CSDD statistika liecina, ka personīgā vieglā automašīna Latvijā ir aptuveni katram trešajam iedzīvotājam. Vairums šo auto gan ir visai veci – vidējais reģistrētās automašīnas vecums valstī ir 14,5 gadi (2006./2007. gada izlaidums). Tas Latvijas autoparku padara par vienu no visvecākajiem Eiropā. Lai gan pēdējos gados automašīnu vecuma statistika jūtami nav mainījusies, ar katru gadu manāms neliels pieaugums jaunu auto pārdošanas apjomos. Īpaši populāras ir arī mazlietotas automašīnas, par kuru lietojuma pakāpi dažkārt grūti pārliecināties, jo īpaši, ja auto netiek iegādāts sertificētā dīlercentrā.
Austrumeiropa un Baltijas valstis jau vairākus gadu desmitus ir populārs galamērķis Rietumeiropas nolietotajām automašīnām. Šīs mašīnas pie mums atved nobraukt, tā sakot, “pensijas gadus”. No vienas puses, tas ir labi, savādāk daudzi iedzīvotāji (tie, kas nevar atļauties jaunu auto) nevarētu tikt pie automašīnām vispār. Savukārt, no otras puses, tas nozīmē, ka pa Latvijas ceļiem brauc veci auto - ar lielāku izplūdes gāzu līmeni un tehnisko risku. Lielāko daļu lietotos auto Latvijā pārdod privātpersonas, kam atvest lietotus auto no Rietumeiropas ir darbs vai piepelnīšanās veids. Tomēr, pieaugot šī pakalpojuma izmaksām, lietotu auto cenām Rietumeiropā un šo vecāku auto uzturēšanas izmaksām (aug degvielas, remontu u.c. cenas, kā arī pieaugošie nodokļi), šīs problēmas pakāpeniski sarūk.
Jebkura auto uzturēšana izmaksā zināmu naudas summu mēnesī. Visprātīgāk šo summu aprēķināt, saskaitot visas ikmēneša izmaksas (auto kredīts/līzings, degviela, nodokļi, apdrošināšana, kā arī regulārs remonts, dalot pusgada vai gada griezumā) kopā. Patiesībā, kad visas šīs izmaksas saskaita kopā, nereti vecu automašīnu ekspluatācijas izmaksas sevišķi neatšķiras no jaunāku auto izmaksām. Tomēr, protams, pērkot lietotu automašīnu, var arī izdoties nopirkt lētu un uzticamu auto.
Lai gan nezinātājam var šķist, ka auto kredīts un auto līzings ir viens un tas pats, patiesībā tā nav. Auto līzings parasti ir izdevīgāks nekā kredīts, taču pieejams tikai jaunām un mazlietotām mašīnām, kuru vērtība pārsniedz, piemēram, 7 vai 10 tūkstošus eiro. Līzingā ņemtām automašīnām jārēķinās arī ar dažādiem nosacījumiem - piemēram, obligātu KASKO un to, ka automašīnas īpašnieks būs līzinga devējs. Savukārt auto kredītā ņemtam auto ir mazāk nosacījumu, taču kredīts var būt līdz pat 3 reizēm dārgāks nekā līzings, parasti auto kredīta nosacījuma ir līdzīgi patēriņa kredītam, jo kredīta procenti abos gadījumos ir vidēji 7%-13% gadā. Vienīgais, ka auto kredīta gadījumā kreditors var lūgt izpildīt noteiktus nosacījumus, piemēram, nopirkt auto 30 dienu laikā. Visos gadījumos īpaši svarīgi ir noskaidrot izdevīgāko aizdevuma procentu likmi, tos salīdzinot, kur var palīdzēt Sortter kredītu salīdzināšanas platforma.
APMAKSĀTA PUBLIKĀCIJA