Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju (65 %) dāvanas Ziemassvētkiem šogad gādās laicīgi, savukārt 17 % par to iegādi domās pēdējā brīdī. Lielākā daļa dāvanu meklējumos plāno doties uz tirdzniecības centriem, secināts bankas Citadele veiktajā aptaujā.
No tiem, kuri dāvanu iegādi plāno savlaicīgi, 14 % iecerējuši tās sarūpēt "Melnās piektdienas" izpārdošanu laikā. Laicīga dāvanu iegāde biežāk raksturīga sievietēm, savukārt “Melnās piektdienas” piedāvājumus aktīvāk izmanto jaunieši.
Lietuvā un Igaunijā savlaicīgi iegādāties dāvanas plāno attiecīgi 57 % un 43 % iedzīvotāju, taču “Melnās piektdienas” piedāvājumus šim nolūkam izmanto retāk nekā Latvijā - Lietuvā to dara 7 %, bet Igaunijā - 9 % iedzīvotāju.
Vēl 17 % Latvijas respondentu atklāj, ka Ziemassvētku dāvanu iegādi atliek uz pēdējo brīdi. Vīrieši šādi rīkojas biežāk nekā sievietes, attiecīgi 23 % un 13 %. Igaunijā pēdējā brīdī iepērkas 18 %, Lietuvā - 10 % aptaujāto.
“Laicīga svētku dāvanu sagādāšana liecina par prasmi plānot savu budžetu - jo savlaicīgāk sāk domāt par svētku tēriņiem, jo gudrāk tos var saplānot. Nav ieteicams visus pirkumus atlikt uz pēdējo brīdi, kad tāpat rodas neparedzēti izdevumi, bet gan visu nepieciešamo iegādāties pakāpeniski. Aptaujas rezultātos redzams, ka 24 % aptaujāto iedzīvotāju norādījuši, ka dāvanas sarūpēs amatnieku tirdziņos, savukārt 4 % to iegādei apmeklēs sociālos uzņēmumus. Ir būtiski apzināties, ka, veicot pirkumus pie mazajiem uzņēmējiem, mēs kopīgi varam veicināt viņu izaugsmi un reizē stiprināt ekonomiku," norāda Jānis Mūrnieks, bankas Citadele Privātpersonu apkalpošanas direkcijas vadītājs.
Desmitā daļa Latvijas respondentu dāvanas plāno gatavot paši. Tāpat norādījuši arī 10 % Igaunijā un 8 % Lietuvā. Šādi galvenokārt atbildējuši pensionāri un tie, kas ikdienā naudu pelna kā pašnodarbinātie, liecina aptauja.
9 % Latvijas respondentu atklāj, ka vispār neplāno iegādāties Ziemassvētku dāvanas. Lietuvā dāvanu iegādi neplāno 13 %, savukārt Igaunijā - piektā daļa jeb 19 %.
Lai iegādātos dāvanas, iedzīvotāji visbiežāk izmantos iespēju apmeklēt tirdzniecības centrus. Tā norādījuši 64 % Latvijā, 65 % Lietuvā un 58 % Igaunijā. Vietējos tiešsaistes veikalos Latvijā dāvanas meklēs trešdaļa jeb 33 % respondentu, bet kaimiņvalstīs pašmāju internetveikalu piedāvājumu izmantos biežāk - 56 % Lietuvā un 43 % Igaunijā.
Savukārt ārzemju e-platformas dāvanu sagādāšanai apmeklēs 23 % Latvijā, 24 % Lietuvā un 22 % Igaunijā.
Aptaujas dati liecina, ka amatnieku tirdziņos iepirkties plāno 24 % Latvijā, 17 % Lietuvā un 13 % Igaunijā. Latvijā un Igaunijā 4 % plāno iegādāties sociālo uzņēmumu radītas dāvanas, savukārt Lietuvā to darīs divreiz biežāk - 8 %.
Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par Ziemassvētku dāvanu iegādi banka Citadele kopā ar pētījumu aģentūru Norstat veica 2023. gada novembrī, tiešsaistē aptaujājot vairāk nekā 3000 Baltijas valstu iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.