No šodienas sāk piemērot jauno Transportlīdzekļu vispārējās drošības regulu, kas ievieš vairākas obligātas pilnveidotas vadītājam asistējošas sistēmas, kas paredzētas ceļu satiksmes drošības celšanai, un izveido tiesisko regulējumu automatizētu un pilnībā bezvadītāja transportlīdzekļu apstiprināšanai Eiropas Savienībā (ES).
Kā aģentūru LETA informēja Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā Preses nodaļā, jaunie drošības pasākumi palīdzēs labāk aizsargāt pasažierus, gājējus un riteņbraucējus visā ES, līdz 2038.gadam glābjot vairāk nekā 25 000 dzīvību un novēršot vismaz 140 000 smagu ievainojumu.
Tā kā Vispārējās drošības regulas stāšanās spēkā pilnvaro EK pabeigt automatizēto un satīkloto transportlīdzekļu tiesisko regulējumu, EK šovasar nāks klajā ar tehniskiem noteikumiem pilnībā bezvadītāja transportlīdzekļu apstiprināšanai, padarot ES par līderi šajā jomā. Tie palīdzēs palielināt sabiedrības uzticēšanos, veicināt inovāciju un uzlabot Eiropas automobiļu rūpniecības konkurētspēju.
Noteikumus vispirms piemēros jauniem transportlīdzekļu tipiem no šodienas un visiem jaunajiem transportlīdzekļiem - no 2024.gada 7.jūlija. Daži no jaunajiem pasākumiem tiks paplašināti, lai līdz 2029.gadam aptvertu dažādu veidu autotransporta līdzekļus.
Pamatojoties uz Vispārējās drošības regulu, EK šajā vasarā pieņems tehniskos noteikumus attiecībā uz automatizētiem un satīklotiem transportlīdzekļiem, jo īpaši pievēršoties automatizētiem transportlīdzekļiem, kas aizstāj vadītāju uz automaģistrālēm, un bezvadītāja transportlīdzekļiem, piemēram, pilsētas transportlīdzekļiem vai robotaksometriem.
Jaunie noteikumi saskaņos ES tiesību aktus ar jaunajiem ANO līmeņa noteikumiem par automatizāciju un pieņems jaunus ES tehniskos tiesību aktus par bezvadītāja transportlīdzekļiem, kas ir pirmie šāda veida starptautiskie noteikumi.
Ar deleģētajā un īstenošanas aktā izklāstītajiem tehniskajiem noteikumiem tiks izveidots visaptverošs novērtējums par pilnībā automatizētu transportlīdzekļu drošību un drošības gatavību pirms to laišanas ES tirgū. Tie aptvers testēšanas procedūras, kiberdrošības prasības, datu reģistrēšanas noteikumus, kā arī drošības rādītāju un incidentu ziņošanas prasību uzraudzību, ko veic pilnībā bezvadītāja transportlīdzekļu ražotāji.
EK 2018.gadā iepazīstināja ar pārskatīto Vispārējās drošības regulu. Noteikumi attiecās uz nepieciešamību uzlabot transportlīdzekļu un ceļu satiksmes drošību, ņemot vērā, ka pētījumi liecina par cilvēka kļūdām 95% negadījumu.
Pēc tam Eiropas Parlaments un ES dalībvalstis 2019.gada novembrī pieņēma regulu. Kopš tā laika EK ir pieņēmusi virkni saistītu īstenošanas regulu, kas aptver dažādus ar šo regulu ieviestos autovadītājam asistējošos pasākumus.
EK priekšlikums par pārskatīto Vispārējās drošības regulu arī papildināja ES automatizētās mobilitātes stratēģijas publicēšanu, kurā izklāstīts visaptverošs ES darbību kopums satīklotu un automatizētu mobilitātes sistēmu ieviešanai.
Tajā bija paredzētas darbības, kas aptver galveno tehnoloģiju un infrastruktūras izvēršanu, ieviešot pareizu ES iekšējā tirgus tiesisko regulējumu un nodrošinot, ka automatizēta mobilitāte sniedz labumu Eiropas iedzīvotājiem.