzejā, Ņujorkas Metropolitēna mākslas muzejā, Bruklinas muzejā un pat Luvrā Parīzē), kurš ar savām provokatīvajām mākslas instalācijām radījis šokam līdzīgu efektu, kurš aerosola krāsu tehnikā apzīmējis ar sev raksturīgiem grafiti šabloniem namu sienas, mūrus un dažādus citus šim mērķim noderīgus objektus visā pasaulē vai arī pievērsis uzmanību ar citām nesankcionētām akcijām. 2006. gadā Banksijs kopā ar mūziķi DJ Danger Mouse «apstrādāja» Perisas Hiltones debijas albumu «Paris» un izplatīja dažādos mūzikas veikalos 500 viltotu kopiju. Hiltones singla vietā viņš ievietoja savu kompaktdisku ar satīriskiem Hiltones dziesmu aranžējumiem un nedaudz «pielaboja» arī vizuālo noformējumu, uz kura Hiltone bija redzama ar suņa galvu.
Lielu uzmanību izpelnījās pērn tapušais Banksija šedevrs ar nosaukumu «Vergu darbs», kas ataino melnbaltu, baskājainu, skrandās ģērbušos puisēnu, kurš, tupot uz ceļiem, kaut ko šuj ar vecu šujmašīnu. Nav jābūt lielam mākslas ekspertam, lai saprastu šī darba vēstījumu: tā ir kāda vieta tā saucamajā Trešajā pasaulē, kurā tiek ražots viss tas, ko mēs ikdienā velkam mugurā. 2012. gada vasarā šis darbs atradās uz supermārketa «Poundland» sienas Londonas ziemeļos, bet pēc tam noslēpumainos apstākļos pazuda. Bija paredzēts, ka «Vergu darbs» tiks izsolīts par piecsimt tūkstošiem mārciņu izsoļu namā Maiami. Tomēr pirms izsoles darbs tika izņemts no saraksta.
Uz robežas starp legalitāti
Viņa darbi ir satīriski, asprātīgi, vienmēr ar zināmu politisku vai sabiedriski aktuālu kontekstu, un katrs no tiem ir ar milzīgu vērtību. Tos iegādājušās daudzas slavenības, tostarp Holivudas zvaigžņu pāris Andželīna Džolija un Breds Pits. Par spīti savai popularitātei, britu ielu māksliniekam līdz šim veiksmīgi izdevies noslēpt savu patieso identitāti. Neviens īsti nezina, kas viņš ir un kā viņš izskatās. Neviens nav bijis klāt tajā brīdī, kad viņš rada savus šedevrus. Viņš labprāt paliek anonīms, jo patiesībā balansē starp legālu un nelegālu darbību. Viņam nav robežu. Par viņa dubulto dzīvi zinot tikai daži viņa draugi, un pat viņa vecākiem nav zināmas dēla aizraušanās. Cik zināms, Banksijs ir dzimis 1973. gada 28. jūlijā Bristolē, mācījies kādā privātskolā, bet kopš 2000. gada viņš ir nolīdis pagrīdē. Pēc tam kad viņš un viņa «komanda» bija devuši norādes par viņu pašreizējo darbošanās vietu, proti, tā esot kāda noliktava Ņujorkā, minējumi ap viņa identitāti atkal uzņēma jaunus apgriezienus.
Vai tiešām tas ir viņš?
«Es esmu atradis Banksiju,» – tā «Twitter» raksta ņujorkietis DJ Džons Henrijs. Kā pierādījumu viņš ievietojis fotoattēlu, kurā redzams, kā vairāki vīrieši strādā pie jaunākās Banksija instalācijas ar kravas automašīnu, kas atrodas kādas noliktavas priekšā. Džons Henrijs, kuram izdevies slepus iemūžināt šo mirkli, sarunā ar vietējiem medijiem apgalvoja, ka vīrietis ar cepuri galvā esot pārējiem devis norādījumus un viņam esot bijis britu akcents. Kaut arī žurnālisti sākumā reaģējuši uz šo atklāsmi visai skeptiski, tomēr fotogrāfiju viņi paņēmuši un sākuši to rūpīgi pētīt. Un arī viņi tajā atpazinuši Banksiju – tiesa, viņuprāt, tas ir vīrietis bez cepures. Viņš esot satriecoši līdzīgs personai, kuras attēlu pirms vairākiem gadiem bija publicējis izdevums «Daily Mail». Fotogrāfijā redzams spēcīga auguma vīrietis ar brillēm. Zemē mētājas aerosola pudelītes un šablons. Vai tas nav pietiekami spēcīgs pierādījums?
Drudzis Ņujorkā
Ar paziņojumu savā interneta mājas lapā Banksijs pats atkal uzkurinājis baumas par viņa identitāti. Viņš darīja zināmu, ka esot apmeties ar savu komandu kādā noliktavā Ņujorkā, un vienlaikus informēja par savu «māksliniecisko uzturēšanos Ņujorkas ielās». Un tie nav tukši vārdi. Katru dienu grafiti mākslinieks pārsteidz ņujorkiešus ar saviem mākslas darbiem, kas pēkšņi parādās visneiedomājamākajās vietās un laikā. Savas akcijas «Better Out Than In» («Labāk ārā nekā iekšā») fotogrāfijas viņš publicē savā interneta mājas lapā ar nosaukumu un pilsētas daļu, kurā darbs ir izvietots.
Bet pa «Meatpacking District» (tā sauktais Gaļas pārstrādes rajons) rajona ielām braukā viņa instalācija – kravas automašīna ar nosaukumu «Sirens of the Lambs». Šī automašīna simboliski ved uz kautuvi kliedzošas, bļaujošas, maujošas un blējošas mīkstās rotaļlietas – cūkas, govis, aitas, vistas, trušus. Ņujorkas Gaļas pārstrādes rajons vēsturiski bijis lopkautuvju un gaļas ražotņu centrs, bet laika gaitā tas pārveidojies par slavenību iecienītu izklaides vietu.
Banksija «medības» – tas ir jauns modes kliedziens Ņujorkā. Ņujorkieši azartiski meklē sienas ar gleznojumiem, fotografē tās un diskutē. TV kanāls CBS nodēvēja šo jauno virzienu par «Banksija drudzi».
Iznerro cilvēkus
Neparastu akciju Banksijs bija sarīkojis Ņujorkas Centrālparkā, kurā viņš bija izlicis pārdošanai savus tūkstošiem dolāru vērtos darbus par nieka sešdesmit dolāriem. Tā kā viņš šos darbus pārdeva anonīmi, neviens no pircējiem pat nenojauta, ko īsti nopērk, bet tie, kuri nenopirka, neaptvēra, kādu vērtību varēja iegūt savā īpašumā. Tā bija vienreizēja akcija, kuru slavenais ielu mākslinieks vairs neatkārtos. Visas dienas laikā tika nopirkti tikai septiņi darbi, un pat par tiem atsevišķi pircēji kaulējušies, jo negribējuši tik daudz maksāt. Tagad šie darbi viņus padarījuši bagātus.