Kompānijas "Microsoft" Globālais digitālās pieklājības indekss (Global Digital Civility index) 2020.gadā ir uzlabojies par trīs procentpunktiem, pakāpjoties no zemākā rādītāja pēdējo četru gadu laikā.
Iepriekšējos piecos gados aptaujāti 58 000 cilvēku no vairāk nekā 30 pasaules valstīm. Aptaujā tika novērtēti pusaudžu un pieaugušo priekšstati par tiešsaistes dzīvi un iespēju tikt pakļautiem 212 dažādiem tiešsaistes apdraudējumiem četrās kategorijās: reputācija, uzvedība, seksuāla un personiska uzmākšanās.
Jau piekto gadu "Microsoft" veicis Globālā digitālā pieklājības indeksa (GDPI) pētījumu, lai atbalstītu to, ko tiešām mēdz saukt par "digitālo pieklājību" - ar cieņu izturēties pret visiem, ar kuriem tiešsaistē sazināmies.
Šī pētījuma rezultāti tiek publiskoti pēc tikko aizvadītās starptautiskās Drošāka interneta dienas, lai uzsvērtu to, cik svarīga ir cieņpilna tiešsaistes saskarsme un mijiedarbība starp visiem līdzcilvēkiem. 2020.gadā indekss sasniedzis 67%, kas ir par trim procentpunktiem labāks rādītājs nekā 2019.gadā. Pētījumā tika novērtēti dažādi tiešsaistes apdraudējumi četrās minētajās riska kategorijās. Jo zemāks rādījums (skalā no nulles līdz 100), jo zemāka riska pakāpe.
"Šī pētījuma mērķis ir atklāt interneta tumšāko pusi un to, kā tas var negatīvi ietekmēt gan pieaugušos, gan jauniešus. Mēs vēlamies saprast, kā tiešsaistē izpaužas cilvēku reputācijas, privātuma, attiecību un fiziskās drošības apdraudējumi, kā arī dalīties ar šāda pētījuma atklājumiem, palielinot izpratni par reālajām sekām un sāpēm, ko rada tiešsaistes riski," atzīst "Microsoft" Globālās digitālās drošības aizstāve Žaklīna Bošēra.
Aplūkojot tendences pa vecuma grupām, redzams, ka izteiktāks indeksa un atsevišķu rādītāju uzlabojums bijis tieši pusaudžu vecuma grupā. GDPI pusaudžiem uzlabojies no 66% 2019.gadā uz 63% pērn, savukārt pieaugušo respondentu GDPI pagājušā gada laikā uzlabojies tikai par vienu procentpunktu (no 72% uz 71%). Turklāt pusaudžiem bija labvēlīgāki rādītāji visās četrās riska kategorijās. Šis kritums varētu būt saistīts ar to, ka pusaudži labāk izprot tiešsaistes riskus.
Interesanti, ka dažos reģionos tieši "Covid-19" izraisītā pandēmija ir bijis viens no iemesliem, kas veicinājis cilvēku savstarpējo cieņu un laipnību tiešsaistes vidē. Piemēram, Āzijas un Klusā okeāna reģionā 31% respondentu atzina, ka pandēmijas laikā cilvēku savstarpējā cieņa tiešsaistē uzlabojās, jo cilvēki palīdzēja un iedrošināja cits citu, izrādot lielāku kopības izjūtu, lai pārvarētu krīzi.