Attālinātais darbs kā darba izpildes veids mūsdienās iegūst aizvien lielāku popularitāti kā privātajā sektorā, tā arī valsts pārvaldē. Covid-19 pandēmijas apstākļos tas ir drošākais darba organizācijas veids, lai parūpētos gan par savu, gan sabiedrības veselību, tāpēc arī Latvijā iedzīvotājiem, kuru daba specifika ļauj strādāt attālināti, savi pienākumi jāturpina veikt no mājām.
Epidemiologi vēl joprojām apmēram 50% gadījumu nevar noskaidrot, kur Latvijas iedzīvotāji ir inficējušies ar Covid-19, taču no identificētajām inficēšanās vietām otra riskantākā ir darbavieta. Tāpēc attālinātā darba pieeja šobrīd ir viens no būtiskākajiem līdzekļiem cīņā pret Covid-19 izplatību. Atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par attālināto darbu ir sagatavojusi Valsts kanceleja.
Klātienē strādāt drīkst tikai tie nodarbinātie, kuru darba specifikas dēļ pienākumus nav iespējams veikt attālināti, piemēram, pārdevēji, sabiedriskā transporta vadītāji, medicīnas darbinieki, sabiedriskās kārtības uzturētāji. Savukārt attālināti darba pienākumus var veikt biroja darbinieki, kuru galvenais darbarīks ir dators.
Šobrīd spēkā esošais regulējums ir vienlīdz saistošs gan valsts pārvaldē, gan privātajā sektorā nodarbinātajiem. To paredz gan Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 7.1 pants, gan Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumu Nr. 360 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 6.9. apakšpunkts.
Ja darba specifika to ļauj, tad darba devējam ir jānodrošina nodarbinātajiem attālinātā darba iespējas. Darba devējus, lemjot par darba organizāciju Covid-19 pandēmijas laikā un to, kuram nodarbinātajam būtu jāstrādā klātienē, aicinām ņemt vērā vairākus apsvērumus:
Attālinātais darbs ir darbs - tas nozīmē sasniegtus darba rezultātus un pieejamību. Darba devējam ar nodarbināto ir jāvienojas par darba uzdevumiem, sasniedzamajiem rezultātiem un atskaitīšanās kārtību, darba organizēšanu, kā arī par komunikācijas kanāliem, pa kādiem nodarbinātais darba laikā būs sasniedzams.
Valsts pārvaldē strādājot attālināti, ir jānodrošina attālināta piekļuve darba e-pastam; darba telefonam ir jābūt pāradresētam uz mobilo telefonu, nodrošinot sasniedzamību; nodarbinātajiem nepieciešams atbilstošs tehniskais nodrošinājums un pieeja darba uzvedumu veikšanai nepieciešamajām informācijas tehnoloģiju sistēmām.
Ja darba specifikas dēļ jāstrādā klātienē, darba devējam ir pienākums:
Ieteikums! Lai samazinātu risku inficēties ar Covid-19, epidemioloģiski droša labā prakse būtu arī turpmāk iespēju robežās ievērot šādus principus:
Jāatceras, ka sejas masku valkāšana telpās, kurās neesi viens (izņemot savu mājsaimniecību), ir obligāta arī darbavietās!
Atbilstoši Darba likuma 51. panta otrajai daļai darba devējam ir darbiniekam jānodrošina tāda darba organizācija un darba apstākļi, lai darbinieks varētu izpildīt viņam noteikto darbu. Līdz ar to darba devējam ir pienākumus nodrošināt darbiniekam atbilstošus rīkus, lai varētu strādāt attālināti, savukārt darbiniekam - rūpīgi attiekties pret darba tehniku, izmantojot to tikai darba pienākumu veikšanai. Vienlaikus ir pieļaujams, ka, darba devējam un darbiniekam savstarpēji vienojoties, darbinieks darba veikšanai izmanto savu personīgo tehniku, tostarp datortehniku, ja tā ir atbilstoša un piemērota konkrētā darba veikšanai.
Būtiska ir darbinieka un darba devēja abpusēja un saprotoša komunikācija, katrai pusei izskaidrojot esošo situāciju un apstākļus, ar mērķi rast kopēju risinājumu.
Joprojām saglabājoties augstam inficēšanās riskam ar Covid-19, nepieciešama sapratne un pielāgošanās gan no nodarbināto, gan darba devēju puses. Attālinātais darbs tiek noteikts, lai samazinātu savstarpējus kontaktus starp cilvēkiem un pasargātu vienam otru no saslimšanas ar Covid-19. Lai gan, strādājot no mājām, var nebūt iespēja pilnībā iekārtot visām prasībām atbilstošu darba vietu, šobrīd ir nepieciešams darīt visu, lai būtu iespējams turpināt sekmīgi strādāt, pasargājot sevi un apkārtējos no inficēšanās ar Covid-19.
Vienlaikus jāapzinās, ka pat tad, ja no darba resursu pieejamības viedokļa nodarbinātais var pildīt pienākumus attālināti, viņam/viņai var mājās nebūt darbam piemērotu apstākļu. Tāpēc šādas situācijas jārisina, jāizrunā ar abpusēju izpratni un iejūtību.
Ja, ņemot vērā minēto, nav iespējams panākt vienošanos ar darbinieku par darba veikšanu attālināti, darba devējam ir jānodrošina darbiniekam iespēja, ievērojot epidemioloģiskās drošības un darba drošības pasākumus, veikt pienākumus savā darbavietā.
Valsts kanceleja 2021.gada marta beigās aicināja valsts pārvaldes iestādes sniegt informāciju par attālināto darbu. Aptaujā piedalījās 120 iestādes (teju 40 000 nodarbināto). Darba pienākumus attālināti veic 26% nodarbināto, savukārt 17% strādā daļēji attālināti (vismaz vienu dienu nedēļā klātienē). Klātienē darba specifikas dēļ strādā 25% nodarbināto, kā arī 32% nodarbināto, kas nodrošina diennakts dienestu darbību (policija, robežsardze, neatliekamā medicīniskā palīdzība, ugunsdzēsēji u.c.).