Pašlaik vēl ir pāragri izdarīt secinājumus vai aprēķinus par gaidāmo tūrisma sezonu Eiropā, tostarp vērtēt pret Krieviju un Baltkrieviju noteikto sankciju ietekmi uz Latviju, tās ekonomiku kopumā vai uz kādu sektoru, norāda Ekonomikas ministrija (EM).
Ministrijā skaidro, ka abās šajās valstīs virknei Latvijas uzņēmumu ir bijuši sadarbības partneri, tostarp tūrisma sektorā, un sankciju ieviešana ietekmēs abas puses, tomēr šobrīd primāri ir pārtraukt karadarbību Ukrainā, un tieši tāds ir ieviesto sankciju mērķis.
Par tūrisma nozari runājot, EM uzsver, ka iepriekšējos divos gados - 2020. un 2021.gadā - tūrisma nozare visā pasaulē, arī Latvijā, būtiski cieta no saistībā ar Covid-19 izplatību noteiktajiem ierobežojumiem. Ņemot vērā pašreizējos apstākļus, nav pamata šogad gaidīt nozīmīga apmēra tūristu ierašanos Latvijā no Krievijas un no Baltkrievijas. Tostarp vīzu izsniegšana Krievijas pilsoņiem tiek īpaši vērtēta un pieļauta tikai atsevišķos gadījumos, kas patlaban nav ne tūrisma mērķis, ne vienkārša vēlme izbraukt no šīm valstīm.
Līdz ar to EM prognozē, ka šogad būtiska pasliktināšanās tūrisma nozarē nav sagaidāma, salīdzinot ar iepriekšējiem diviem gadiem, kad tāpat tūristu plūsma no šīm valstīm nebija liela. Vienlaikus Latvija līdz ar citām Ukrainai tuvākām valstīm ir iesaistījusies Ukrainas iedzīvotāju uzņemšanā, tostarp izmitināšanā, plānojot vismaz sākotnēji daļēji segt šo iedzīvotāju uzturēšanās izdevumus Latvijas tūristu mītnēs.
EM aicina Latvijas tūristu mītnes un visus citus tūrisma nozares komersantus aktīvi strādāt pie jauniem tūrisma produktiem, inovatīviem risinājumiem, aicinot gan Latvijas iedzīvotājus ceļot pa Latviju, gan aktīvi strādāt ar jauniem mērķa tirgiem ārvalstīs, piesaistot tūristus gan no tuvējām kaimiņvalstīm, gan tālākām zemēm.
No valsts puses arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) tūrisma nozarē šogad plāno īstenot vairākas mārketinga kampaņas gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.
Vietējā tūrisma aktivizēšanai LIAA organizēs Māju kafejnīcu dienas, Atvērtās dienas laukos, kā arī īpašu Latvijas apceļošanas spēli.
Savukārt starptautiski aktivitātes plānots īstenot vairākās valstīs. Lielāka mēroga kampaņa plānota Vācijas tirgū, kas šobrīd ir viens no nozīmīgākajiem tirgiem ienākošā tūrisma jomā. Tāpat aktivitātes tiks īstenotas Somijā, Zviedrijā, Lietuvā, Igaunijā un citās valstīs.
Šogad iecerēts popularizēt Latviju kā tūrisma galamērķi arī sadarbībā ar aviokompānijām, kuras nodrošina reisus uz Latviju. Informācija par Latvijas piedāvājumu tūrisma jomā tiks izplatīta šo aviokompāniju mārketinga materiālos.
Runājot par tūrismu, EM uzsver, ka ir svarīgi vērst arī uzmanību uz Latvijas ceļotāju drošību, plānojot un dodoties ārvalstu ceļojumos.
Ņemot vērā pašreizējo neskaidro politisko situāciju pasaulē, ceļotāji aicināti rūpīgi izvēlēties ceļojumu galamērķus, kā arī pakalpojumu sniedzējus. Jāņem vērā, ka starp pakalpojumu sniedzējiem var būt personas un līdz ar to arī uzņēmumi, kas iekļauti Eiropas Savienības (ES) sankciju pret Krieviju un Baltkrieviju sarakstos, kā rezultātā pakalpojumu sniegšana nav iespējama.
EM arī aicina sekot Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izplatītai informācijai. Piemēram, PTAC iepriekš informēja ceļotājus par tūroperatoram SIA "TT Baltics" piemērotajām ES sankcijām.