Pētnieks atklāj, kas cilvēkus interesē visvairāk, iegādājoties pārtiku

 
©Dmitrijs Suļžics/F64

Patērētāju izvēli pārtikas produktu iegādē ietekmē vairāki faktori, taču būtiskākie ir produkta cena, produkta veselīgums un tā ražošanas ietekme uz vidi, šodien Latvijas izcelsmes pārtikas produktu zīmola "Novada garša" konferencē "Vietējie produkti - nākotnes virzītājspēks" sacīja pētījumu kompānijas "Baltic Studies Centre" pētnieks Miķelis Grīviņš.

Mazāk nozīmīgi patērētājiem ir produkta izcelsme, lietojamības sarežģītība un ražošanas procesa sociālais atbildīgums.

Kā norādīja Grīviņš, iedzīvotāju aptaujas arī liecina, ka patērētājiem cena ir ierobežojošs faktors pārmaiņām - nereti respondenti nevis nevar atļauties, bet nesaskata vērtību maksāt vairāk.

Savukārt veselība ir centrāla perspektīva, kas dominē publiskajā telpā. Veselības apsvērumi ir iemesls mainīt uzturu un, pieaugot respondentu ienākumiem, veselības apsvērumi kļūst arvien nozīmīgāki, skaidroja Grīviņš.

Vides aspekts, pēc eksperta teiktā, sabiedriskajā domā aptver plašu viedokļu spektru, bet tas nav spējis ģenerēt pietiekošu iedzīvotāju interesi, lai veicinātu pārmaiņas. Vides jautājumu kompleksums ir licis tos aplūkot citu, vieglāk saprotamu kategoriju kontekstā.

Cita starpā viedokļi, kurus respondenti mēdz izteikt attiecībā uz pārtikas produktu vides faktoriem, var būt diskutabli, savukārt, runājot par ilgtspējīgiem produktiem, respondenti atsaucas uz ētiku, vietējo izcelsmi un dzīvnieku labturību.

Jau ziņots, ka zīmols "Novada garša" ir ilgtspējīga vietējās pārtikas sistēma, kas nodrošina Latvijas izcelsmes pārtikas produktu izsekojamību un kvalitāti. Zīmola veidotājs ir Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs.