Kurās platformās interneta lietotājiem ir vislielākās bažas par personas datu aizsardzību?

 
©pexels.com

„Kaspersky” izanalizēja anonimizētus datus, ko brīvprātīgi sniegusi vietne „Privacy Checker”, kas ietver noderīgus padomus par konfidencialitātes iestatījumiem dažādos interneta pakalpojumos un platformās. Rezultāti parāda, kuros pakalpojumos un platformās interneta lietotājiem ir vislielākās bažas par privātumu. Dati liecina, ka lielākā daļa klientu raizējas par populāru mobilo operētājsistēmu (21,2 %) un „Google” (18,3 %) personas datu aizsardzības līmeni. 

Kad interneta lietotāji izmanto dažādus tiešsaistes pakalpojumus, viņi atstāj digitālos pēdu nospiedumus. Šie pēdu nospiedumi var ietvert apmeklētās vietnes, augšupielādētos fotoattēlus un saskarsmi sociālajos medijos (piemēram, komentārus, publikācijas un reakcijas). Pareizi personas datu aizsardzības iestatījumi digitālajos pakalpojumos var palīdzēt samazināt pēdu nospiedumu daudzumu tiešsaistē un kontrolēt savu informāciju. Mūsu pētījumā tika noskaidrots, par kuriem pakalpojumiem un platformām lietotāji ir visvairāk noraizējušies no personas datu aizsardzības un drošības viedokļa.

Dati tika iegūti, pamatojoties uz anonimizētām ziņām par „Kaspersky” vietnes „Privacy Checker” apmeklējumiem no 2019. gada decembra līdz 2021. gada augustam. „Kaspersky” izanalizēja, kuru pakalpojumu un platformu drošības iestatīšanas norādījumus lietotāji atvēra visbiežāk.

Populārāko personas datu aizsardzības pieprasījumu vidū bija „Google” iestatījumi operētājsistēmā „Android” (11,1 %), operētājsistēmas „Android” drošības noteikumi (7,3 %) un „WhatsApp” iestatījumi operētājsistēmā „Android” (5,9 %).

Runājot par sociālajiem tīkliem, lietotāji visbiežāk skatījās „Facebook” drošības lapas dažādās platformās (15,7 %). Otrais biežāk pārbaudītais sociālais tīkls pēc iestatījumu privātuma pieprasījumu skaita bija „Instagram” — tā kopējā pieprasījumu daļa bija 9,9 %. „TikTok” ieņēma trešo vietu ar 8,1 % no drošības iestatījumu pieprasījumiem. Ņemot vērā, ka „TikTok” aktīvā auditorija mēnesī ir četras reizes mazāka nekā „Facebook” (attiecīgi 689 miljoni un 2,9 miljardi), skaitļi liecina, ka „TikTok” piedāvātā personas datu aizsardzība arī raisa lielas lietotāju bažas.

No ziņapmaiņas pakalpojumiem lietotāji visvairāk ir nobažījušies par „WhatsApp” drošuma līmeni — tā drošības politikas pieprasījumu īpatsvars veidoja 13,9 %.

Arī Krievijas sociālais tīkls VK iekļuva pasaules populārākajos vaicājumos ar 7,7 %. VK ir vispopulārākais sociālais tīkls Krievijā, un drošības norādījumu pieprasījumu daļa Krievijas lietotāju vidū sasniedza 25,3 %.

„Lielākā daļa lietotāju ikdienas darbību tīmeklī var izraisīt digitālo pēdu nospiedumu uzkrāšanos. Tas var ietvert IP adresi, komentārus, fotoattēlus un ģeotagus vai no šiem fotoattēliem izsecinātos biometriskos datus. Projekta „Privacy Checker” apmeklētāju statistika parāda, ka lietotāji ir sākuši aktīvi interesēties par savu kontu privātumu un drošību un, kur iespējams, cenšas samazināt savus pēdu nospiedumus. Lielais ar „TikTok” saistīto pieprasījumu īpatsvars liecina gan par interesi par pašu platformu, gan par lietotāju bažām par noteiktām zīmola datu ievākšanas metodēm, kam nesen tika pievērsta uzmanība medijos,” komentē „Kaspersky” Sociālo mediju nodaļas vadītājs Sergejs Maļenkovičs.

Sīkāku informāciju par konta personas datu aizsardzības iestatījumiem var atrast „Kaspersky” vietnē „Privacy Checker”. Turklāt „Kaspersky” ir sagatavojis īsu kontrolsarakstu, lai palīdzētu aizsargāt personisko informāciju visās platformās.

Publiska mākoņkrātuve nav vispiemērotākā vieta, kur glabāt personisko informāciju, piemēram, pases skenējumus vai paroļu sarakstu. Labāks risinājums ir glabāt šos datus šifrētā arhīvā.
No izsekošanas internetā var palīdzēt izvairīties privātā pārlūkošana, piemēram, komplektā „Kaspersky Internet Security”.
Neizpaudiet savu galveno e-pasta adresi un tālruņa numuru. Ir ieteicams izveidot papildu e-pasta kontu un iegādāties papildu SIM karti izmantošanai pirkumiem internetā un citās situācijās, kad savi dati ir jāizpauž svešiniekiem.
Pārskatiet mobilajām lietotnēm un pārlūka paplašinājumiem piešķirtās atļaujas. Ir ieteicams bez vajadzības neieinstalēt pārlūka paplašinājumus. Rūpīgi pārbaudiet tiem piešķirtās atļaujas.
Nodrošiniet tālruni un datoru ar parolēm vai piekļuves kodiem. Drošs risinājums ir tālruņu, planšetdatoru un datoru bloķēšanai izmantot paroles vai biometrisko autentifikāciju.

Par „Kaspersky”


„Kaspersky” ir starptautisks kiberdrošības un digitālās informācijas aizsardzības uzņēmums, kas dibināts 1997. „Kaspersky” dziļā draudu pazīšana un drošības zināšanas nepārtraukti pārtop inovatīvos drošības risinājumos un pakalpojumos, lai aizsargātu uzņēmumus, izšķirīgi svarīgas infrastruktūras, valdības un patērētājus visā pasaulē. Uzņēmuma visaptverošajā drošības klāstā ietilpst labākā galiekārtu aizsardzība un vairāki specializēti drošības risinājumi un pakalpojumi cīņai ar sarežģītiem un mainīgiem digitālajiem apdraudējumiem. Vairāk nekā 400 miljonu lietotāju ir aizsargāti ar „Kaspersky” tehnoloģijām, un mēs palīdzam 240,000 korporatīvo klientu aizsargāt to, kas viņiem ir vissvarīgākais. Uzziniet vairāk vietnē www.kaspersky.com.


Kontaktpersona plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem ir Jeļena Safronova, „Kaspersky” sabiedrisko attiecību konsultante Latvijā, mob. tālr. +371 28294831, kaspersky@olsen.lv.

Ja Jūs vairs nevēlaties saņemt informāciju par „Kaspersky”, atbildiet uz šo e-pastu ar vārdu “Atsakos” vai rakstiet uz info@olsen.lv