VĒRTS IZMĒĢINĀT! 3+3 ieteikumi pašsajūtas uzlabošanai

 
©Depositphotos

Viens no labas veselības stūrakmeņiem ir rūpes par sevi. Nav nepieciešams krasi mainīt savus paradumus, pietiks vien ar pāris darbību iekļaušanu savā ikdienā, lai justos daudz labāk.

Mūsdienu straujajā ikdienā cilvēki bieži aizmirst parūpēties par sevi - vai kāds darbs vienmēr ir steidzamāks, vai svarīgākas ir rūpes par līdzcilvēkiem. Taču rūpes par sevi ir nozīmīgas ne tikai paša labsajūtas nodrošināšanai, tās ir arī labas veselības pamatā.

Kā ikdienas steigā atrast laiku sev, lai justos labi gan fiziski, gan emocionāli, skaidro aptieku tīkla Apotheka farmaceite Anna Kivleniece.

FARMACEITE IESAKA

1. Atrast motivāciju fiziskām aktivitātēm. Lai uzlabotu fizisko un arī garšīgo pašsajūtu, nav nepieciešams pārpūlēties, pietiek vien ar 20 minūšu garu pastaigu svaigā gaisā. To noteikti der apvienot arī ar kādu sportisku aktivitāti, piemēram, nūjošanu vai riteņbraukšanu. Fiziskās aktivitātes organismam ir vitāli svarīgas, taču jāuzmanās no biežākā klupšanas akmens - sevis mocīšanas. Ir jāatrod tādas aktivitātes, kas patiešām aizrauj un ilgtermiņā ir viegli apvienojamas ar ikdienas darbiem.

2. Izvēlēties vaļasprieku ne tikai stresa mazināšanai, bet arī imunitātes stiprināšanai. Pievēršanās kādam hobijam palīdz mazināt stresu,

uzlabo garastāvokli, attīsta kognitīvās spējas, kā arī stiprina imunitāti, jo organisma spējas cīnīties ar saslimšanām ir cieši saistītas ar psihisko un emocionālo stāvokli. Vaļasprieks ļauj atslēgties no darba un ar to saistītajām problēmām. Lai vaļasprieku attīstītu ilgtermiņā, vēlams tajā iesaistīt arī ģimeni un draugus.

3. Pārbaudīt vispārējo veselību vismaz reizi gadā. Lai pašsajūta būtu laba un veselība stipra, ikvienam reizi gadā nepieciešams veikt vispārējo veselības pārbaudi pie ģimenes ārsta, kurā ietilpst svara, asinsspiediena un pulsa kontrole, kā arī asinsanalīzes. Ļoti svarīgi sekot līdzi arī D vitamīna līmenim asinīs. Papildus, atkarībā no vecuma, ieteicams veikt arī citas padziļinātās profilaktiskās pārbaudes - holesterīna un cukura līmeņa noteikšanu asinīs, redzes pārbaudi.

Svarīgi arī neaizmirst par valsts piedāvātajiem bezmaksas vēža skrīningiem: dzemdes kakla vēža diagnostiku (vienreiz trīs gados, vecumā no 25 līdz 70 gadiem), slēpto asiņu izmeklējumu (vienreiz gadā, sievietēm un vīriešiem no 50 gadiem) un mamogrāfiju sievietēm (vienu reizi divos gados, no 50 līdz 69 gadiem).

RITUĀLI VESELĪGĀKAI IKDIENAI

1. Nesteidzīgi sagatavoties dienai

Pamošanās ir svarīgs dienas sākuma posms, tāpēc tam nepieciešams veltīt pietiekami daudz laika, lai sevi dienai sagatavotu nesteidzīgi.

Uzreiz pēc pamošanās vēlams izstaipīties, tā sagatavojot muskuļus gaidāmajai darba dienai.

Gremošanas sistēmu vēlams pamodināt ar glāzi ūdens, kurai var pievienot nedaudz citrona. Možumu lieliski dod kontrastduša - tā stiprina asinsvadus un norūda ķermeni. Pusstundu pēc pamošanās ieturēt brokastis - izvēlēties ogļhidrātiem un šķiedrvielām bagātu maltīti, kas sniedz nepieciešamo enerģiju.

2. Dzert ūdeni, izkustēties un atpūtināt acis

Dienas laikā ir svarīgi uzņemt pietiekamu daudzumu ūdens (30 ml/kg svara). Pusdienot nesteidzīgi un galvenais - paralēli nedarot citus darbus.

Sēdoša darba darītājiem izstaipīties, izkustēties un atpūtināt acis. Ideāli, ja iespējams ieturēt nelielu pauzi ik pēc 45 minūšu saspringta darba darīšanas.

3. Sagatavot prātu miegam

Vakarā pats galvenais - pakāpeniski sagatavot ķermeni un prātu miegam, jo tieši miega laikā tas atpūšas un atjauno spēkus. Lai miegs būtu kvalitatīvs, nevajadzētu ēst vismaz divas stundas pirms gulētiešanas, ieteicams izvairīties no televizora un/vai viedierīču lietošanas - tā vietā var izvēlēties grāmatas lasīšanu vai sarunas ar tuvajiem. Arī sportošana pirms miega nav vēlama, jo tā var apgrūtināt iemigšanu.