Saskaņā ar automobiļu, autobūves un tehnoloģiju nozares ekspertu konsultatīvās padomes "Izjūtas uz jūdzi" prognozi tagad savienojamība ir iebūvēta 48% jaunu automobiļu visā pasaulē, bet līdz 2030.gadam šis skaitlis pieaugs līdz 96% (satīkloti auto / connected cars). Pārskatā arī teikts, ka klientu vēlmes mainās no vienkāršām viedtehnoloģijām uz satīklotiem pakalpojumiem, ieskaitot automobiļa apkopi.
Mūsdienās nevienu nepārsteidz automobiļi ar iebūvētām funkcijām, piemēram, navigāciju, brīvroku režīmu, distances kontroli, kā arī attālu mikroklimata kontroli, novietošanu stāvvietā, atslēgšanu un aizslēgšanu. Turklāt ar katru jaunu modeli ražotāji papildina funkciju klāstu, lai padarītu automobiļa lietošanu drošāku un patīkamāku.
Tomēr vai viss ir tik vienkārši? Kaut gan arvien straujāk attīstās tehnoloģijas, kas satīklotus automobiļus padara intelektiskākus, ir svarīgi neaizmirst par potenciālajiem drošības riskiem, kam tās var būt pakļautas. Lūk, daži satīklotu automobiļu drošības riski.
1. Personas datu zādzība. Tā kā automobiļos strauji palielinās sensoru skaits, hakeriem ir iespēja no automobiļa sistēmām nozagt personu identificējošu informāciju par personiskajiem braucieniem, atrašanās vietu, kā arī izklaides un finansiālo informāciju.
2. Automobiļa zādzība. Tā kā digitālās atslēgas, bezvadu atslēgpiekariņi un mobilās lietotnes aizstāj tradicionālās fiziskās automobiļa atslēgas, automobiļu zagļi var iegūt neatļautu piekļuvi automobilim.
3. Savienojuma riski. Hakeri izmanto mobilā tīkla, Wi-Fi un fiziskā savienojuma ievainojamības.
4. Manipulācijas ar drošībai izšķirīgi svarīgām sistēmām. Pastāv iespēja, ka hakeri var pārņemt savā kontrolē drošībai izšķirīgi svarīgus automobiļa ekspluatācijas elementus, piemēram, iejaukties ātrumtures sistēmā, lai ietekmētu stūrēšanu un bremzēšanu.
5. Mobilo lietotņu drošības ievainojamības. Jo ražotāji piedāvā vairāk mobilo lietotņu saziņai ar automobiļiem, jo vairāk tām pievēršas kibernoziedznieki.
6. Iebūvētās drošības trūkums. Autobūves nozarei ir maza līdzšinējā kiberdrošības risku novēršanas pieredze. To apliecina iebūvētās drošības trūkums daudzos pirmo paaudžu satīklotu automobiļu programmatūras un aparatūras komponentos.
7. Nespēja sekot līdzi jaunākajiem drošības ielāpiem un atjauninājumiem.
8. Nepiemēroti šifratslēgu pārvaldības procesi. Lai gan vairums autoražotāju šifratslēgu pārvaldībai izmanto šifratslēgu pārvaldības sistēmas, daži joprojām izmanto manuālu procesu, kas ierobežo to lietderību un samazina drošību.
9. Automobiļa informācijas un izklaides sistēmas ievainojamības. Inovācijas automobiļu izklaides sistēmu jomā ir noderīgas braucējiem, taču šīs platformas sniedz arvien vairāk pakalpojumu, kas izmanto konfidenciālus datus un apdraud automobiļu un galalietotāju drošību.
"Satīklotu automobiļu priekšrocības ir milzīgas, tomēr ir jāapzinās riski. Domājot par satīklota automobiļa drošību, ir jāņem vērā ne tikai servera infrastruktūras drošība. Mēs prognozējam, ka autoražotājiem būs jāiet pa to pašu ceļu, pa kuru jau gājušas bankas ar savām lietotnēm. Sākumā tiešsaistes banku lietotnēm nebija visu mūsu pētījumā minēto drošības līdzekļu. Pēc vairākkārtējiem uzbrukumiem banku lietotnēm tagad daudzas bankas ir uzlabojušas savu izstrādājumu drošību. Tā kā satīklotu un bezvadītāja automobiļu ražošana piedāvā arvien patstāvīgākus transportlīdzekļus, atkarības no lietotnēm, savienojamības un sarežģītāku un integrētāku elektronisko komponentu dēļ ir gaidāma vienīgi šo risku palielināšanās," komentē "Kaspersky" vadītājs Baltijas valstīs Andis Šteinmanis. Viņš piebilst: "Mēs uzņēmumā "Kaspersky" pievēršamies arī satīklotu automobiļu kiberdrošības vajadzību apmierināšanai un izstrādājam specializētus aizsardzības risinājumus un prasmes autobūves nozarei."
No šāda auto lietotāja puses savā pieredzē dalās Reinis Nitišs, autosportists un Kaspersky vēstnesis Baltijas valstīts: "Pašlaik man tiešām patīk funkcija "Keyless Go" un brīvroku savienojums ar tālruni, jo es varu piezvanīt, vienlaikus koncentrējoties uz braukšanu. Taču jau tagad mūsu ierīces un elektroniskās sistēmas kļūst arvien vairāk savienotas gan savā starpā, gan ar automobiļiem. Ir automobiļi, kurus var atslēgt un attāli iedarbināt ar tālruni, automobiļi zina mūsu braukšanas paradumus un iemīļotās vietas, un tas noteikti atstāj kādus datu drošības trūkumus, ko var izmantot. Mums visiem šie riski ir jāuztver nopietni, lai gan lietotājiem šīs sistēmas ir ļoti parocīgas un bieži palīdz paaugstināt satiksmes drošību."